تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام رئیسی: آستان قدس رضوی باید الگویی الهام بخش در اقتصاد مقاومتی باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجت الاسلام رئیسی: آستان قدس رضوی باید الگویی الهام بخش در اقتصاد مقاومتی باشد

آستان قدس

به گزارش تبیان به نقل از  خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ «حجت الاسلام والمسلمین رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی طی سخنانی در جمع مدیران عامل شرکت‌های اقتصادی وابسته به آستان قدس رضوی، توجه به اقتصاد مقاومتی را به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان اقتصادی رضوی برشمرد و عنوان کرد: در سال جاری باید برنامه ریزی‌ها و اقدامات اقتصادی آستان قدس رضوی متناسب و منطبق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.

وی با اشاره به اشتغال 7هزار نفر در شرکت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی و تولید محصولات استراتژیک توسط این شرکت‌ها، افزود: مهم‌ترین نقش آستان قدس رضوی در زمینه اقتصاد مقاومتی، الگو دهی است و بر این اساس، امیدواریم سهم ما در زمینه اشتغال و تولید بیش از گذشته افزایش یابد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی هم چنین، فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی را پشتوانه‌ای برای تحقق اهداف و مأموریت‌های اصلی این مجموعه خواند و گفت: فعالیت‌های اقتصادی که در پرتو معنویت، روحانیت و جایگاه عظیم آستان قدس رضوی و با تلاش و پیگیری متولیان امر ایجاد شده، از منظر اشتغال زایی، تولید کالاهای استراتژیک و رونق اقتصادی کشور دارای اهمیت هستند، اما حرکت اصلی و مأموریت سازمان اقتصادی رضوی باید در راستای اهداف کلان آستان قدس رضوی باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: شرکت‌های اقتصادی وابسته به آستان قدس رضوی علاوه بر وابستگی به نظام مقدس جمهوری اسلامی، از منظر انتسابشان به ساحت قدسی حضرت رضا(ع) اعتباری ویژه دارند و از این روی باید قداست و کارآمدی تلاش تحت نام حضرت ثامن الحجج(ع) را نشان دهند.

* ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی در حکم انتصاب تولیت، اظهار کرد: ساماندهی به این معناست که یک فعالیت اقتصادی، وجود و تداوم دارد. اما باید ضمن شناسایی مشکلات موجود در این روند، راهکارهای رفع آن را نیز طراحی و اجرا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه همه اجزای سازمان اقتصادی رضوی باید خود را نسبت به این امر مسئول بدانند، افزود: لازم است، جمعی از کارشناسان با نگاهی آسیب شناسانه به فعالیت‌های جاری درون سازمان و وضعیت اقتصادی کشور، در راستای مصون سازی شرکت‌ها در برابر چالش‌های پیش رو گام بردارند.

* ضرورت برنامه ریزی و نظارت

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری با تاکید بر اهمیت وجود برنامه و نظارت برای به نتیجه رسیدن کارها، گفت: نبود برنامه در مدیریت استراتژیک همانند حرکت یک کشتی بدون ناخداست. مسئله نظارت و بازرسی از منظر درون سازمانی و برون سازمانی و نظارت پذیری نیز در کار باید مورد توجه باشد. چراکه بسیاری از گزارش‌های حسابرسی چراغ راهی برای مدیران به حساب می‌آید.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی هم چنین رعایت ضوابط و توجه عملی به ارکان شرکت‌ها شامل مجمع، هیئت مدیره، بازرس، حسابرس و ... را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: هر کدام از این اجزا می‌توانند چشمی برای مجموعه باشند و با نگاه اصلاح گری، مدیران عامل را یاری کنند.

* در چارچوب قوانین

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه چارچوب ما در کار اقتصادی، قوانین هستند، گفت: کسب منفعت و سود امری پسندیده و غیر قابل انکار است. اما در فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی باید شأن و جایگاه رفیع این سازمان مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی هم چنین به مسئله مطالبات آستان قدس رضوی از ارگان‌های دولتی و غیر دولتی اشاره و عنوان کرد: در زمینه تسویه این مطالبات گام‌هایی برداشته شده، اما امروز با توجه به حجم بالای آن‌ها، پیگیری مضاعفی مورد نیاز است.

همچنین، «مهندس مهدی عزیزیان»، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و رئیس هیئت مدیره سازمان اقتصادی رضوی نیز پیش از سخنان حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این سازمان پرداخت و ضمن مرور سابقه فعالیت سازمان گفت: از زمان تأسیس سازمان اقتصادی رضوی تا کنون دو برنامه استراتژیک 5 ساله در این سازمان اجرایی شده و برنامه سوم نیز برای سال‌های 94 تا 98 طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه 33 شرکت با مالکیت 100 درصد و 29 شرکت با مالکیت کمتر از 50 درصد تحت نظر سازمان اقتصادی رضوی فعالیت می‌کنند، افزود: با وجود چالش‌ها و مشکلات حوزه اقتصادی طی سال‌های اخیر، شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی به خوبی توانسته‌اند در عرصه تولید و اشتغال فعالیت خود را تداوم بخشند.

«فرهاد قبادی»، مدیر عامل سازمان اقتصادی رضوی و تعدادی از مدیران عامل شرکت‌های وابسته به این سازمان نیز در این جلسه به ارائه توضیحاتی درباره وضع موجود و برنامه‌های پیش روی مجموعه‌های متبوع خود پرداختند.

…………….
پایان پیام/ ۲۷۰


خبرگزاری اهل بیت (علیهم‌السلام) - ابنا - اخبار شیعیان و تشیع

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .