تبیان، دستیار زندگی
سرانجام روز موعود فرا رسید و قرعه کشی مرحله نهایی مسابقات انتخابی جام جهانی 2018روسیه در منطقه آسیا در مالزی برگزار شد. تقریبا همه هواداران جدی فوتبال در ایران از ماه ها پیش انتظار فرا رسیدن چنین روزی را می کشیدند؛ روزی که تیم ملی کشورمان چهره مهمترین رقب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرار از گروه مرگ

سرانجام روز موعود فرا رسید و قرعه کشی مرحله نهایی مسابقات انتخابی جام جهانی 2018روسیه در منطقه آسیا در مالزی برگزار شد. تقریبا همه هواداران جدی فوتبال در ایران از ماه ها پیش انتظار فرا رسیدن چنین روزی را می کشیدند؛ روزی که تیم ملی کشورمان چهره مهمترین رقبایش در مسیر صعود به جام جهانی را می شناخت.

فرآوری : حسین محمدی - بخش ورزشی تبیان
قرعه‌کشی مرحله نهایی مسابقات انتخابی

از خیلی قبل تر مشخص شده بود تیم کشورمان در کنار استرالیا در سید اول قرار گرفته و این یعنی آنکه همگروهی ما با کانگوروها عملا غیرممکن است. با این حال باید منتظر ظهر سه شنبه می نشستیم تا ببینیم از بین کره و ژاپن، ازبکستان و عربستان، قطر و عراق، چین و امارات و البته سوریه و تایلند کدام تیم ها رقیب یوزپلنگ های ایرانی می شدند. این 10تیم در 5سید قرار گرفته بودند و از هر سید باید یک تیم همگروه ایران می شد. شاید بسیاری از نگاه ها به گلدانی دوخته شده بود که عربستان و ازبکستان در آن قرار داشتند. خیلی از اهالی فن و نیز مردم کشورمان نگران آن بودند که با همگروهی احتمالی ایران و عربستان، تنش های سیاسی موجود بین دو کشور روی مسابقات مقدماتی جام جهانی سایه بیندازد و هزینه گزافی به تیم کی روش تحمیل کند، اما خوشبختانه بازی گوی و گلدان ها، هم در این سید و هم در دیگر سیدها با فوتبال ایران مهربان بود. ما دیروز در گروهی قرار گرفتیم که هرگز «نمی توانیم» از آن راضی نباشیم!

قرعه مهربان!

نه سخت است، نه سیاسی

با پایان مراسم قرعه کشی مسابقات مقدماتی جام جهانی، مشخص شد تیم ملی کشورمان در گروه اول این بازی ها در کنار 5تیم ازبکستان، قطر، چین، سوریه و کره جنوبی قرار گرفته است. اگر نگاهی به ترکیب تیم های گروه دوم بیندازیم، در خواهیم یافت که گروه ما گروه «زندگی» و گروه دیگر گروه «مرگ» است. در گروه دوم تیم های استرالیا، تایلند، عراق، امارات، عربستان و ژاپن کنار هم قرار گرفتند. گذشته از اینکه تیم هایی مثل عراق و امارات در دوران خوبی به سر می برند و می توانستند لقمه هایی گلوگیرتر از چین و قطر برای ما باشند، باید به این نکته هم توجه کنیم که عدم همگروهی با عربستان حجم تنش ها را به حداقل کاهش داده و باعث شده مسابقات مقدماتی جام جهانی، صرفا رویدادی «ورزشی» باقی بماند.

تنها احتمال رویارویی با عربستان

از هر یک این دو گروه 6 تیمی، دو تیم به طور مستقیم راهی جام جهانی خواهند شد. تیم های سوم نیز دو بازی پلی آف رفت و برگشت برابر هم برگزار خواهند کرد که برنده مجموع دو مسابقه، راهی پلی آف قاره ای می شود. در حال حاضر تنها احتمال رویارویی ایران و عربستان در این مسابقات آن است که هر دو تیم در گروه خودشان روی پله سوم بایستند و پلی آف آسیا را برگزار کنند؛ اتفاقی که مسلما باب میل ما، آنها و فیفا نخواهد بود!

سعودی ها به تهران می آیند؟

عربستان، تیمی که دوستش نداشتیم و نداریم، در گروهی دشوار قرار گرفته که امیدهای صعودش به جام جهانی را کمرنگ می کند. مطمئنا استرالیا و ژاپن شانس های اصلی صعود از گروه دوم هستند و البته امارات هم در مقطعی فوق العاده از فوتبال ملی اش به سر می برد که می تواند باعث دردسر عربستان شود. بدشانسی دیگر سعودی ها هم این است که با عراق همگروه شده اند؛ کشوری که در مسابقات دور قبلی مقدماتی، تهران را به عنوان میزبان مسابقاتش معرفی کرده بود. حالا اگر عراق کماکان روی این موضع پافشاری کند و بخواهد که در تهران از تیم های حریف میزبانی کند، عربستانی ها دچار مشکل بزرگی خواهند شد. آنها در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به هر دری زدند که به تهران نیایند و موفق هم شدند، اما این بار به جای کنفدراسیون فوتبال آسیا که کاملا توصیه پذیر است، طرف حساب شان خود فیفا خواهد بود و اگر عراق روی بازی در تهران مصر باشد، عربستانی ها حسابی گرفتار خواهند شد!

قبلا از این گروه صعود کرده ایم!

از جمله محاسن گروه ایران در مسابقات پیش رو، شباهت بسیار زیاد آن به گروهی است که چهار سال پیش در همین چارچوب نصیب تیم کشورمان شد. در آن زمان در هر گروه به جای 6تیم، 5تیم حاضر بودند و تیم کشورمان با کره، ازبکستان، قطر و لبنان همگروه بود. ما 4سال پیش بعد از رقابت فشرده با سایر رقبا، در نهایت کره جنوبی را در اولسان بردیم و بالاتر از ازبکستان به طور مستقیم راهی جام جهانی برزیل شدیم. حالا با سه تیم از آن چهار تیم دوباره همگروه شده ایم. همچنین به جای لبنان، چین در گروه ایران قرار گرفته و سوریه هم به عنوان تیم ششم به گروه افزوده شده است. به عبارت دیگر ما قبلا از این گروه صعود کرده ایم و همین مساله از نظر تجربی، فکری و روحی می تواند کمک حال تیم ملی کشورمان باشد.

واکنش کی روش

سرمربی تیم ملی کشورمان که از نزدیک شاهد برگزاری مراسم قرعه کشی بود، بارها مورد توجه کارگردان تلویزیونی قرار گرفت و تصویرش به نمایش درآمد. کارلوس کی روش بعد از پایان مراسم نیز در مورد قرعه ایران حرف زد و در جمع خبرنگاران گفت: «به نظرم قدرت در دو گروه توزیع شده است و نسبتا شرایط برابر است. به نظرم نباید تیم هایی مثل سوریه و قطر را دست کم گرفت و باید روی قدرت آنها حساب کرد. همه تیم های گروه ما قدرتمند هستند، ولی ما قبلا با کره و قطر بازی کرده ایم و فکر می کنم که آمادگی خوبی برای این ر قا بت ها داریم.» در روزهای اخیر بحث های زیادی در مورد احتمال جدایی کی روش از تیم کشورمان در گرفته بود که این موضوع در مالزی هم مورد سوال خبرنگاران قرار گرفت. کی روش در این مورد گفت: «الان زمان مناسبی برای صحبت کردن در این باره نیست. امیدوارم که در آینده شاهد اتفاقات خوبی برای فو تبا ل ایران باشیم.»

شروع با قطر، صعود با سوریه

مطابق برنامه از پیش اعلام شده، تیم ملی کشورمان بازی های آغازین و پایانی اش در این مسابقات را در ورزشگاه آزادی برگزار می کند که اتفاق خوب و خوشایندی است. حالا و با انجام قرعه کشی روشن شده تیم کشورمان در بازی اول به مصاف قطر می رود و در بازی پایانی رو درروی سوریه می ایستد.

برنامه کامل مسابقات:

11 شهریور 95:ایران -قطر
16 شهریور 95:چین - ایران
15 مهر 95:ازبکستان -ایران
20 مهر 95:ایران - کره جنوبی
25 آبان 95:سوریه - ایران
3 فروردین 96:قطر - ایران
8 فروردین 96:ایران - چین
23 خرداد 96:ایران - ازبکستان
9 شهریور 96:کره جنوبی - ایران
14 شهریور 96:ایران -سوریه


منابع : دنیای اقتصاد ، afc