تبیان، دستیار زندگی
محتوای الکترونیکی به مجموعه ای از تصاویر، متون، فیلم ها و صدا ها اطلاق می شود که هدف آن آموزش یک یا چند بخش از محتوای درسی است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محتوای الکترونیکی چیست؟

محتوای الکترونیکی چیست؟

محتوای الکترونیکی به مجموعه ای از تصاویر، متون، فیلم ها و صدا ها اطلاق می شود که هدف آن آموزش یک یا چند بخش از محتوای درسی است. البته می توان مجموعه ای تصاویر و یا متون و یا انیمیشن های مرتبط با یک موضوع درسی را جداگانه و هرکدام به تنهایی یک محتوای آموزشی به شمار آورد.

منتها طبق نظریه هوش های چندگانه گاردنر می دانیم که همه مخاطبان ما از یک شیوه برای یادگیری استفاده نمی کنند.

طبق آنچه گاردنر می گوید و نظریات سایر دانشمندان، سه روش عمده  یادگیری وجود دارد.

1. جنبشی

2. شنیداری

3. دیداری

استفاده از روش جنبشی برای آموزش الکترونیکی کار بسیار حرفه ای تری است که از مقوله مباحث سایت روش تدریس خارج است. استفاده از یادگیری جنبشی به همراه تلفیق سایر روش ها، اکنون در دانشکده های آموزش خلبان صورت می گیرید به این صورت که یک ماکت متحرک از هواپیما با تمام جزئیات ساخته می شود و دانشجوی خلبانی درون آن، شرایط یک پرواز واقعی را تجربه می کند.

محتوای الکترونیکی چیست؟

اما ما در بسیاری از کلاس های امروزی می توانیم از دو روش شنیداری و دیداری به خوبی استفاده کنیم.

تخته هوشمند مسلما به کارگیری نرم افزار ها و فناوری های رایانه ای با توجه تنوع و گستردگی که دارند می توانند در ارائه بهتر و قوی تر محتوا های آموزشی بسیار موثر باشند.

یک محتوای الکترونیکی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

محتوای الکترونیکی چیست؟

اول اینکه باید یک الگوی طراحی خوب داشته باشد، در اینجا منظورمان از طراحی، نقش و رنگ نیست، منظور این است که مراحل ساخت طوری طی شود که ما را به هدف برساند.

الگوی های طراحی محتوای آموزشی مختلفی وجود دارد که در این جا فقط به دو مورد اشاره کوتاهی  می کنیم.

در مقالات تولید محتوای الکترونیکی ما به طور مستقیم شما را درگیر این الگوها نمی کنیم. این ها مباحث جالبی هستند که در بین تکنولوژیست های آموزشی مطرح می شوند. فقط همین که یک دید کلی از محتوای خودتان داشته باشید کافی است.

الگوی عمومی طراحی آموزشی ADDIE

محتوای الکترونیکی چیست؟

الگوی طراحی MMS

الگوی طراحی آموزشی MMS دومین ملاک یک محتوای الکترونیکی خوب این است ما را به هدفمان برساند، گاهی هدف شما از تولید محتوا فقط این است که مخاطب بدون حضور شما به حل تمرین بپردازد و بازخورد دریافت کند. اگر مخاطب این کار را بکند پس شما به هدف خود رسیده اید.

گاهی هدف شما این است که مخاطب بدون حضور شما بتواند یک مبحث را گام به گام یاد بگیرد. اگر مخاطب بتواند یاد بگیرد پس شما به هدف خودتان رسید اید و گاهی هدف شما این است که محتوای الکترونیکی آماده کنید تا در سر کلاس به جای پاورپوینت استفاده کنید. اگر این محتوای الکترونیکی بتواند به تدریس شما کمک کند پس شما به هدف خود رسیده اید.

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان

نویسنده: محمد حافظی نژاد

تنظیم: فهیمه امرالله