تبیان، دستیار زندگی
دفاع از حق هسته ای دفاع از همه حقوق کشور/واقعیت عدم اعتماد به غرب خیالی نیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دفاع از حق هسته ای دفاع از همه حقوق کشور/واقعیت عدم اعتماد به غرب خیالی نیست

حقوق کشور

به گزارش تبیان به نقل از خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، دکتر سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ویژه برنامه روز ملی فناوری هسته ای که عصر امروز( 23 فروردین) در تالار حکمت دانشگاه گیلان در رشت برگزار شد، حق وتو و نابرابر بودن کشور در معاهده ان پی تی را بخشی از نابرابری‌های موجود در عرصه بین المللی برشمرد و گفت: حق داشتن برخی کشورها برای داشتن سلاح هسته‌ای که در ان پی تی آمده واقعیتی است که نه در سال‌های بسیار دور بلکه در در دوران کنونی وجود دارد.

وی با اشاره به امضای سند استراتژی امنیت ملی آمریکا در سال 2015 توسط اوباما، گفت: در این سند به صراحت بیان شده رهبری فعلی آمریکا برجهان باید تا یک قرن دیگر ادامه پیدا کند.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی افزود: حفظ فاصله معنا دار آمریکا در عرصه‌های مختلف با کشورهای دیگر و استفاده از ابزار و نیروی نظامی و هسته‌ای برای تامین منافع آمریکا به صراحت در این سند آورده شده است.

وی با بیان اینکه در عرصه روابط بین الملل باید واقع بین باشیم، گفت: دانشگاه باید تفاوت آنچه را بر روی کاغذ وجود دارد و آنچه واقعیت است، بررسی کند.

جلیلی، حمایت غرب از رژیم‌های فاسد را از دیگر واقعیت‌های موجود در عرصه بین‌المللی دانست و گفت: با وجود گذشت 13 ماه از حمله عربستان به یمن تنها دو قطعنامه از شورای امنیت در این خصوص صادر شده و آن هم در حمایت از کشور حمله کننده است.

وی اذعان کرد: کسانی که ادعای دموکراسی آنها گوش فلک را کر کرده است نزدیک ترین روابط را با پلیدترین رژیم‌های منطقه و جهان دارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به حمایت پنج ساله غرب از داعش گفت: داعش جریان تروریستی است که کسی نمی‎تواند از آن دفاع کند و غرب به اسم دوستان سوریه تجهیز و پشتیبانی این گروه را انجام می‌دهد.

وی با برشمردن دو نگاه صحیح به واقعیت و نگاه توهمی و رمانتیک به حوادث و واقعیات جهانی، اعلام کرد: از دلایل نگاه دوم این است که پوشانندگان واقعیت در کنار زور، از تزویر و فریب هم استفاده می‌کنند و فاصله دارندگان با دموکراسی مدعیان دموکراسی و دارنده بیشترین کلاهک اتمی مدعی مبارزه با سلاح اتمی می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص چگونگی مواجه با مناسبات و حقایق موجود در جهان، اظهار کرد: اگر منطق مصالحه براساس زور طرف مقابل باشد چه تضمینی وجود دارد براساس همان زور طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند.

آمریکا نگران اسلامی است که مصالحه نمی‌کند

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ریچارد هس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا طی مقاله ای اظهار داشته ما باید جهان اسلام را بین دو اسلام مصالحه گر و اسلام طالبانی مخیر کنیم، گفت: آمریکا نگران اسلام سومی است که مصالحه نمی‌کند بلکه می تواند مقاومت و پیشرفت کند.

وی تاکید کرد: این اسلام سوم که غرب نگران آن است مقاومت را مساوی با محرومیت و رنج تعریف نمی‌کند و نشان می داد در مقاومت است که پیشرفت و رفاه به دست می‌آید.

جلیلی با بیان اینکه مقاومت سبب شده است که بعد از گذشت 28 سال کسی جرات نزدیک شدن به مرزهای ایران را ندارد، گفت: امنیت ایران در منطقه مثال زدنی است.

 اسلامی که امام خمینی ارائه کرد تمدن ساز است

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: اسلامی که امام خمینی(رحمه الله تعالی علیه) و شهدا برای ما به ارمغان آوردند یک اندیشه سیاسی صرف نیست، بلکه یک تمدن جدید می سازد و در بخش دموکراسی و روابط بین الملل حرف برای گفتن دارد.

وی افزود: شهدای هسته‌ای هم براساس منطق مقاومت در برابر جریانی که می‌خواست ایران هسته‌ای نشود ایستادند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سلاح غرب در برابر اندیشه مقاومت را استفاده از حربه ترساندن دانست و گفت: دشمن زمانی خلع سلاح می‌شود که مقاومت کنیم و نترسیم.

واقعیت عدم اعتماد به غرب خیالی نیست

جلیلی با اشاره به تلاش دشمن برای تخلیه کشور از منابع قدرت، گفت: واقعیت عدم اعتماد به غرب خیالی نیست بلکه مبتنی بر تجارب واقعی است.

وی اضافه کرد: از زمان پذیرش برجام  در 27 مهر تا روز اجرا قرار بود طرف ایرانی اقدامات عملی مانند کم کردن سانتریفیوژ را انجام دهد اما طرف مقابل مکلف به تدوین آیین نامه‌های مقدماتی رفع تحریم‌ها شد که پس از انجام تعهدات از سوی طرف ایرانی طرف مقابل قانون لغو ویزای سفر کنندگان به ایران را تصویب کرد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: بدبینی به غرب براساس نگاه واقعی است و به واقعیت نمی‌شود نگاه توهمی داشت.

وی دفاع از حق هسته ای را دفاع از همه حقوق کشور دانست و گفت: اگر منابع قدرت یک کشور تقویت شود می‌تواند پیشرفت یک کشور را رقم بزند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر دشمن احساس کرد با اهرمی به نام تحریم می تواند کشور را به عقب نشینی وادار کند و امتیاز بگیرد به  همان منطق و ابزار در سایر موضوعات هم طمع خواهد کرد.

وی به موفقیت‌های جریان مقاومت در سوریه و عراق و نقش سردار سلیمانی در این رابطه اشاره کرد و گفت: غرب درک کرده که قدرتی پیدا شده که مبنای جدید در محاسبات وارد کرده است، مبنایی که نمی‌ترسد و اهل مقاومت است.

جلیلی افزود: در مسائل منطقه برجام 2 را دنبال کند، چون می‌داند قدرتی به نام ایران وجود دارد که مقاومت می‌کند و می‌خواهد این منبع قدرت را خالی کند.

وی با بیان اینکه اگر واقعیات موجود را درست درک نکنیم خسارت محض به وجود خواهد آمد، گفت: نباید نسبت به نعمت انقلاب که برای ما پیشرفت و حیات جدید به وجود آورد کفران داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به بدعهدی آمریکا در پایبندی به تعهدات اشاره کرد و گفت: کسی در ایران مانع اجرایی شدن برجام نیست، طرف مقابل که همواره تهدید به بازگشت تحریم‌ها در 24 ساعت می‌کند و در عمل کاری در خصوص برجام انجام نداده، مانع اجرای برجام است.

وی یادآور شد: گفته می‌شود علم و اقتصاد مرز ندارد پس چگونه می‌شود آمریکا از هزاران کیلومتر دورتر برای تحقیقات علمی و فعالیت‌های اقتصادی ایران حد و مرز تعیین می‌کند.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، اتکا به درون را راه توسعه و پیشرفت ایران دانست و گفت: اتکا به درون به  معنای آن است که به دشمن اجازه ندهیم سلاحی را که فکر می‌کند می‌تواند روی آن حساب بازکند در دست بگیرد و بر سر دولت و ملت ایران بکوبد.

باید قدرتی شویم که دشمن جرات تحریم ما را نداشته باشد

جلیلی تاکید کرد: باید قدرتی بسازیم که دشمن جرات تحریم ما را نداشته باشد و بداند سلاح تحریم پوسیده و زنگ زده است.

وی وحدت و همبستگی را رمز موفقیت و شکوفایی کشور خواند و افزود: اتکا به سرمایه‌های انسانی و داخلی به شکوفایی کشور کمک می‌کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نقشی که دانشگاه و نظام نسبت به هم ایفا کردند در سال‌های بعد از انقلاب بزرگ بود، گفت: هزینه‌ای که نظام در موضوع هسته‌ای داد برای دفاع از دانشگاه، تحقیق و علم بود.

وی یادآور شد: دانشگاه نقشی که با تقدیم شهدای هسته‌ای در دفاع از نظام ایفا کرد، نقش متقابلی بود.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: با اتخاذ سیاست‌های درست می‌توانیم به دشمن بفهمانیم ملت ما از تحریم نمی ترسد و در این راه باید آمادگی روحی ایجاد کرد و و اقدام عملی انجام داد.


خبرگزاری شبستان :: Shabestan News

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .