تبیان، دستیار زندگی
مرحوم آیة الله کشمیری (رحمة الله علیه) می فرمودند، برای برآمدن حوائج توسل به امام جواد (علیه السلام) بسیار مفید است به این طریق که صلوات ختم کنید و ثواب آن را به حضرت هدیه کنید. راه دیگر این است که سوره یس خوانده شود و به روح این امام عزیز هدیه شود. که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر مشکل مالی دارید بشتابید!!

مرحوم آیة الله کشمیری (رحمة الله علیه) می فرمودند، برای برآمدن حوائج توسل به امام جواد (علیه السلام) بسیار مفید است به این طریق که صلوات ختم کنید و ثواب آن را به حضرت هدیه کنید. راه دیگر این است که سوره یس خوانده شود و به روح این امام عزیز هدیه شود. که برای برآمدن حوائج دنیوی، بسیار مفید است. (روح و ریحان، ص 101و 102)

فرآوری: آمنه اسفندیاری - بخش تاریخ و سیره تبیان
یا جوادالائمه

درست است که برای حاجاتمان باید متوسل به اهل بیت بشویم. ولی بهتر است فقط برای مادیات به در خانه ایشان نرویم.

امام جواد تنها فرزند امام رضا علیه السلام است . به دلیل اشتراک کنیه آن حضرت با کنیه امام محمد باقر علیه السلام، در منابع رجال و حدیث شیعه از وی با کنیه ابوجعفر ثانی یاد شده است. کنیه خاص آن حضرت ابوعلی است.
امام محمّدتقی همانند دیگر امامان معصوم (علیهم السلام) در خصال نیک و اخلاق پسندیده همچون جدّ خویش، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بود.
در عبادت و طاعت شهرتی تمام داشت و بیش تر روزها در روزه بود و شب ها به عبادت و راز و نیاز می پرداخت.
پیوسته این حدیث پیامبر (صلی الله علیه و آله) را بر زبان داشت که «هر کس نماز شب بگزارد، چهره اش در روز زیبا و نورانی می گردد.»
فروتنی امام محمّد تقی (علیه السلام) از صفات برجسته او است. در برخورد با مردم بسیار متواضع و مهربان بود و می فرمود: «فروتنی، زینت و شرافت حسب و نسب است.» جود و بخشش او زبانزد همه بود و امروزه نیز آن امام (علیه السلام) را بدین صفت می شناسند و به همین دلیل از القاب مشهورش «جواد الائمّه» است. هر کس برای نیازی به او رجوع میکرد، حاجت روا بازمی گشت و آنچه از موقوفات بنی هاشم و پدران معصومش به دست می آورد، میان نیازمندان تقسیم می کرد.

مرحوم آیة الله کشمیری (رحمة الله علیه) می فرمودند، برای برآمدن حوائج توسل به امام جواد (علیه السلام) بسیار مفید است به این طریق که صلوات ختم کنید و ثواب آن را به حضرت هدیه کنید. راه دیگر این است که سوره یس خوانده شود و به روح این امام عزیز هدیه شود. که برای برآمدن حوائج دنیوی، بسیار مفید است

از چه راههایی به امام جواد علیه السلام متوسل شویم؟

1 - مرحوم آیة الله کشمیری (رحمة الله علیه) می فرمودند، برای برآمدن حوائج توسل به امام جواد (علیه السلام) بسیار مفید است به این طریق که صلوات ختم کنید و ثواب آن را به حضرت هدیه کنید. راه دیگر این است که سوره یس خوانده شود و به روح این امام عزیز هدیه شود. که برای برآمدن حوائج دنیوی، بسیار مفید است. (روح و ریحان، ص 101و 102)

2 - نماز امام جواد (علیه السلام): این نماز دو رکعت  است و در هر رکعت حمد یک مرتبه و توحید هفتاد مرتبه است. (مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ترجمه الهی قمشه ای، قم دفتر نشر مصطفی، 1381، ص 90) که برای این هم آثار فراوانی ذکر شده است. برای برآمدن حوائج و رفع بلا و گرفتاری، بسیار موثر است.

3 - حرز امام جواد (علیه السلام): حرز یعنی سپر دفاعی و عامل محافظت کننده. حرز در لغت به معنای پناهگاه و چیزی است که باعث حفاظت می شود. و در اصطلاح به دعایی گفته می شود که برای حفاظت از شر شیاطین، جن، ظلم ستمگران، گزندگان و... است. برخی از حرزها قبل از وقوع ناگواری های خاصی که ممکن است واقع شوند، خوانده می شود و برخی دیگر برای در امان بودن از تمام ناگواری ها نوشته شده و به گردن آویخته یا در جیب گذارده می شود.
چون انسان همیشه در معرض خطرها و بلاهاست، این حرزها که از طرف معصومین (علیهم السلام) دستور آن صادر شده، عامل محافظت کننده از خطرها و بلاها می باشند که مردم یا آن را می خوانند و یا به صورت نوشته همراه خود دارند.

از اکثر پیشوایان معصوم شیعه حرزهایی روایت شده که «سید بن طاووس» در کتاب «مهج الدعوات» تعداد قابل توجهی از آن ها را نقل نموده است و در باب پنجم از حاشیه ی کتاب ارزشمند «مفاتیح الجنان» نیز تعدادی از آن ها به نقل از همان کتاب آورده شده است.

حرزی كه از امام جواد (علیه السلام) وارد شده است، اینگونه است: «یا نُورُ یا بُرْهانُ یا مُبینُ یا مُنیرُ یا رَبِّ اِکْفِنی الْشُّرُورَ وَ افاتِ الدُّهُورِ اَسْئَلُکَ النَّجاةَ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ» (مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ترجمه الهی قمشه ای، قم دفتر نشر مصطفی، 1381، ص 862)

چون انسان همیشه در معرض خطرها و بلاهاست، این حرزها که از طرف معصومین (علیهم السلام) دستور آن صادر شده، عامل محافظت کننده از خطرها و بلاها می باشند که مردم یا آن را می خوانند و یا به صورت نوشته همراه خود دارند

خاصیت حرز امام جواد (علیه السلام): حرز امام جواد (علیه السلام) یا انگشتری که حاوی این حرز باشد برای حفظ از بلاها و بدی ها و هر چه که انسان از آن می ترسد مفید است. (بحارالانوار، ج ۵۰ ، ص ۹۸)

خاطره ای جالب از اثرات این حرز مبارک:

یکی از دوستان نگارنده، که طلبه ی فاضل و یکی از اساتید دانشگاه است، نقل می كند، در سفری که به سوریه  رفته بودم، فرزند یکی از فرماندهان ارتش سوریه با من آشنا شد، روزی با ناراحتی تمام پیش من آمد و از من التماس دعا داشت، گفتم اتفاقی افتاده که چنان ناراحت هستی؟
گفت: پدرم که فرمانده جنگی است در جنگ با تکفیری ها و داعش  محاصره شده و کار وی بسیار سخت شده است، و پیام داده است که دعا کنید تا خطر رفع شود و نجات یابیم.
من به او گفتم که حرز امام جواد (علیه السلام) را می دهم، به پدرت بگو كه این را بنویسد و به بازوی خود ببندد به خاطر این که ائمه (علیهم السلام) از فرزندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) هستند و پیش خدا، از مقام و منزلت بالایی برخوردارند. این فرمانده نظامی با این که از اهل سنت بود، این کار را انجام داده بود و به برکت مقام بلند امام جواد (علیه السلام) خطر از آن ها دفع شد و از محاصره جان سالم به در برده بودند.
این طلبه می گفت: این فرمانده و فرزند او و نیروهای تحت امرش با این که از اهل سنت بودند، علاقه بسیار وافری به امام جواد (علیه السلام) پیدا کرده و ارادت آن ها به اهل بیت (علیهم السلام) دو چندان شده بود.

و یک حسن ختام:

ابوالوفا شیرازى به دست (فرزند الیاس) حاکم منطقه ى کرمان دستگیر شد و مدتّى نه چندان طولانى، با غل و زنجیر در زندان به سر مى برد.
او مى گوید: با گذشت زمان متوجه شدم، توطئه ى کشتن مرا طرح ریزى مى کنند، نگران شدم که براى نجات و رهایى از این توطئه چه کنم؟ یکى از شبها با حال تضرع و ناله در درگاه خداوند، به امام زین العابدین علیه السلام متوسل شده و رهایى خویش را طلب نمودم در همان حال، خواب چشمانم را ربود و در عالم خواب پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم را دیدم، که فرمود: به من و دخترم فاطمه ، و حسن و حسین و... متوسل مشو، بلکه براى طلب رزق و روزى، و رفع مشکلات خود به فرزندم جواد علیه السلام متوسل شو، که خداوند به سبب او حاجتت را بر مى آورد. (دعوات راوندى .. 191، ح 530. بحار الانوار: ج 91، ص 35، و ج 99، ص 249، ح 10)


منابع:
روضه نیوز
ویکی فقه
سایت کانون قم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.