تبیان، دستیار زندگی
اقتصاد اسلامی نباید تحت تاثیر نظام های بین المللی باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقتصاد اسلامی نباید تحت تاثیر نظام های بین المللی باشد

اقتصاد

به گزارش تبیان روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا، آیت الله محسن اراكی گفت: یكی از مشكلات جامعه ما این است كه اكثریت افراد آن اهل نماز و مسجد هستند و به صورت فردی انسان‌های مؤمنی هستند اما آن اراده جمعی كه بخواهد آنها را یكی كند تحت تأثیر امواج بیرونی و نظام‌های بین‌المللی است.
به گزارش مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، وی كه در آخرین نشست از هفته بزرگداشت شهید صدر در دانشگاه امام صادق(ع) سخن می گفت، اضافه كرد: برای نمونه، نظام‌های بین‌المللی، اراده جمعی ما را در راستای اقتصاد هدایت می‌كند و در نتیجه جامعه با اقتصاد اسلامی همراه نمی‌شود.
اراكی همچنین گفت: ما با جمع كردن عقود فردی اسلامی نمی‌توانیم نظام بانكداری اسلامی داشته باشیم. چون بانك اسلامی قواعد خاص خود را دارد و بانك به عنوان یك پدیده اجتماعی مطرح می شود و نباید مقوله بانكداری مربوط به نظام اقتصاد اسلامی ‌را فقط در اجرای برخی عقود فردی خلاصه كرد.
وی در ابتدا با طرح موضوع فقه نظام گفت: ما دو نوع فقه داریم، یكی فقه فردی و دیگری فقه نظام كه از آن به فقه كلان نیز تعبیر می‌شود و از آنجا كه تبیین رفتار مكلف را فقه می‌گویند، یك مكلف فردی و یك مكلف جمعی داریم كه به عبارت دیگر برخی تكالیف مربوط به فرد است و برخی تكالیف مربوط به رفتار جمعی و مسائل جامعه است.
اراكی افزود: تكالیف جمعی تكالیفی است كه به رفتار جمعی تعلق دارد و از جمله این رفتار‌ها تاسیس حكومت است و بنابراین تشكیل حكومت یك رفتار جمعی است.
وی همچنین گفت: اگر جامعه‌ای بخواهد به جامعه‌ای واحد تبدیل شود باید یك مركزیت داشته باشد كه این مركزیت، فرماندهی آن جامعه را بر عهده می‌گیرد و جامعه نیز علاوه بر اطاعت او را یاری و نصرت نیز می‌كند.
اراكی تاكید كرد: جامعه زمانی واحد می‌شود كه یك اراده واحد بر آن حاكم شود و زمانی كه فرمانروایی واحد در یك جامعه شكل بگیرد، مردم آن جامعه نیز از فرمانروا اطاعت می‌كنند و او را یاری می‌نمایند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به جایگاه شهید آیت الله سید محمدباقر صدر از وی به عنوان اولین فقیهی یاد كرد كه موضوع فقه نظام را مطرح كرد.
ویژه برنامه‌های ایام سالگرد شهادت شهید صدر از 19 فروردین در دانشگاه امام صادق(ع) آغاز شد و عصر روز گذشته (سه شنبه) با سخنرانی آیت‌الله اراكی پایان یافت.
آیت‌الله محسن اراكی از شاگردان شهید صدر و از ادامه‌دهندگان مكتب فكری و فقهی اوست و در دروس خارج فقه و اصول خود در عرصه‌های نو و مورد نیاز علوم انسانی همچون فقه نظام سیاسی اسلام، فقه نظام اقتصادی اسلام، فقه فرهنگ و فقه نظام عمران شهری با بهره‌گیری از روش فقهی و نوآوری‌های استاد خود كه فقه نظام یكی از مهم‌ترین آنها است، در مسیر تامین نیازهای علمی جامعه اسلامی گام برمی‌دارد.
فراهنگ**1003**1569


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .