تبیان، دستیار زندگی
برگزاری نشست آموزشی مداحان در فرهنگسرای امید/ جایگاه برادری مسلم ابن عقیل(ع)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری نشست آموزشی مداحان در فرهنگسرای امید/ جایگاه برادری مسلم‌ابن‌عقیل(ع)

مداحان

به گزارش تبیان به نقل از  کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، جلسه آموزشی مداحان و ذاکرین اهل‌بیت(ع)، مخصوص بانوان، امروز دوشنبه ۲۴ فروردین‌ماه، در فرهنگسرای امید با محوریت اخلاق، شیوه اجرا و سبک مداحی بر اساس آموزه‌های دینی با تدریس حجت‌الاسلام حسین اکبری برگزار شد.
در این جلسه در رابطه با اخلاق در مداحی و مقتل و مقام حضرت مسلم‌ابن‌عقیل(ع) مطالبی بیان شد؛ حجت‌الاسلام اکبری به حدیثی از حضرت امام‌رضا(ع) اشاره کرد و گفت: هر کس که مصیبت‌های ما را متذکر شود و گریه کند، در روز قیامت با ما است.
وی ادامه داد: در روایات آمده است که کسی که در جلسه‌ای که امر ما احیاء شود، حاضر باشد، قلب او نخواهد مرد، اما آیا در مجلسی که بلندگوها موجب مزاحمت دیگران شود و یا صدای او را نامحرم بشنود، امر اهل‌بیت(ع) احیاء می‌شود؟ پس نباید در مداحی که یک امر مستحب است، دچار انحراف شویم.
درجه اشک برای امام حسین(ع)
اکبری در این رابطه بیان کرد: در روایات آمده هرکسی که برای امام حسین(ع) اشک بریزد، خداوند گناهان قبل و بعد او را می‌بخشد، اما آیا حق‌الناس هم بخشیده می‌شود؟ خداوند اینگونه گناهان را می‌بخشد که، کسی که برای امام حسین(ع) اشک بریزد گناهان قبل او را می‌بخشد، اما برای حق‌الناس باید طلب بخشش شود و خداوند دل فردی که بر ما حق دارد را، برای بخشیدن ما نرم می‌کند و برای گناهان آینده نیز توفیق ترک و توبه از گناه را به انسان می‌بخشد.
اصالت در روضه‌ها
وی اصالت در روضه را ذکر مصیبت و اشک دانست و افزود: زنجیرزنی و سینه‌زنی وسیله است و اصالت در روضه ذکر مصیبت و اشک از سر دلسوزی است، اشک باید از دلسوزی باشد نه به هرطریقی و باید حرمت اهل‌بیت(ع) حفظ شود.
اتمام حجت برای پیروان امام حسین(ع)
اکبری به روایتی از حضرت امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) در مسجد بودند که پیکی داخل شد و خبر مرگ معاویه را به امام حسین(ع) رساند، در این موقع امام حسین(ع) ایستادند و فرمودند: به‌خدا قسم که هرگز کسی مانند من با کسی مانند یزید بیعت نخواهد کرد، و به‌ این‌ترتیب جلوی این چنین بیعت‌هایی را تا ابد گرفتند.
منزلت حضرت مسلم‌ابن‌عقیل(ع)
در این مجلس به منزلت و جایگاه حضرت مسلم‌ابن‌عقیل(ع) پرداخته شد؛ حسین اکبری، استاد مقتل‌شناسی، در این رابطه گفت: امام حسین(ع) به حضرت مسلم‌ابن‌عقیل بسیار اعتماد داشتند و او را برادر خود خوانده‌اند.
وی به وفاداری حضرت مسلم(ع) اشاره کرد و گفت: روزی که امام حسین(ع) از مدینه هجرت کردند، زیدیان منزل سه نفر را در مدینه خراب کردند؛ منزل امام حسین(ع)، منزل حضرت عباس(ع) و منزل مسلم(ع) و گفتند آن‌ها دیگر در مدینه جایی ندارند.
درودی که ملائک بر حضرت مسلم(ع) می‌فرستند
اکبری حدیثی از حضرت پیامبر(ص) نقل کرد: روزی پیامبر(ص) به عقیل اشاره کرد و به حضرت علی(ع) فرمود:  فرزند او در راه محبت به فرزند تو شهید خواهد شد و چشم مؤمنان برایش اشک می‌ریزد و فرشتگان مقرب به او درود می‌فرستند.
اثبات ولایت فقیه با حضرت مسلم(ع)
در این مجلس به اثبات ولایت‌فقیه از طریق حضرت مسلم(ع) نیز پرداخته شد و مدرس مداحی در این باره گفت: ولی‌فقیه کسی است که عالم باشد، اشتهاد و عدالت مطلق داشته باشد، قدرت مدیریت و استعداد رهبری داشته و از طرق یک فرد برحق نامه و تاییدیه داشته باشد، کسی که از ولی کوچک تبعیت کند، از ولی بزرگ و در نهایت از ولی‌الله نیر تبعیت می‌کند اما کسی که از ولی کوچک تبیعت نکند، تابع ولی‌الله نیز نخواهد بود، امام حسین(ع) نیز حضرت مسلم(ع) را ولی خود قرار دادند و همانطور که تاریخ ثابت کرد؛ کسانی که از مسلم(ع) تبعیت کردند از امام حسین نیز پیروی کردند و کسانی که با او مبارزه کردند، با امام(ع) نیز به مبارزه پرداختند، برای همه‌ انسان‌ها نیز همینطور است، وقتی انسان متولد می‌شود، پدر و مادر ولی او هستند، بزرگ‌تر که می‌شود معلم او ولیش می‌شود و بعدها مرجع تقلد و در نهایت در جامعه به ولایت فقیه می‌رسیم، هر که از آن‌ها تبعیت کند از ولی‌الله هم تبعیت خواهد کرد.
*امیر صالحی


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .