تبیان، دستیار زندگی
تربیت حافظان قرآن بزرگترین آرزویم است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تربیت حافظان قرآن بزرگترین آرزویم است

آرزو

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدرضا جاهدی‌نیا، حافظ کل قرآن‌کریم متولد 1373 درخصوص جایگاه فعالان قرآنی در اجتماع با انتقاد از عدم حمایت این فعالان از سوی مسئولان، گفت: در سال‌های آتی تسهیلات خوبی برای قراء و حفاظ قائل شدند اما هنوز امکان ارتقای این امکانات برای جامعه قرآنی وجود ندارد. برای حافظان قرآن در احادیث و روایات خیلی تأکید شده است، اما در مورد حافظان مزیت‌هایی وجود دارد که قاریان از آن‌ بی‌نصیب هستند.

از حدود 5 سالگی به فعالیت‌های قرآنی علاقه نشان داده و در 14 سالگی به حفظ قرآن پرداخت و در مدت سه سال کل قرآن را حفظ کرد. وی در مسابقات سپاه که در بهمن‌ماه سال گذشته برگزار شد حائز به رتبه برتر مسابقات سپاه شد و سه سال پیش در مسابقات دانش‌آموزی به مقام اول دست‌ یافت.

همچنین جاهدی‌نیا در مسابقات اوقاف استانی اول شده و امسال نیز به فینال مسابقات کشوری اوقاف راه پیدا کرد.

خودتان را معرفی کرده و بفرمائید در مدت چند سال حافظ کل شده‌اید؟

محمدرضا جاهدی‌نیا متولد 1373 از شهرستان سبزوار هستم و در مدت سه سال قرآن را به‌صورت انفرادی حفظ کردم. در حال حاضر نیز در مؤسسه خورشید رضوان سبزوار مشغول به تدریس هستم.

قرآن چه اثراتی در زندگی‌تان داشته است؟

کسی که حافظ قرآن است کلام خدا را حفظ کرده هر دینی دفترچه راهنمایی دارد و قرآن دفترچه راهنمای دین اسلام است کسی که این دفترچه را حفظ است بهتر می‌تواند به فرامین الهی عمل کرده به‌عنوان‌ مثال جایی را که فرد بخواهد غیبت کند نمی‌تواند و یا در مورد آشتی دادن بین دو برادر در سوره حجرات با قرار دادن آیه در جلوی دیدگان خود کمک خواهد کرد که این موارد متعدد در قرآن زیاد است.

نحوه حفظ شما به چه صورت بوده است؟

خودم به‌صورت شخصی در خانه حفظ کردم. مؤسسات یک‌ساله هم در آن زمان بود ولی خیلی راغب به شرکت در آن‌ها نبودم و حفظ قرآن بستگی به استعدادها و علایق شخص دارد.

به نظرم حفظ تدریجی قرآن و پرداختن به فعالیت‌های شخصی در ضمن آن خیلی بهتر و مناسب‌تر است و فشار خیلی به حافظ نمی‌آید.

نقش خانواده را در حفظ شما چگونه بود؟

من در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمدم و پدر و مادرم نیز نقش قابل‌توجهی در گرایش من به سمت قرآن و باعث جذبم به آن شدند.

پدرم بیشتر تمایل به وارد شدنم به سمت قرائت داشت اما چون خودم روی حفظ اصرار داشتم در همین رشته ادامه دادم و در حال حاضر نیز پدرم هم از این مسئله رضایت کامل را دارد.

قاری در شهر بسیار وجود دارد حافظ هم وجود دارد اما تسلطم در سطح شهر به حدی بود که بعد از تمام شدن دوران حفظم به‌عنوان مربی و استاد در کلاس حفظ برای حفظ دارند.

با توجه به حفظ کل قرآن تسهیلاتی در امر سربازی شما ایجاد کرده است؟

تسهیلات ویژه برای حافظان زیاد نیست مخصوصاً در امر سربازی؛ اما خوب با توجه به حافظ کل بودنم توانستم محل خدمت را خودم انتخاب کنم.

مهم‌ترین دغدغه شما در زندگی و در مقوله با قرآن چیست؟

شغل مناسب و انتخاب همسری شایسته و ازدواج از مهم‌ترین دغدغه‌های من هستند. با توجه به اینکه لیسانسه علوم قرآن هستم ولی در سپاه یا آموزش و پرورش می‌توانم استخدام شوم. حافظ کل بودنم افتخاری است که در کل زندگی همراه من خواهد درخشید.

آرزویم تربیت حافظان قرآنی که عامل به قرآن هم باشند. در حال حاضر دیده می‌شود که جامعه قرآنی قاری قرآن هستند ولی آن‌طور که باید به قرآن عمل نمی‌کنند و من امیدوارم شاگردانی که تربیت می‌کنم که در تمام حوزه‌ها عامل به قرآن باشند.

آیه‌ای که انس بیشتری با آن دارید کدام است؟

آیه 7 سوره نور که می‌فرماید «مردانی هستند که هیچ تجارت و خرید و فروشی آن‌ها را از ذکر خدا و برپاداشتن نماز و پرداخت زکات بازنمی‌دارد و از روزی که دیدگان و قلب‌ها در آن روز دگرگون می‌شود می‌ترسند» چون هر وقت این آیه در ذهنم می‌آید محکم می‌شوم و به یاد خدا می‌افتم و این آیه را سرلوحه خودم در زندگی قرار داده‌ام.

بعد از حفظ هم در مؤسسه خورشید رضوان سبزوار برای شرکت در آزمونی از طرف آن مؤسسه شرکت کردم و بعدازآن مشغول به تدریس فراگیران آن مجموعه در رشته حفظ شدم.

اهمیت به جامعه قرآنی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در سال‌های آتی تسهیلات خوبی برای قراء و حفاظ قائل شدند، اما هنوز امکان ارتقای این امکانات برای جامعه قرآنی وجود دارد. به حافظان قرآن در احادیث و روایات خیلی تأکید شده است، اما در مورد حافظان مزیت‌هایی وجود دارد که قاریان از آن‌هم بی‌نصیب هستند.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .