تبیان، دستیار زندگی
پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به مناسبت بزرگداشت روز ملی عطار نیشابوری 
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به مناسبت بزرگداشت روز ملی عطار نیشابوری

خراسان

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری شبستان از مشهد،سید سعید سرابی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به مناسبت بزرگداشت روز ملی عطار نیشابوری پیامی را به شرح ذیل صادر کرد.

باسمه تعالی

ما ز خرابات عشق مست الست آمدیم        نام بلی چون بریم چون همه مست آمدیم

پیش ز ما جان ما خورد شراب الست          ما همه زان یک شراب مست الست آمدیم

تاریخ سراسر افتخار ایران اسلامی، مملو از آوازه انسان های بزرگی است که به هویت ملی و تاریخی این سرزمین غنا و جاودانگی بخشیده اند.

شخصیت هایی که تا قرن ها پس از خود نیز، آسمان علم و ادب و فرهی، مزین به ستاره وجود آنها بوده است که خود بخشی از هویت ملی ماست، هویتی سترگ که در طول زمان های متمادی هیچ هجمه ای در آن اثر گذار نبوده است.

شیخ فرید الدین عطار نیشابوری یکی از بزرگ مردان تاریخ ساز ایران است که در عین شهرت به دلیل وسعت حوزه اندیشه و تفکر و عرفانش، در عین حال در عرصه ادبیات فارسی هنوز هم ناشناخته های زیادی دارد.

عطار ملکه بیان به معنی وسیع کلمه و شاعری بزرگ و توانا و نوسنده ای چیره دست و گوینده ای فصیح و سخنوری بلیغ و البته آشنا به مفاهیم قرآنی بوده است و اگر صفات والای انسانی و مردم دوستی او را هم به این مجموعه کمالات اضافه کنیم، او را جزء نوا در همه زمانها تاکنون می یابیم، شاید یک علت مردم داری عطار و پیوندهای عمیق او با آنان، عشق عطار به حضرت رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) بوده است.

به روایت اشعار و آثارش این عشق نیز برخاسته از ایمانی عمیق بوده است.

غور در این احوال و آثار پیشینه هویت ملی ما را که گره به هویت دینی ما خورده است را به عنوان دستمایه ای عالی به نسل جوان بیشتر نشان می دهد.

آن چه که در میان همه وظایف ما در عرصه حاکمیتی فرهنگ بیش از پیش ضرورت دارد، تلاش برای هویت یابی نسل جوان با اتکا به داشته های ارزشمند این دیار است که عطار بخشی از این داشته هاست.

تکلیف این است که در ادامه راه بزرگان علم و ادب و به تآسی از فرزانگان این ملک پرگهر، به مدد نسل جوان برخاسته و در هویت یابی آنان با استفاده از الگوهای دینی و ملی همچون عارف بزرگ و نامی، عطار نیشابوری به ادامه چنین حرکتی کمک کنیم و روز ملی عطار نماد این احساس تکلیف است که می تواند گامی در جهت تولید علم در این سرزمین باشکوه باشد و گویی اکنون هم عطار در گوشمان زمزمه می نماید: تو پـای به راه در نــه و هیـــچ مـپرس خـود راه بگویدت که چـون باید رفت.

سید سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی


خبرگزاری شبستان :: Shabestan News

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .