تبیان، دستیار زندگی
مجید مجیدی پس از دریافت جایزه چهره سال هنر انقلاب با اشاره به نقش حمایت های شهیدآوینی در ترسیم ادامه حیات هنری خود، گفت: خودم را شایسته این عنوان و این مراسم نمی دانم و معتقدم هنرمندان واقعی شهدا هستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشن هنر انقلاب

مجید مجیدی پس از دریافت جایزه چهره سال هنر انقلاب با اشاره به نقش حمایت های شهیدآوینی در ترسیم ادامه حیات هنری خود، گفت: خودم را شایسته این عنوان و این مراسم نمی دانم و معتقدم هنرمندان واقعی شهدا هستند كه گمنام و بی ادعا، راه و فضا را برای ما باز كرده اند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
جشن هنر انقلاب

عصر روز 24 فروردین ماه و در پنجمین روز از هفته هنر انقلاب اسلامی، طی مراسمی باشكوه با حضور اهالی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی، «جشن هنر انقلاب» در سالن سوره حوزه هنری برگزار و «مجید مجیدی» به عنوان چهره سال هنر انقلاب برگزیده شد و تندیس چهره سال هنر انقلاب به سبب ساخت و اكران موفق فیلم تاریخی «محمد رسول الله(ص)» به همراه 22 سكه تمام بهار آزادی به او تعلق گرفت.
 بنا بر این گزارش، در بخش دیگری از مراسم جشن هنر انقلاب اسلامی،پس از صحبت های مومنی شریف، جواد افشار، پرویز پرستویی، عبدالحمید قدیریان، بهناز ضرابی زاده، هادی محمدیان و مجید مجیدی به عنوان نامزدهای چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند. در ادامه نماهنگی از خدمات و آثار عبدالحمید قدیریان پخش شد. بوذری از شهریار بحرانی خواست تا روی سن بیاید و درباره این هنرمند صحبت كند.
بحرانی در ابتدای صحبتش گفت: صحبت درباره این هنرمند بزرگ به من سپرده شده است و من می خواهم به آیات قرآن اشاره كنم. در سوره یاسین خداوند از مردی سخن می گوید كه خودش را سریعا به یك معركه عقیدتی می رساند. در آنجا اشاره می شود كه مردم مخالف رسولان بودند و می خواستند كه آنها را قتل برسانند. سوال اینجاست كه چرا خداوند از این افراد نام نمی برد و تنها به صفت ساعی بودنشان اشاره می كند. مرد ساعی كسی است كه تمام زندگی اش در حال دویدن است. اینكه ماجرایی پیدا بشود و آنها خودشان را به سرعت به معركه برسانند. مثل حضرت خضر و ذوالقرنین كه خداوند اسمی ازشان نمی برد و تنها به صفات شان اشاره می كند. این شش نفر كه نامزد امشب هستند همه واجد چنین صفتی هستند و در واقع دغدغه مندند. با آشنایی بیست و پنج ساله ای كه با آقای قدیریان دارم، روزی به خاطرم نمی آید كه ایشان را در حال استراحت دیده باشم. ندیدم كه زمانی برای تفریح و سرگرمی بگذارند. همیشه در حال كار و سعی و تلاش بودند.

ایشان دست تنها نمایشگاه نقاشی را كه در ماه رمضان با زبان روزه و چشم اشكبار با مضمون فضایل و معارف حسینی با نام «آسمان حسین» برگزار كرد. ایشان در زمینه های مختلف مثل نقاشی و گریم و طراحی صحنه و فیلمنامه با شخص خود من همكاری كرده است. یك فرد جامع از نظر هنری ایشان را یافتم. خواهش می كنم كه در این مراسم شخص قدیریان را نبینیم. مراسم تمام می شود و به حد كافی و وافی از ایشان تقدیر می شود. باید به این فكر كرد كه چرا خداوند به این فرد توفیق داده؟ انسان پیكره ای جز سعی و تلاش نیست. سوال مهم اینجاست كه چطور این افراد مورد توفیق قرار گرفتند؟ باید چشم خدابین داشته باشیم. خداوندا شكرت كه اجازه دادی در محضر دوستانی باشیم كه تو  توفیق شان دادی و بزرگ شان كردی. باعث افتخار من است كه قدیریان می خواهد وارد عرصه كارگردانی بشود. قدیریان فرد پخته ای ست كه بسیار تجربه كرده است و از صمیم قلب ساعی و كوشاست.

بار عمده ادبیات جنگ بر عهده زنانی چون ضرابی زاده

در بخش دیگری از مراسم، پس از پخش نماهنگی درباره بهناز ضرابی زاده، مرتضی سرهنگی كه سال گذشته به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی معرفی شده بود؛ در این مراسم درباره نامزد شدن بهناز ضرابی زاده گفت: جنگ های دفاعی همان طور كه فرماندهان خود را پیدا می كنند، نویسندگان خود را نیز پیدا می كنند و بهناز ضرابی زاده یكی از نویسندگان جنگ به شمار می رود.
وی با بیان اینكه بار عمده ادبیات جنگ بر عهده زنان كشور است، اظهار داشت: امروز بهناز ضرابی زاده به من گفت كه علاوه بر دو دختر دوقلویش دختر سومی هم دارد كه آن «دختر شینا» است؛ در حقیقت وی از آن دسته نویسندگانی است كه به تنهایی خاطرات یك استان را روی شانه اش می كشد؛ در حالی كه ما یا از سرتكلیف كار می كنیم یا از سر ادای دین و یا از سر دلدادگی، ولی ضرابی زاده اینگونه نیست.

جشن هنر انقلاب

«شاهزاده روم» كاری بزرگ در هنر انقلاب

در ادامه پس از پخش نماهنگی درباره هادی محمدیان، محمدحسین نیرومند با حضور روی سن درباره این سینماگر به عنوان یكی دیگر از نامزدهای چهره سال انقلاب اسلامی گفت: در این مراسم باید درباره «شاهزاده روم» صحبت كرد، چرا كه این اثر پرفروش ترین فیلم انیمیشن كشور است و عوامل تولید آن كار بسیار بزرگی را انجام داده اند؛ چرا كه دوستان سینمایی به خوبی می دانند نوشتن كار دینی بسیار مشكل است و مشكل تر از آن این است كه بخواهید كار فانتزی در قالب دینی بسازید.
وی اضافه كرد: عوامل تولید «شاهزاده روم» نه تنها كار دینی و فانتزی ساختن بلكه كاراكتری خلق كردند كه داستان دینی را روایت می كند و به هیچ خسته كننده نیست و از سوی دیگر توانستند انیمیشنی را تولید كنند كه در وضعیت فعلی اقتصادی سینما بازگشت سرمایه داشته است.

در بخش دیگری از جشن هنر انقلاب، پس از پخش نماهنگی درباره جواد افشار، كوروش زارعی در خصوص این كارگردان گفت: انقلاب اسلامی قبل از اینكه انقلاب سیاسی باشد، انقلاب فرهنگی است چرا كه امام (ره) در لباس پیامبر به پاخاست و انقلاب اسلامی به وسیله رهنمودهای ایشان از حركت جهادی و فرهنگی شروع و بعد به انقلاب فرهنگی و در نهایت به انقلاب سیاسی رسید و توانست جهان را تحت تاثیر قرار دهد.
وی ادامه داد: جواد افشار در آن زمان مانند امام و پیشوای خود به انجام كارهای انقلابی روی آورد و در صحنه تئاتر با مضامین انقلابی درخشید و بعد از اینكه امام فرمان جنگ صادر كردند، وی احساس كرد كه باید هنرهای خود را در عرصه جنگ به نمایش بگذارد و زمانی كه تنها 14 یا 15 سال سن داشت، به جنگ رفت و یك پای خود را در عملیات كربلای 4 از دست داد.
وی ادامه داد: ما 2 هزار هنرمند شهید داریم و زمانی كه تئاتر اروند خون را برای 175 شهید غواص روی صحنه ببرم، افشار بعد از تماشای تئاتر گفت كه تا به امروز جرأت نداشته كه به سمت ساخت اثری درباره عملیات كربلای 4 برود ولی بعد از تماشای تئاتر حتما این كار را خواهد كرد. 
وی تصریح كرد: بعد از اینكه امام (ره) عنوان كردند كه انقلاب باید صادر شود، افشار به عرصه سینما و تلویزیون روی آورد و روز به روز در حال تبدیل شدن به یك كارگردان پخته تر است و قطعا در آینده آثار بیشتری را از وی در سینما و تلویزیون خواهیم دید.

پرستویی جهادگر عرصه سینما

در ادامه پس از پخش نماهنگی درباره پرویز پرستویی، محمدحسین سیاح طاهری، فرزند شهید سیاح طاهری روی سن آمد و درباره پرویز پرستویی گفت: از زمان كودكی و نوجوانی با پرستویی، حاج كاظم آژانس شیشه ای و امروز با حاج حیدر بادیگارد، پرویز پرستویی را می شناسیم و وی علاوه بر رابطه همكاری با پدرم، رابطه دوستی نیز با یكدیگر داشتند و پرستویی بدون توجه به مسائل مالی و شهرت اش در برنامه های مختلف هنری و فرهنگی ما را یاری كرده است.
وی ادامه داد: پرویز پرستویی در برگزاری مسابقات كتابخوانی در استان های مختلف كشور از جمله لرستان و ایلام و حضور در موزه صلح همكاری خوبی داشته است و علی رغم اینكه افراد زیادی می خواهند از طریق دوربین و سینما مطرح شوند، پرستویی توانسته است از این مسئله به خوبی استفاده كند و می توان از وی به عنوان جهادگر عرصه سینما نام برد.

مجیدی انقلابی است

كارگردان «محمد رسول الله» گفت: آوینی به من گفت كه هنر متعهد این است كه دردهای مردم را نشان دهی و وی به من یاد داد كه چطور برای اعتقاداتم بایستم، حتی زمانی كه حوزه هنری فیلم پدر و بچه های آسمان ام را قبول نكرد و مجبور شدم از حوزه هنری كوچ كنم از آوینی آموختم كه باید برای باورهایم ایستادگی كنم

در ادامه پس از پخش نماهنگی درباره مجید مجیدی، رضا میركریمی درباره این هنرمند انقلاب اسلامی گفت: اگر تصورمان از هنرمند انقلابی فردی پرخاشگر، ستیزه جو و طلبكار است، مجیدی هنرمند انقلابی نیست؛ حتی اگر تصورمان از هنرمند انقلابی فردی است كه قبل از اینكه خودش اخلاقی را داشته باشد سنگ آن را به سینه می زند، باز هم مجیدی از آن دسته افراد نیست.

وی خاطر نشان كرد: زمانی كه واژه انقلابی را در كنار اسلام می گذاریم، متوجه می شویم كه تعریف هنرمند انقلابی هیچ كدام از تعاریفی كه عنوان كردیم، نیست.
میركریمی گفت: كسانی كه امروز به عنوان نامزدهای چهره سال انقلاب اسلامی معرفی شدند، افرادی هستند كه دیگران از زبان آنها در امان هستند و بیش از دیگران سعی در یاری رساندن به افراد دارند.

مجیدی: شهید آوینی جانانه پای من ایستاد

در بخش بعدی این مراسم، با حضور محسن مومنی شریف و مرتضی سرهنگی از مجید مجیدی به عنوان چهره سال انقلاب اسلامی تجلیل شد. 
مجید مجیدی بعد از دریافت لوح و تندیس خود گفت: وقتی دوستان با من برای این مراسم تماس گرفتند تشكر كردم و عنوان كردم همین كه به من لطف داشتید برای من كافی است و اصلا نمی خواهم تعارف كنم؛ چرا كه خودم را شایسته این عنوان و این مراسم نمی دانم و معتقدم هنرمندان واقعی شهدا هستند كه گمنام و بی ادعا، راه و فضا را برای ما باز كرده اند.
وی ادامه داد: این كمترین كاری بود كه ما و هنرمندان انقلابی می توانیم در قبال شهدا انجام دهیم وامروز جا دارد كه شهید آوینی هم صحبت كنیم، چرا كه وی در دورانی كه من هیچ پناهی نداشتم مانند كوه پشت من ایستاد و حتی وقتی كه برای ساخت یكی از آثارم در زمان شهید آوینی با هجمه های مختلفی روبه رو شد و حتی از دفتر ریاست جمهوری هم 11 نامه برای بازخواست من ارسال شد، آوینی جانانه ایستاد و به من گفت كه راه را درست رفته ام.
كارگردان «محمد رسول الله» گفت: آوینی به من گفت كه هنر متعهد این است كه دردهای مردم را نشان دهی و وی به من یاد داد كه چطور برای اعتقاداتم بایستم، حتی زمانی كه حوزه هنری فیلم پدر و بچه های آسمان ام را قبول نكرد و مجبور شدم از حوزه هنری كوچ كنم از آوینی آموختم كه باید برای باورهایم ایستادگی كنم.
گفتنی است، در این مراسم با حضور محسن مومنی شریف، حجت الاسلام سرلك و معاون آموزشی و پژوهشی حوزه هنری از خانواده شهید سعی سیاح طاهری تقدیر شد.
همچنین با حضور حبیب ایل بیگی، رحمت امینی و اصغر آب خضر رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، از سعید اسماعیلی كارگردان فصل شیدایی و كوه فر طراح این نمایش به عنوان اتفاق هنری سال 94 تقدیر شد.
در بخش دیگری از این مراسم، با حضور غلامعلی حدادعادل، حمزه زاده، فاضل نظری و صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، از نامزدهای چهره سال انقلاب اسلامی با حضور روی سن تقدیر شد و در انتها با حضور مجید مصلحی، محمدحسین نیرومند و عبدالحمید قدیریان، از خانواده مرحوم حسین احمدی سخا قدردانی به عمل آمد.


منبع: پایگاه حوزه هنری