تبیان، دستیار زندگی
طرح همسان گزینی تبیان یک بارقه امید در جوانان ایجاد کرده زیرا طرحی جایگزین برای طرح های همسریابی آسیب زای مشابه است. با توجه به آمار بالای ثبت نام جوانان در سایت، مردم هم مطالبه خود را در حال پاسخ می بییند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ به انتقادات از سامانه همسان گزینی

قائم مقام مدیرعامل موسسه تبیان با ابراز آمادگی نسبت به دریافت نظرات و کمک های دستگاه های مسئول در توسعه سامانه همسان گزینی، خواستار تشکیل شبکه مشاوران از سوی وزارت ورزش و جوانان شد.

بخش همسان گزینی تبیان
همسان گزینی تبیان

سیدحیدر مرتضوی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سوالات مطرح شده در خصوص فعالیت سامانه همسان گزینی تبیان، افزود: موسسه تبیان از حدود ۳ سال پیش و با توجه به رسالتی که در زمینه رفع نیازهای خانواده با تکیه بر ظرفیت های فضای مجازی برای خود قائل است و هچنین با توجه به تهدیدات گسترده که از سوی سایت های همسریابی متوجه جوانان شده بود، روی طرحی کار کرد که در پیدا کردن همسر مناسب برای دختر و پسر با رعایت همه شئون دینی، اخلاقی و علمی تمرکز داشت. طرحی که در آن از هر گونه کلاهبرداری و ایجاد ارتباطات فرازناشویی جلوگیری شود و حرمت دختر و پسرانی که نیت واقعی ازدواج دارند حفظ شود. به همین منظور مدت ها کار مطالعاتی انجام شد و در نهایت به مدل خوبی رسیدیم و بسترهای فنی فراهم شد.

یکی از شبکه های مهم پیش بینی شده در طرح، شبکه مشاوران است. ما در اجرای طرح و در مراحل مختلف معرفی جوانان به یکدیگر برای ازدواج، بارها نیاز به ارجاع به مشاور داریم.

وی ادامه داد: پس از فراهم شدن بسترهای فنی، به سمت وزارت ورزش و جوانان و به ویژه معاونت ساماندهی امور جوانان به عنوان متولی اصلی امر ازدواج در کشور رفتیم که مسئولین وقت طرح را از جنبه های مختلف ارزیابی و مطالعه کردند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که سامانه همسان گزینی به عنوان یک الگوی بومی مدل خوبی است. البته نکاتی هم برای تقویت طرح داشتند از جله اینکه پیشنهاد دادند مشاورانی در این طرح اضافه شوند و روش های پیدا کردن زوج و آموزش های معرفان و متقاضیان را برعهده بگیرند. با ارتقاء و تکمیل سیستم، نهایتا در خرداد ۹۴ رو نمایی سامانه همسان گزینی، به طور مشترک توسط وزارت ورزش و جوانان و مؤسسه تبیان برگزار شد.
قائم مقام مدیرعامل موسسه تبیان اضافه کرد: پس از رونمایی از طرح، ارگان های دیگر هم وارد شدند و وقتی طرح را بررسی کردند و مشاهده کردند که اصول لازم در آن پیش بینی شده است، پیش قدم شدند تا طرح را برای پرسنل خود اجرا کنند. نیروی انتظامی هم در بررسی دقیق سایت های همسریابی در نهایت به این نتیجه رسید که تنها سایت مجاز همین سامانه همسان گزینی موسسه تبیان است.
مرتضوی تاکید کرد: این طرحی است که مدل آن با همفکری متخصصین امر ازدواج طراحی شده و بستر فنی و نرم افزاری آن ایجاد شده است. اما اگر طرح بخواهد در ابعاد ملی و با قدرت کامل پیاده شود حمایت دستگاه های ذی ربط را می خواهد. معتقدم ما به وظیفه خودمان درست عمل کرده ایم. چرا که اولا ظرفیت فضای مجازی را شناخته ایم و ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز را پیاده سازی کرده ایم و ثانیا با درک جایگاه سازمانهای مسئول، از ابتدا به سراغ آن ها رفته ایم و با هماهنگی آنها حرکت کرده ایم. ولی در هر صورت همواره با تغییرات مدیریتی، طرح های بین سازمانی با چالش هایی مواجه می شود که ما برای ارائه اطلاعات و پاسخ به سؤالات و ابهامات آمادگی کامل داریم.

این طرح یک بارقه امید در جوانان ایجاد کرده زیرا طرحی جایگزین برای طرح های همسریابی آسیب زای مشابه است. با توجه به آمار بالای ثبت نام جوانان در سایت، مردم هم مطالبه خود را در حال پاسخ می بییند.

وی با اشاره به نقش مهم مشاوران ازدواج در سامانه همسان گزینی تبیان، گفت: یکی از شبکه های مهم پیش بینی شده در طرح، شبکه مشاوران است. ما در اجرای طرح و در مراحل مختلف معرفی جوانان به یکدیگر برای ازدواج، بارها نیاز به ارجاع به مشاور داریم. علاوه بر این، معرفان هم علاوه بر آموزشهای دوره ای که در حال انجام است، نیاز به مشاوره مداوم دارند. حتی در طرح پیش بینی شده که افراد متقاضی، اطلاعاتشان را به صورت اتوماتیک برای شبکه مشاوره ارسال کنند و این بستر فنی ایجاد شده است. لیکن این شبکه هنوز به طور کامل راه اندازی نشده و ترجیح ما این است که هر گونه ارتباط با مشاورین از طریق دستگاه های ذیربط خصوصا وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روانشناسی کشور صورت پذیرد که این امر را پیگیری خواهیم کرد.
قائم مقام مدیرعامل موسسه تبیان افزود: این طرح یک بارقه امید در جوانان ایجاد کرده زیرا طرحی جایگزین برای طرح های همسریابی آسیب زای مشابه است. با توجه به آمار بالای ثبت نام جوانان در سایت، مردم هم مطالبه خود را در حال پاسخ می بییند. ما اصراری نداشتیم که بسته عمل کنیم و تعامل نداشته باشیم. در حال حاضر، علاوه بر قوه قضاییه تعدادی از دانشگاه های کشور هم اعلام آمادگی کرده اند که با معرفان خودشان و آموزشهای تبیان به معرفان، سامانه همسان گزینی را در دانشگاه پیاده کنند. برای همکاری و اجرای طرح با کمک سایر دستگاه ها نیز آمادگی کامل وجود دارد.
مرتضوی در خصوص انتقادات مطرح شده به عملکرد و صلاحیت معرفان و ارزیابان در طرح همسان گزینی تاکید کرد: برای همه این موارد آیین نامه پیش بینی شده است. به عنوان مثال در طرح مشخص شده است که معرفانی که می خواهند وارد سامانه شوند باید چه ویژگی هایی داشته باشند. ما چندین شبکه در سامانه همسان گزینی در نظر گرفته ایم. یکی شبکه معرفان است و دیگری شبکه مشاوران. شبکه بعدی شبکه راستی آزمایان جوانانی است که وارد سامانه می شوند و متقاضی ازدواج هستند. این افراد باید با روش های متقن احراز هویت شوند تا مطمئن شویم اطلاعات صحیحی وارد سامانه کرده اند.
وی افزود: همچنین شبکه امنا طراحی شده که جمعی از ارگان ها و سازمان های صاحب نظر و ذیصلاح در امور جوانان و ازدواج آن را تشکیل می دهند که وظیفه پشتیبانی، حمایت و نظارت بر طرح را بر عهده دارند.
قائم مقام مدیر عامل موسسه تبیان با اشاره به یکی از انتقادات دیگر وارد شده به طرح در مورد توسعه طرح بیش از ظرفیت های موجود گفت: این طرح در کوتاه مدت به دنبال افزایش کیفیت و حصول به انتخاب های آگاهانه و ازدواج های پایدار است و در بلند مدت می توان به افزایش کمی آمار ازدواج از طریق این طرح خوش بین بود.
وی در نهایت با اشاره به لزوم همکاری سایر ارگان ها و سازمان های ذیربط در خصوص این طرح تصریح کرد: سامانه همسان گزینی یک طرح ملی است اما ظرفیت های تبیان محدود است و ما درهای همکاری را به روی تمامی سازمان های مرتبط با امر ازدواج باز گذاشته ایم.