تبیان، دستیار زندگی
مهم ترین جمله برانکو در مصاحبه تلویزیونی اش پس از بازی با ملوان، همه چیز را در دل خودش داشت: «قبل از دربی، بهتر از این نمی شد.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعاده حیثیت برانکو در فوتبال ایران

مهم ترین جمله برانکو در مصاحبه تلویزیونی اش پس از بازی با ملوان، همه چیز را در دل خودش داشت: «قبل از دربی، بهتر از این نمی شد.»

بخش ورزشی تبیان
برانکو

مربی کروات حالا خودش و میلیون ها هوادار پرسپولیس را گام به گام به تحقق رویای هشت ساله نزدیک می کند. پرسپولیس قصد دارد «بهنگام ترین» قهرمانی تاریخش را جشن بگیرد و جام را به نام هادی، به هانی نوروزی پیشکش کند. سربازان برانکو ظاهرا در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نیستند و موانع را یکی پس از دیگری کنار می زنند.
تیمی که از دیرباز به عملکرد ضعیف تر در خانه رقبا شهرت داشته، امسال فاتح بی چون و چرای بسیاری از مسابقات شهرستان ها بوده است؛ در تبریز بعد از 12سال تراکتورسازی را برده، در اهواز فولاد را شکست داده، در مشهد از سد سیاه جامگان گذشته، در قم، صبا را از پیش رو برداشته و حالا در انزلی ملوان را به زانو درآورده است. این برد آخر، چند طلسم را هم برای سرخپوشان شکست؛ از جمله اینکه باعث شد آنها برای نخستین بار در طول لیگ پانزدهم سه برد متوالی به دست بیاورند و دیگر اینکه پرسپولیس را بعد از 54هفته بالاتر از استقلال نشاند.

جالب اینکه روند گلزنی متوالی پرسپولیسی ها در مسابقات لیگ هم ادامه دارد. در واقع از هفته بیست َوسوم فصل گذشته که پرسپولیس دروازه نفت مسجدسلیمان را در بازی برگشت باز کرد، قرمزها در همه مسابقات لیگ برتر گل زده اند؛ رکوردی که حالا به 33 بازی پیاپی رسیده و همه چشم ها را به خودش خیره کرده است. تیمی که در پایان هفته چهارم لیگ امسال دقیقا در رتبه آخر جدول رده بندی قرار داشت، حالا رسما یکی از اضلاع مثلث قهرمانی را تشکیل داده و بسیاری از اهالی فن، آن را شایسته ترین مدعی برای فتح جام به شمار می آورند.
 شاید پیش تر در فوتبال ایران سابقه نداشته که کارشناسان بی طرف و شناخته شده به صراحت از علاقه شان برای قهرمانی یک تیم خاص سخن بگویند، اما امسال مثلا یکی مثل امیر حاج رضایی به طور شفاف از آرزویش برای قهرمانی سرخپوشان حرف می زند. البته دو سال پیش هم پرسپولیس با علی دایی به شدت به کسب عنوان قهرمانی نزدیک شده بود، اما چنین یکپارچگی، اشتیاق و وحدتی برای موفقیت قرمزها در بدنه جامعه فوتبال حس نمی شد. امروز خیلی ها مشتاقند پرسپولیس به قهرمانی برسد، شاید به خاطر اینکه عملکرد تاکتیکی، نظم محور و بی ادعای این تیم می تواند یک افق تازه پیش روی فوتبال کشورمان باز کند.

یک ترکیب جادویی

روزی که بدهی مالیاتی برانکو ایوانکوویچ پرداخت شد و او توانست بعد از سال ها به فوتبال ایران برگردد، شاید خیلی ها در مورد توانایی های این مربی شک داشتند و درست نمی دانستند آیا پروفسور، همان مربی کارآمد یک دهه قبل هست یا نه؟ او در پایان جام جهانی 2006آلمان شاید با کمی «بی رحمی» از فوتبال ایران طرد شد، اما حالا یک سال بعد از آغاز مجدد فعالیت برانکو در ایران، او دو اعاده حیثیت همزمان انجام داده است؛ یکی در مورد خودش که حتی نشان داده کامل تر، صمیمی تر و دوست داشتنی تر از قبل شده و یکی در مورد مجموعه پرسپولیس که بعد از مدت ها تحسین همگان را برانگیخته است.
 عمده پیشکسوتان پرسپولیس که پیش از این صرفا مشغول مصاحبه های انتقادی بودند، در این فصل دندان روی جگر گذاشتند و حتی در بدترین روزهای پرسپولیس از نظر نتیجه گیری هم از این تیم حمایت کردند، چراکه میل به کمال در سلول به سلول این تیم موج می زد. مهم نیست از حالا به بعد چه اتفاقی برای قرمزها رخ می دهد؛ مهم این است که از وضعیت امسال پرسپولیس و سیر صعودی این تیم به سود کلیت فوتبال کشورمان درس بگیریم. باید به این تیم نگاه کرد و تاثیر یک مربی رزومه دار و متشخص را فهمید؛ کسی که هرگز در هیچ مصاحبه ای هیچ کدام از اشتباهات بازیکنانش را یادآوری و ملامت نکرد.
شاید بر خلاف یکی مثل علی دایی که بخش زیادی از انرژی خودش و اطرافیانش صرف رفع و رجوع تنش های نالازم می شد، برگ برنده برانکو این باشد که برای پرسپولیس دردسر اضافی درست نکرد. او در بسیاری از مواقع به جای اینکه شمشیر آغشته به زهر باشد، سپر دفاعی پسرانش بود و حالا هم جای تعجب ندارد که شاگردان پروفسور تا آخرین ثانیه بازی با همه توان شان به جنگ برای او و هواداران مشغول هستند. ترکیب علم و ادب، ترکیب موفقی بود که امسال امتحانش را به خوبی در پرسپولیس پس داد؛ حتی اگر در ادامه مسابقات و در چند هفته باقی مانده، سرخپوشان قربانی حوادث غیرقابل پیش بینی فوتبال شوند. در این شرایط شاید تمدید قرارداد برانکو خبر خوشی بود که هواداران پرسپولیس را بی اندازه مسرور کرد؛ نه صرفا به خاطر ابقای یک مربی موفق، بلکه به واسطه ادامه روند درخشانی که بیشتر از حاشیه های زرد و زیانبار، از ذات «فوتبال» سرچشمه می گیرد.


منبع : دنیای اقتصاد