تبیان، دستیار زندگی
امامزاده فاطمه فقیه الدین(س)؛ مأمن و مأوای ارادتمندان به خاندان اهل بیت(ع) در بافت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امامزاده فاطمه فقیه‌الدین(س)؛ مأمن و مأوای ارادتمندان به خاندان اهل‌بیت(ع) در بافت

iqna.ir

به گزارش تبیان کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، با توجه به این‌که این منطقه دارای آب و هوای کوهستانی بوده و جزو نقاط سردسیری و خوش آب و هوای استان کرمان محسوب می‌شود، همواره میزبان خیل عظیمی از زائران و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت از سراسر استان کرمان و استان‌های همجوار به خصوص در فصل گرم تابستان است.
در فاصله۴۰ متری از مرقد مطهر امامزاده و در جوار رودخانه‌ای دائمی تپه‌ای با ارتفاع حدود ۲۰۰ متر خودنمایی می‌کند که از زمان‌های قدیم به نام علی صالح مشهور بوده و طبق تحقیقات به‌عمل آمده و نیز تایید بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی علی بن صالح و مهزیار بن صالح دو برادر و مورد وثوق و تحت‌الامر امام رضا(َع)  بوده‌اند. بی‌شک ایشان از همراهان این امامزاده به این منطقه بوده‌اند که بنا به اعتقاد مردم منطقه بعد از شهادت در همین تپه مدفون می‌شوند؛ تپه فوق مورد احترام اهالی محل بوده و هم اکنون به صورت قدمگاه در آمده است.

 
طبق نظریه کارشناسان میراث فرهنگی و کاووش‌های انجام گرفته بر روی مصالح به کار رفته در بنای ساختمان قدیم شامل کاشی‌کاری‌ها و آجر‌کاری‌ها قدمت بنا به دوران صفویه رسیده و آخرین تعمیرات نیزدر همان زمان صورت گرفته است.
قدمت ضریح قدیم امامزاده نیز که به صورت مشبک و با استفاده از چوب جنگلی ساخته شده و هم اکنون در سرداب حرم مطهر واقع شده مربوط به همان دوران بوده که بر اثر آتش‌سوزی ناشی از روشن کردن شمع چندین مرحله تعمیر شده است و آخرین تعمیرات آن طبق حکاکی موجود بر آن حدود ۱۱۰ سال پیش توسط فردی به نام استاد حسین نجار بردسیری انجام گرفته است.


از کرامات و معجزات این امامزاده مظلومه می‌توان به شفا یافتن بسیاری از بیماران سرطانی و لاعلاج اشاره کرد که به لطف و کرم خداوند متعال و واسطه این سیده مؤمنه بهبودی کامل خود را یافته و هم اکنون مشخصات جمع کثیری از آنان به همراه شرح ما وقع و نحوه شفا یافتن آنان در دفتر شفادیدگان حرم مطهر موجود است.
کار بازسازی حرم جدید با زیر بنای بیش از ۴۰۰ متر مربع از عاشورای سال ۷۳ با همت اهالی منطقه و زائران و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت از نقاط مختلف کشور و استان به خصوص خیرین شهرستان‌های کرمان و سیرجان و بردسیر و بافت آغاز و تا کنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
طرح جامع حرم مطهر شامل احداث زائرسرا و حسینیه اعظم و مدرسه علمیه و بازارچه زائر و احداث پل رودخانه مجاور با همت و یاری محبین اهل‌بیت(ع) به زودی به مرحله اجرا در خواهد آمد.
برگزاری مراسمات مختلف مذهبی با حضور حد‌اکثری مردم ولایتمدار شهرستان در جوار حرم مطهر امامزاده به خصوص عزاداری متمرکز عصر عاشورا توسط هیئات عزاداری شهرستان بافت که توسط شبکه استانی و شبکه‌های مختلف سراسری پخش می‌شود، نشانه ارادت و محبت مردم به این امامزاده واجب‌التعظیم است.
غربت، گمنامی و مظلومیت این سیده بزرگوار که شاید یکی از دلایل آن را بتوان واقع شدن منطقه بافت در بن بست ارتباطی و نیز کم‌توجهی مسئولان سابق در جهت شناساندن آن بزرگوار دانست باعث شده که بسیاری از هموطنان از وجود این نعمت گران‌مایه‌ الهی و سلاله پاک خاندان عصمت و طهارت بی‌اطلاع و بی‌بهره باشند.
آنچه ارادتمندان به حضرتش را به تلاش مضاعف و استقامت در خدمت به مرقد شریفش وا داشته همین کرامات و عنایات بی‌وقفه و نیز امید به شفاعت و دستگیری خود و اجداد طاهرینش در فردای قیامت است.
سیدجلال موسوی‌قمی


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .