تبیان، دستیار زندگی
رهبر ایران با خونسردی جواب آمریکا را داد/ آغاز فروش هواپیما و قطعات بوئینگ به ایران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رهبر ایران با خونسردی جواب آمریکا را داد/ آغاز فروش هواپیما و قطعات بوئینگ به ایران

رهبر

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: معاون نخست‌وزیر روسیه مدعی تحویل سامانه اس-300 به ایران شد، رهبر ایران با خونسردی جواب آمریکا را داد، آغاز فروش هواپیما و قطعات بوئینگ به ایران، نام ۸۲ ایرانی در فهرست تحریم های جدید اتحادیه اروپا از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود. مشروح این اخبار را در گزارش زیر بخوانید:

فارس:

بانک‌های انگلیسی هنوز از رابطه با ایران امتناع می‌کنند

مقامات انگیسی می‌گویند بانک‌های این کشور هنوز از بیم تحریم‌های آمریکا از انجام تراکنش‌های مالی مربوط به مبادلات ایران پرهیز می‌کنند.

تحریم‌های بین‌المللی و از جمله آنها، ممنوعیت‌های بانکی علیه ایران از ماه ژانویه، پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای تهران و کشورهای موسوم به گروه 1+5 («برجام») برداشته شده‌اند.

با وجود این، جمهوری اسلامی ایران، کماکان برای دستیابی به یک نظام مالی برای انجام مبادلات تجاری‌اش با مشکلاتی مواجه است زیرا بسیاری از بانک‌های بزرگ، هنوز از این بیم دارند که تحریم‌های رفع‌نشده و باقی‌مانده آمریکا را نقض کنند.

خبرگزاری رویترز در همین باره گفت‌وگویی داشته با وزیر دارایی اسبق انگلیس و نماینده تجاری فعلی این کشور در ایران.

وی می‌گوید: «متأسفانه حل این مشکل به زمان نیاز دارد. قابل درک است چرا آنها (بانک‌ها) احتیاط افراطی به خرج می‌دهند- آنها تا حالا میلیاردها دلار جریمه شده‌اند.»

«الکساندر رنیسون»، مدیر گروه لابی «موسسه مدیران بریتانیا» در گفت‌وگو با رویترز ضمن اشاره به تمایل اندک موسسات مالی برای ریسک در ایران می‌گوید: «هر یک از بانک‌های انگلیس که حضوری در آمریکا داشته باشند در این باره سرسخت هستند.»

«ایوان وارن»، از مشاوران ارشد وزارت دارایی انگلیس هم گفته پیوندهای تجاری نزدیک بین بانک‌های انگلیسی و همتایان آنها در آمریکا به چالشی عمده در این موضوع بدل شده‌اند.

«مارک پاریس»، وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری انگلیس گفته لندن در حال همکاری بر سر این موضوعات با واشنگتن است. وی افزوده «ساجد جاوید»، از مقام‌های وزارت بازرگانی، پیش از سفر به ایران نشستی با بانک‌های انگلیسی خواهد داشت.

معاون نخست‌وزیر روسیه مدعی تحویل سامانه اس-300 به ایران شد

معاون نخست‌وزیر روسیه در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور مدعی شده اولین محموله سامانه دفاع موشکی اس 300 تحویل ایران شده است.

خبرگزاری اسپوتنیگ از قول «دیمیتری روگوزین»، معاون نخست‌وزیر روسیه نوشته این کشور «اولین مجموعه سامانه‌های پدافند هوایی اس 300 را به ایران تحویل داده است.»

بر اساس این گزارش، معاون نخست‌وزیر روسیه در پاسخ به سوالی درباره تحویل این سامانه گفت: «بله، تحویل (این سامانه) در یک مسیر لوجستیکی طراحی شده توسط متخصصان ایران و روسیه، انجام می‌شود. ایران بعد از دریافت اولین مجموعه، شکایتش علیه روسیه در دیوان بین‌المللی داوری را پس می‌گیرد.»

این مقام روسی تصریح کرد: «درباره این لغو (شکایت) در کل با مجلس ایران توافق کرده‌ایم.»

اظهارات مقام روسیه در حالی صورت گرفته که حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته بود «مراحل نخست این قرارداد» برای تحویل اس‌300 به ایران، مسیر اجرایی خود را طی کرده است.

وی گفت: «توافقات جدیدی مابین دو کشور برای اجرای این قرارداد معوقه که تاریخ‌ها و زمانبندی‌های آن به تعویق افتاده بود، حاصل شده و در مسیر اجراء هست. اینک به اطلاع افکار عمومی می‌رسانم که مرحله نخست این قرارداد مسیر اجرایی خود را طی کرده و امیدواریم که بر اساس زمانبندی جدید تا پایان قرارداد مراحل مختلف اجرایی آن تکمیل شود.»

روسیه به موجب قراردادی که در سال 2007 با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس-300 را به ایران تحویل می‌داد. مسکو در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود.

وزارت دفاع ایران به دنبال این تصمیم مسکو، از طرف روسی به «دیوان بین‌المللی داوری» شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل 4 میلیارد دلار شده بود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز 24 فروردین سال گذشته با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد.

اتحادیه اروپا تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران را تمدید کرد

شورای وزیران اتحادیه اروپا روز دوشنبه (11 آوریل/23 فروردین) تحریم‌های وضع شده علیه 82 فرد و یک موسسه به بهانه نقض حقوق بشر را تا تاریخ 13 آوریل سال 2017 تمدید کرد.

این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم یاد شده فردا، سه‌شنبه در ژورنال رسمی اتحادیه اروپا منتشر خواهد شد.

بروکسل از سال 2011، با متهم کردن برخی اشخاص و سازمان‌های ایرانی به نقض حقوق بشر، تحریم‌هایی علیه آنها وضع کرده است.

این اتحادیه در مهرماه سال جاری بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به «برجام»، تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کرد.

بروکسل، علی‌رغم این، اعلام کرده تحریم‌های وضع‌شده در حوزه‌های غیر از برنامه هسته‌ای نظیر «حقوق بشر» یا «تروریسم» را رفع نخواهد کرد و اجرای آنها را همانند گذشته ادامه خواهد داد.

رهبر ایران با خونسردی جواب آمریکا را داد/ ایران شوخی ندارد و برای شکست آمریکا آماده می‌شود

«مایکل لدین» نظریه پرداز آمریکایی و از طراحان جنگ نرم در یادداشتی با ابراز ترس از سخنان مقام‌های ارشد ایران نوشت: ایرانی‌ها برای شکست آمریکا آماده می‌شوند.

لدین در یادداشت خود آورده است: آمریکایی‌ها،  ایرانی‌ها را جدی نمی‌گیرند. اگر شما از ما بپرسید که مفهوم سخنان آیت‌الله خامنه‌ای ، رهبر انقلاب ایران در این هفته که در میان غریو «مرگ بر آمریکا» جمعیت حاضر سخنرانی نمود، باز هم اکثر اهالی آمریکا می‌گویند که ایران نمی‌خواهد ما را نابود کند.  اما در عین حال دقیقا ایران همین مورد را می‌خواهد. اگر ما نیز رهبری درست و حسابی داشتیم، آنگاه با اتخاذ راهبردی رژیم ایران را سرنگون می‌ساختیم.  اما در نقطه مقابل رییس جمهور آمریکا و وزیر خارجه‌اش به آیت‌الله‌های ایران که به ما می‌گویند برای نابودی آمریکا خود را آماده می‌کنند، بذل و بخشش می‌کنند.

لدین در ادامه نوشت: درست هفته گذشته بود (سه شنبه گذشته) که فرمانده سپاه پاسداران ایران سردار سرلشگر «محمد علی جعفری» اعلام کرد ، ایران خود را آماده جنگ تمام عیاری با آمریکا و متحدانش می‌کند و متعهد شد که کشورش آزمایش برنامه موشکی را ادامه خواهد داد.

نظریه پرداز آمریکایی افزود: رهبر انقلاب ایران نیز  در سخنرانی خود در واکنش به آخرین درخواست گفت‌و‌گوی واشنگتن با ایران بابت برنامه موشک‌های بالستیک این کشور با خونسردی اعلام داشت: «آن‌هایی که می‌گویند آینده در مذاکرات است  نه در موشک، یا نادان یا خائنند.»

نظریه پرداز آمریکایی در ادامه با ادعای نقض برجام از سوی ایران نوشت: باید با تاسف به اوباما یادآور شد در حالی‌که ایران به توافق هسته‌ای احترام می‌گذارد، اغلب روح توافق را نقض می‌کند. به طوری که «حسن فیروز آبادی» فرمانده نیروهای مسلح ایران  در واکنش به  توافق هسته‌ای گفت: «ما جزییات توافق هسته‌ای را مطالعه کردیم اما جز متن آن نه تنها مورد دیگری را ندیدیم  بلکه در متن اطلاعاتی درباره روح توافق  نیز وجود ندارد». این‌ها بدان مفهوم است که ایرانی‌ها موردی دیگر را در سر می‌پرروارنند به طوری‌که این فرمانده ایرانی در ادامه با فخر فروشی در باره توان نظامی جهانی ایران به ویژه حضور نیروی دریایی ارتش در نیمکره غربی  سخن گفت.

لدین در جایی دیگر عنوان داشت: تمامی شواهد حکایت دارند که ایران شوخی ندارد و کاملا جدی است. آن‌ها اخیرا موشکی‌ که روی آن جمله «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» را نمایش دادند،  موشک‌هایی که  بسیار خوب نیز هستند. اگر آن‌ها واقعا در آمریکای لاتین باشند،  قادرند از کشورهایی چون بولیوی، نیکاراگوئه و کوبا چنین موشک‌هایی را پرتاب کنند که البته یگان نیروهای برون مرزی ایران (حزب الله لبنان و نیروهای قدس سپاه ) را نیز باید بدان افزود. اما باراک اوباما سخنان ایران، موشک‌ها و کشتی‌های این کشور را کم اهمیت جلوه می‌دهد و به جای نگرانی جدی تنها اظهار ناراحتی می‌کند و حتی پیشنهاد توافق موشکی و دسترسی به دلار آمریکا را به آن‌ها می‌دهد.

نویسنده در خاتمه نوشت: ایرانی‌ها با شتاب خواهان بهره برداری از آخرین ماه‌های حضور اوباما در مقام ریاست جمهوری آمریکا هستند و کاخ سفید نیز آشکارا هرگونه بهایی را برای این‌که قادر باشد با ایران به توافق برسد،  می‌پردازد.  بنابر این در صورت وقوع اتفاق‌های نامناسب، تعجب نکنید.

آغاز فروش هواپیما و قطعات بوئینگ به ایران

شرکت هواپیماسازی بوئینگ متعلق به کشور آمریکا در بیانیه ای آغاز فروش هواپیماهای خود را به ایران تایید کرد.

«جان درن» سخنگوی شرکت بوئینگ اعلام کرد: طبق مذاکرات انجام شده با مقامات ایرانی فرآینده فروش و تهیه سفارش های ایران آغاز شده است.

وی گفت: در حال بررسی امکانات و نیازهای خطوط هوایی ایران هستیم و به زودی مذاکرات نهایی را برای فروش قطعات به ایران آغاز خواهیم کرد.

هفته گذشته شرکت بوئینگ اعلام کرده بود قرار است مذاکراتی با طرفهای ایرانی برای فروش هواپیما به این کشور داشته باشد.

تونر: با فروش سلاحهای دفاعی به ایران مخالف هستیم

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود در واشنگتن گفت: دولت آمریکا با فروش سلاح های دفاعی پیشرفته به ایران مخالف است.

وی در جمع خبرنگاران به قرارداد فروش سامانه موشکی اس۳۰۰ روسیه و خبرهای منتشر شده درباره فروش جنگنده سوخو به ایران واکنش نشان داد. تونر گفت: از قراردادهای نظامی بین روسیه و ایران مطلع هستیم ولی با این قرارداد مخالفت خواهیم کرد.

دولت آمریکا می گوید فروش جنگنده سوخو و دیگر سلاح های پیشرفته روسیه به ایران نقض کننده معاهده های شورای امنیت سازمان ملل است.

تونر همچنین به موضوع استعفای نخست وزیر اوکراین اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد دولت جدید این کشور به قرارداد صلح مینسک پایبند باشد. وی گفت: به این مسئله باور داریم که اوکراین با اصلاحات جدید خود می تواند زمینه لازم برای برقراری صلح و ثبات در منطقه را فراهم کند.

توافق هسته ای با ایران یکی از موفقیت های آمریکا بود

جک لو وزیر خزانه داری آمریکا در مقاله ای برای فارن افیرز با اظهارات دونالد ترامپ در عرصه بین الملل مخالفت کرد.

وی نوشت: دونالد ترامپ فکر می کند آمریکا هنوز قدرت اول در عرصه اقتصاد جهانی است در حالی که قدرت های نوظهوری مثل چین و هند رقبای اصلی آمریکا هستند. لو همچنین خواستار اصلاحاتی در نهادهای اقتصادی جهان مثل بانک جهانی و صندوق جهانی پول شد.

وزیر خزانه داری در مقاله خود درباره توافق هسته ای ایران نوشت: یکی از موفقیت آمریکا در سالهای گذشته توافق هسته ای با ایران بوده است. وی گفت: توافق با ایران یکی از نتایج خوب دولت آمریکا بود که توانست با فشار مالی به این مهم دست یابد.

وی افزود: ما با همپیمانان خود همکاری نزدیک داریم و همکاری نزدیک خواهیم داشت تا به علت اقدامات روسیه در اوکراین هزینه هایی روی روسیه تحمیل کنیم و روی نهادهایی هزینه تحمیل کنیم که  نقض های هسته ای کره شمالی را ترغیب می کنند.

نام ۸۲ ایرانی در فهرست تحریم های جدید اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در اقدامی تازه علیه ایران یک سری تحریم های جدید به بهانه نقض حقوق بشر علیه مقامات جمهوری اسلامی وضع کرده است.

اتحادیه اروپا می گوید ایران در سالهای گذشته هیچ اقدامی برای کاهش نقض حقوق بشر در کشور خود انجام نداده است.

بر اساس قانون جدید اتحادیه اروپا لیستی از ۸۲ مسئول جمهوری اسلامی تهیه شده است که به خاطر نقض حقوق بشر تا سال ۲۰۱۷ تحت تحریم قرار خواهند داشت.

اتحادیه اروپا پیش از این تحریم های مشابهی برای مقامات ایرانی تا سال ۲۰۱۱ وضع کرده بود که طبق آن دارایی های این افراد در کشورهای خارجی مسدود شد.

به گفته مسئولان اتحادیه اروپا این افراد نمی توانند تا سال ۲۰۱۷ به کشورهای عضو این اتحادیه سفر کنند.

پیش از این اتحادیه اروپا به خاطر اجرای برجام و توافق هسته ای بسیاری از تحریم های خود علیه جمهوری اسلامی را لغو کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان:

كارشناس روس: روسیه به ایران به عنوان متحد در خاورمیانه نیاز دارد

آلكساندر پرنجیف كارشناس مركز مطالعات سیاسی و اجتماعی دانشگاه پلخانوف روسیه روز دوشنبه به خبرگزاری روسیاسگودنیا گفت: روسیه نیاز به متحد در خاورمیانه به ویژه مبارزه با گروه تروریستی داعش دارد و ایران نیز به تحویل تسلیحات پدافند هوایی روسی نیازمند است.

آلكساندر پرنجیف در مورد سخنان امروز جابری انصاری سخنگوی وزارت امورخارجه كشورمان گفت: این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حاكی از ان است كه روسیه سرانجام شروع به انجام تعهدات خود در قبال ایران كرد. در شرایط كنونی فدراسیون روسیه از توجه به نقطه نظرات سیاستمداران غربی در وهله اول ایالات متحده دست كشیده است.

وی ادامه داد: قبلا روسیه در تصمیم گیری در مساله تحویل تسلیحات اس-300 به ایران به دیدگاه غرب توجه داشت. در زمان حاضر چنین نیست كه این مایه خرسندی است.

كارشناس نظامی روس گفت: سامانه های موشكی اس-300 برای ایران در تامین امنیت ملی این كشور نقش مهم ایفا می كند زیرا در شرایط كنونی بین المللی در اقدامات جنگی به تسلیحات ویژه حملات هوایی (هواپیماها) و حملات موشكی توجه خاص می شود.

وی افزود: این امر در وهله اول به آمریكا، اسراییل و نیروهای مسلح كشورهای عضو ناتو مربوط می شود كه به این گونه تسلیحات توجه زیادی دارند.

پرنجیف این احتمال را بعید ندانست كه سیاستمداران غربی به تحویل سامانه اس-300 به ایران اعتراض كنند و مقامهای اسراییلی (رژیم صهیونیستی) هم ناراحتی خود را از این موضوع اعلام كنند.

كارشناس مركز مطالعات سیاسی و اجتماعی دانشگاه پلخانوف روسیه گفت: به هر حال روسیه به ایران به عنوان متحد خود در وهله اول در مسائل خاورمیانه نیاز دارد. ایران در مبارزه با داعش در سوریه به روسیه كمك جدی می كند.

وی ادامه داد: ایران اقدامات خوب زیادی برای حل و فصل مناقشه در قره باغ و جلوگیری از اقدامات منفی گوناگون از طرف تركیه علیه روسیه می كند. نباید نقش جمهوری اسلامی ایران در بازداشتن طالبان و تروریست های دیگر از اقدامات گسترده در افغانستان را نادیده گرفت. نقش ایران برای روسیه بسیار مثبت است.

كارشناس روس گفت: ایران شریك مطمئن در تامین منافع ملی روسیه و در تامین امنیت بین المللی است.

ایرنا:

مجارستان و ایران بر گسترش همكاری های علمی و فرهنگی تاكید كردند

وزیر توانمندی های انسانی مجارستان و سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوداپست در نشستی بر لزوم افزایش همكاری های علمی و فرهنگی میان دو كشور تاكید كردند.

«زولتان بالوگ» و «محمدرضا مرشدزاده» روز دوشنبه در این نشست با اشاره به امضای تفاهم نامه های متعدد در جریان سفر نخست وزیر مجارستان به ایران خواهان اجرایی شدن مفاد این تفام نامه ها شدند.

وزیر توانمندی های انسانی مجارستان با اشاره به حضورش در سفر نخست وزیر این كشور به تهران اظهار داشت: یكی از برنامه های مهمی كه «ویكتور اوربان» نخست وزیر مجارستان به تهران داشت، ملاقات با رهبر عالی ایران بود كه ما در این ملاقات متوجه شدیم كه اعتقادات دینی باعث افزایش اشتراكات دو كشور شده است.

بالوگ با اشاره به اینكه ملت مجارستان دارای روحیه ای شرقی است كه به ریشه های تاریخی این ملت در آسیا بر می گردد، افزود: امیدواریم همكاری های دو كشور در تمام زمینه ها گسترش یافته و توافقات امضا شده در جریان سفر نخست وزیر مجارستان به تهران نیز هرچه سریع تر اجرایی گردد.

بالوگ همچنین با اشاره به حضور دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در مجارستان و همچنین اعطای یكصد بورسیه تحصیلی دولت مجارستان به ایران در جریان سفر نخست وزیر این كشور به تهران ابراز امیدواری كرد كه دانشجویان ایرانی برای استفاده از این بورسیه ها بتوانند در رشته های مورد علاقه خود تحصیل كنند.

وزیر توانمندی های انسانی مجارستان در ادامه با اشاره به فعالیت انجمن مسلمانان در این كشور از حدود صد سال پیش و تلاش دولت برای افزایش ارتباطات با این نهاد تاكید كرد كه نخست وزیر و دولت مجارستان احترام خاصی برای اسلام و مسلمانان قائل بوده و اجازه نمی دهند كه كسی رابطه این كشور و مسلمانان را تخریب كند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مجارستان نیز با بر شمردن برنامه های فرهنگی و هنری اجرا شده توسط سفارت كشورمان در بوداپست گفت: نظر به اهمیت همكاری های علمی و فرهنگی میان دو كشور اقدامات متعددی انجام شده كه از جمله آنها می توان به برگزاری نشست های فرهنگی و علمی و تبادل هیات های تحقیقاتی و دانشگاهی اشاره كرد.

مرشدزاده افزود كه سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوداپست طی سال های اخیر با برگزاری هفته فیلم ایرانی در شهرهای مختلف مجارستان، برگزاری نمایشگاه های هنری و صنایع دستی و اجرای كنسرت های موسیقی سنتی ایرانی تلاش كرد تا اینكه این برنامه ها باعث افزایش شناخت مردم مجارستان از فرهنگ و تمدن ایرانی گردد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی كتاب تهران و نشست بین المللی حمایت از سرمایه گذاری در بخش بهداشت خواهان حضور مقامات و شركت های مجاری برای حضور در این دو رخداد مهم شد كه مورد استقبال طرف مجاری قرار گرفت.

طرفین همچنین بر افزایش همكاری های دو كشور در بخش موزه و حضور در جشنواره های هنری و نمایشی تاكید كردند.

در این دیدار در خصوص اوضاع منطقه خاورمیانه و بحران های ناشی از فعالیت های تروریستی و افراط گرایی كه باعث آواره شدن مردم بی گناه سوریه و عراق شده و آنها را بعنوان پناهجو به سمت اروپا سوق داده است، بحث و تبادل نظر و بر مبارزه با افراط گرایی و تروریسم از سوی همه كشورها تاكید شد.


خبرگزاری شبستان :: Shabestan News

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .