تبیان، دستیار زندگی
تصاویر گرفته شده قبل و بعدبراساس گزارش گاردین، با موفقیت در تصویربرداری از اثرات LSD بر مغز انسان اكنون دیدگاهی بی نظیر و بی سابقه از اثراتی كه یكی از قدرتمند ترین مخدرهای جهان بر انسان خواهد داشت، به دست آمده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مغز انسان با روان گردان ها به چه حال و روزی می افتد؟

تصاویر گرفته شده قبل و بعدبراساس گزارش گاردین، با موفقیت در تصویربرداری از اثرات LSD بر مغز انسان اكنون دیدگاهی بی نظیر و بی سابقه از اثراتی كه یكی از قدرتمند ترین مخدرهای جهان بر انسان خواهد داشت، به دست آمده است.

بخش دانش تبیان
روانگران و مغز

این تصاویر نه تنها ثابت می كند داروی توهم زای قوی از توانایی فعال سازی تمامی مناطق مغزی، نه فقط غشای بینایی، برخوردار است، بلكه نشان می دهد چطور مناطق مختلف مغزی كه معمولا مجزا از یكدیگر فعال می شوند، در واكنش به دارو ارسال سیگنال به یكدیگر را برای ایجاد اثری شدید تر آغاز می كنند.

این آزمایش توسط دیوید نات استاد متخصص عصب-روان-داروشناسی (neuropsychopharmacology) در كالج امپریال لندن به همراه مشاور سابق دولت بریتانیا كه در سال 2009 به خاطر وضع قانون های دشوارتر درباره استفاده از حشیش مورد انتقاد شدید قرار گرفته و از كار بركنار شد، انجام گرفته است.


این تیم از 20 فرد سالم در آزمایش خود استفاده كردند و در یك روز 75 میكروگرم LSD و در روزی دیگر مقداری مشابه دارونما به آنها تزریق كردند. همانطور كه در تصاویر دیده می شود، تاثیر دارو در سرتاسر مغز قابل مشاهده است و ارتباط میان مناطق فعال مغز به حدی قابل توجه افزایش می یابد. دانشمندان از سه تكنیك متفاوت تصویربرداری مغز استفاده كردند تا جزئیات دقیق رویداد هایی كه در مغز رخ می دهند را دریابند.

نتایج نشان داد فرایند پردازش بینایی داوطلبان پس از دریافت دارو دیگر به غشای بینایی محدود نیست و تمامی بخش های مغز در فرایند بینایی فرد دخیل می شوند كه این رویدادی عجیب است، گویی فرد با چشمان بسته نیز می بیند. به گفته دانشمندان این نوع بینایی با بینایی با چشمان باز متفاوت است زیرا فردی كه تحت تاثیر LSD قرار دارد تصاویری از تصورات و تخیلاتش را می بیند.

علاوه بر این، مناطقی از مغز كه معمولا به یكدیگر سیگنال ارسال نمی كنند، تحت تاثیر این دارو ناگهان ارتباط با یكدیگر را آغاز می كنند و در عین حال مناطقی كه تا پیش از آن به یكدیگر متصل بودند، از یكدیگر جدا می شوند.

این عوارض می تواند نشان دهد چرا مصرف LSD با مشاهده تصاویر قوی و رویا مانند، احساس یگانگی با جهان و در عین حال از دست دادن هویت فردی یا خودفروپاشی در ارتباط است. به گفته دانشمندان مغز عادی دارای شبكه هایی مجزا است كه عملكردهایی مستقل را جدا از یكدیگر انجام می دهند. با این همه تحت تاثیر LSD مجزا بودن این بخش ها از بین رفته و مغز دچار یكپارچگی می شود.

شاید در نگاه اول این آزمایش فراتر از یك آزمایش سرگرم كننده نباشد، اما دانشمندان برای عملی كردن آن 50 سال صبر كرده اند. به گفته نات، این موفقیت برای علوم اعصاب شناسی همانقدر ارزشمند است كه كشف بوزون هیگز برای فیزیك باارزش بود.

ارزش درك بهتر و دقیق تر عوارض این دارو روی مغز انسان در این است كه بدون داشتن این درك هرگز نمی توان اثرات قدرتمند درمانی داروهای روانی كه برای بیماران مبتلا به مشكلات روانی از قبیل افسردگی، اعتیاد و حتی آسم تجویز می شوند را درك كرد. آشكار ساختن مكانیزم مغز تحت تاثیر LSD همچنین می تواند میزان درك از هوشیاری و خود آگاهی در انسان را نیز افزایش دهد.


منبع: خبرانلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .