تبیان، دستیار زندگی
مدتهاست که از ماجرای معروف سگ کشی و حواشی مربوط به آن می گذرد و در این مدت همه منتظر بودند تا ببینند دادگاه برای این متهم چه مجازاتی در نظر می گیرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جالب ترین حکم های قضایی ایران را بشناسید

مدتهاست که از ماجرای معروف سگ کشی و حواشی مربوط به آن می گذرد و در این مدت همه منتظر بودند تا ببینند دادگاه برای این متهم چه مجازاتی در نظر می گیرد؟

بخش حقوق تبیان

حکم های قضایی

در دادگاهی در استان اردبیل این متهم در حکمی جالب به ۷۴ ضربه شلاق و هفته ای یک جلسه آموزش نحوه برخورد با حیوانات به مدت یک سال محکوم شد! شاید صدور چنین احکامی در گام نخست عجیب به نظر برسد؛ اما درواقع ترفندی برای اصلاح این قبیل متهمانی است که سابقه کیفری ندارند؛ البته این اولین بار نیست که در دادگاه های کشور احکام اینچنینی صادر می شود و مصادیق زیادی دارد. بر اساس ماده ۶۶ قانون مجازات اسلامی «مرتكبان جرائم عمدی كه حداكثر مجازات قانونی آنها نود و یك روز تا شش ماه حبس است به جای حبس به مجازات جایگزین حبس محكوم می گردند.» البته استفاده از این مقررات برای مجرمان و محکومانی است که سابقه کیفری نداشته اند یا از سابقه کیفری آنها بیشتر از ۵ سال نگذشته باشد.

هدیه دادن گل و عدم استعمال دخانیات

در سال ۸۸ یکی از شعب دادگاه های استان فارس مردی محکوم شد که به همسرش سالانه ۱۰ روز گل هدیه کند، در غیر اینصورت با سه ماه و یک روز حبس مواجه خواهد شد. این مرد با اتهام رها کردن زندگی مشترک و ترک نفقه و ضرب و شتم همسرش مورد تعقیب قرار گرفت و دادگاه پس از رسیدگی او را به سه ماه و یک روز حبس محکوم کرد؛ اما با توجه به نداشتن سابقه کیفری متهم برای اصلاح تحکیم مبانی خانوادگی و زندگی مشترک محکومیت او را به مدت سه سال معلق کرد، مشروط بر اینکه زوج دستورات زیر را انجام دهد: ۱- پرداخت به موقع نفقه زوجه و حسن معاشرت با وی، ۲- هدیه دادن یک شاخه گل به مدت سه سال هر سال ۱۰ روز، به نحوی که پایان نوبت دهم سالگرد ازدواج زوجین باشد، ۳- استفاده از نصایح یکی از علمای مذهبی به تشخیص دادستان در سالروز ازدواج در هر سال، ۴- خودداری از استعمال سیگار و مواد دخانی.

خرید لوازم کمک آموزشی

در سال ۹۲ هم یکی از قضات دادگاه انقلاب شهرستان نایین در بخشی از احکام قضایی، محکومان را به تهیه و خرید کتاب و لوازم کمک آموزشی برای مدارس محروم سیستان و بلوچستان ملزم کرد که این اقدام او علاوه بر اثرات اصلاحی و تربیتی در رفتار و کردار مجرمین، تقدیر و تشکر فرهنگیان و مسئولان آموزش و پرورش استان را از اقدام اصلاحی این قاضی به دنبال داشت. این قاضی، انگیزه خود را از صدور این احکام، اقدامی در راستای ارتقای سطح فرهنگی و تربیتی مناطق محروم سیستان و بلوچستان که بیش از سایر مناطق در معرض آسیب ورود مواد مخدر قرار دارند، عنوان کرد.

نگهداری از یک رأس الاغ

در سال ۸۸ مردی که در استان فارس با آتش زدن عمدی یک رأس الاغ زنده را کشته بود با حکم جالب دادگاه مواجه شد. کشاورز ۵۳ ساله ای در استان فارس الاغی بلاصاحب که وارد مزرعه کاهو او شده و به مزرعه خسارت زده بود را با ریختن بنزین به آتش کشید و به همین خاطر یکی از شعب دادگاه های استان فارس که حسب کیفرخواست دادستان به پرونده رسیدگی می کرد، او را مجرم اعلام کرد و حکم بر محکومیت او به تحمل ۵۰ ضربه شلاق صادر کرد. در ادامه دادگاه نیز به لحاظ وضعیت خاص و فقدان پیشینه کیفری و سوابق مثبت محکوم علیه از اجرای حکم شلاق خودداری و محکومیت او با شرایط دیگری معلق شد تا در صورت اجرای آنها محکومیت شلاق اجرا نشود. در رأی دادگاه آمده بود: «محکوم علیه مکلف است به جای تحمل شلاق و به عنوان مجازات جایگزین اولا نسبت به فراگیری ۲۰ حدیث از معصومین (ع) با مضامین مهربانی با حیوانات و رفتار شایسته با حیوانات اقدام کند، ثانیا به مدت یک سال از کاشتن کاهو در مزرعه خود خودداری کند و ثالثا یک رأس الاغ بلاصاحب را به مدت سه ماه نگهداری و تغذیه وی را به عهده گیرد.»

نوشتن مقاله درباره شهدا

سال گذشته هم جوانی از  اهالی روستای خوشاب با قطع برق در خلال یادواره شهدا در این روستا در دی ماه باعث اخلال نظم این برنامه گشت و مورد پیگیری قضایی قرار گرفت. قاضی در این پرونده به جای فرستادن جوان به زندان و یا جریمه نقدی او را موظف به پژوهش و تهیه مقاله در باره شهدا نمود.

دادگاه برای این جوان تحمل شش ماه حبس تعزیری و تحمل هفتاد ضربه شلاق تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی صادر کرد، اما به دلیل فقدان سابقه کیفری و جوان بودن متهم به حالت تعلیق مراقبتی به مدت یکسال صادر شد. متهم در قبال این تعلیق مکلف شد در ایام تعلیق مقاله کاملی بصورت ماشین نویسی شده ومصور در خصوص زندگی نامه شهدای روستای خوشاب شهرستان فراشبند مشتمل بر مشخصات سجلی،سن در زمان شهادت، محل شهادت عملیات هایی که شهید در آن ها حضور داشته و نتیجه وخلاصه ای از آن عملیات ،مدت حضور این شهدا در جبهه و وصیت نامه وعکس های آنها را تهیه و به دادگاه وحوزه مقاومت بسیج سپاه تحویل دهد.

نوشتن مقاله زیست محیطی

به دلیل ورود و شکار غیرمجاز شش نفر از جوانان به منطقه حفاظت شده پارک ملی بمو در استان فارس در سال ۹۱، دادرس دادگاه عمومی بخش زرقان ضمن تعلیق حبس متهمان، چهار نفر از آنان را به نوشتن مقاله با موضوع اهمیت محیط زیست محکوم کرد. دادرس دادگاه عمومی بخش زرقان این افراد را که به شکار غیرمجاز بره آهو متهم هستند، گناهکار شناخت و آنها را به ۹۱ روز زندان حبس محکوم کرد؛ولی حبس آنان را به دلیل عدم سابقه کیفری، تعلیق کرد.

«همیار پلیس شدن» جریمه توهین به مامور راهور!

به علت شکایت راهنمایی و رانندگی زرقان از دو فرد به اتهام توهین و تمرد به مامور راهنمایی و رانندگی در حین انجام وظیفه، رییس دادگاه عمومی بخش زرقان این دو نفر را به مجازات آموزش به جای حبس محکوم کرد. این دو نفر مکلف شدند تا هر ماه و به مدت شش ماه به سرپرست راهنمایی و رانندگی زرقان مراجعه و گواهی حسن اخلاق و برخورد با مامورین راهنمایی و رانندگی اخذ و تقدیم دادگاه نمایند همچنین در یک دوره آموزشی مربوط به مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی شرکت کرده و گواهی حضور در این دوره آموزشی و اتمام آن را ارائه نمایند.

از سوی دیگر هر یک از متهمان موظف شدند با پوشیدن لباس مخصوص همیار پلیس با راهنمایی و رانندگی زرقان همکاری نمایند و گواهی آن را تقدیم دادگاه نمایند که در صورت اجرای این دستورات، مجازات آنها از سوابق کیفری آنان پاک می شود.

نوشتن مقاله درباره جوانمردی

در یک حکم جالب دیگر قاضی در شیراز در حکمی یک جوان که متهم به ضرب و شتم در مسابقه فوتبال بود را به انجام تحقیقات در زمینه جوانمردای محکوم کرد.

کلاس آموزشی به جای زندان

متخلف این پرونده به مباشرت در عرضه و فروش ۳۲ قطعه پرنده کوکر و قمری اقدام کرده بود و در دادگاه شهرستان گمیشان محکوم به تحمل شش ماه حبس تعزیری شد که این پرونده با اعتراض متهم به دادگاه تجدید نظر استان گلستان ارسال و این دادگاه با بررسی پرونده و و اعمال تخفیف حکم حبس او را به مدت یک سال معلق و او را مکلف کرد که برای آشنایی بیشتر با چگونگی حفاظت محیط زیست، هفته ای یک روز برای آموزش محیط بانی و نیز شناخت آثار مخرب شکارغیرمجاز در اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن و گمیشان حاضر شده و پس از یادگیری این موارد نسبت به آموزش آن به دیگران در محل اقامت خود اقدام نماید.

پاکسازی ساحل

این دو جوان هم که متهم به برداشت ۲۰ کیلوگرم مرجان از سواحل بوشهر بودند، بنا بر حکم قاضی پرونده به جای زندان و جریمه نقدی، باید به مدت سه ماه روزهای جمعه ساحل بوشهر را از میدان رئیسعلی دلواری تا گمرک پاکسازی کنند. این قاضی به استناد ماده ۱ لایحه قانونی مجازات صید غیر مجاز از دریای خزر و خلیج فارس و همچنین تصویب نامه بهای پروانه شکار و صید و بهای جانوران وحشی و با هدف آگاهی این دو متخلف از مخرب بودن کارشان و آشنایی آنها با چگونگی حفاظت محیط زیست این حکم را صادر کرده است.


منبع: فرهنگ نیوز

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .