تبیان، دستیار زندگی
مالزی بدنبال توسعه روابط با ایران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مالزی بدنبال توسعه روابط با ایران

مالزی

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: شبه جزیره مالایی و آسیای جنوب شرقی، همواره مرکزی برای تجارت بوده است. اقلام گوناگونی همچون چینی‌آلات و چاشنی‌ها، حتی پیش از آنکه سلطان‌نشین مالاکا و سنگاپور به این شهرت برسند، فعالانه تجارت می‌شده است. در سده هفدهم، ذخایر فراوانی از قلع در چند ایالات مالایایی کشف شد سپس، همانطور که امپراتوری بریتانیا بر مالایا چیره شدند، درختان کائوچو و خرمای روغنی برای مقاصد بازرگانی عرضه شدند. در طول این دوران، مالایا به بزرگترین تولید کننده عمده قلع، کائوچو و خرمای روغنی تبدیل شد.

همزمان با اینکه مالایا به سوی کسب استقلال خود حرکت می‌کرد، دولت به اجرای برنامه‌های پنجساله خود پرداخت. برنامه پنجساله اول آن کشور در سال ۱۹۵۵ آغاز گردید. با تاسیس مالزی، این برنامه‌ها بازنگری و تکرار شدند، که اولین برنامه مالزی در سال ۱۹۶۵ آغاز شد. در دهه ۱۹۷۰، مالزی به تقلید از رویه چهار قدرت اقتصادی اصلی آسیا پرداخت و از وابستگی به استخراج معادن و کشاورزی به اقتصادی صنعتی تغییر هویت داد. با سرمایه‌گذاری ژاپن، در طول چند سال صنایع سنگین آن شکوفا شد، و صادرات مالزی به موتور اولیه رشد کشور تبدیل شدند. مالزی پیوسته به رشد بیش از ۷ درصد در تولید ناخالص ملی در کنار تورمی پایین در دهه‌های ۱۹۸۰و۱۹۹۰ دست یافت. طی همان دوره، دولت کوشید تا با سیاست اقتصادی جدید (مالزی) (ان‌ای‌پی) پس از حادثه شورش نژادی ۱۳ مه ۱۹۶۹ فقر را ریشه‌کن سازد.

بنابراین گزارش، روابط ایران و مالزی از نزدیکترین مناسبات سیاسی ایران در شرق آسیا به شمار می‌رود. قبل پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران دو کشور روابط دوجانبه چندانی با یکدیگر نداشتند ولی بعد از پیروزی انقلاب، دو کشور از جهات اقتصادی، مذهبی و فرهنگی تمایل به انجام همکاری‌های نزدیک با یکدیگر کردند و سفارتخانه‌های دو دولت در کشور مقابل تاسیس شد. تا پیش از روی کارآمدن دولت نهم ایران روابط دو کشور در وضعیت مطلوبی قرار داشت و مراودات اقتصادی و علمی و سفر اتباع دو کشور در بالاترین سطح در تاریخ روابط دوجانبه بود. رئیس جمهور دولت هشتم در ۳ نوبت به کشور مالزی سفر داشت و نخست‌وزیر مالزی هم دو سفر به ایران انجام داد. مالزی بعد از توافق هسته ای بدنبال توسعه روابط خود با ایران است و بر این اساس هیات بلندپایه اقتصادی مالزی به ایران سفر می کند.

این گزارش می افزاید: ایرنا در این رابطه به نقل از ذوالکیفلی محمود، مدیر عامل ماترید و مدیر عامل سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی که در نشست "فرصت های جدید تجاری ایران" با حضور صدها دست اندرکار امور اقتصادی و صنعتی مالزی و مرضیه افخم، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور نوشته است: "مالزی خواستار افزایش روابط تجاری دوجانبه با ایران است. من در دوران تحریم به ایران سفر کرده ام. با وجود تحریم، کالاهای خارجی در بازار ایران یافت می شد. پس اگر سایر کشورها قادر به تجارت با ایران هستند چرا مالزی قادر به انجام این کار نباشد. ایران پیش از تحریم ها یکی از شرکای بزرگ تجاری مالزی در غرب آسیا بود. شمار زیادی از شرکت های مالزیایی مانند شرکت های نفت و گاز و شرکت های مرتبط با بخش خودرو در گذشته در ایران مشغول فعالیت بودند، اما با اعمال تحریم ها این روابط به ویژه در بخش پرداخت ها و نقل و انتقالات مالی تحت تاثیر قرار گرفت. در سال 2015 روابط تجاری مالزی و ایران با کاهش حدود 12 درصدی، به یک میلیارد و 950 میلیون رینگیت (حدود 487 میلیون دلار) رسید که یکی از دلایل کاهش واردات از ایران، سقوط بهای نفت بود. کل واردات مالزی از ایران نیز سال گذشته با کاهش 25.6 درصدی به 139 میلیون و 500 هزار رینگیت (حدود 34 میلیون دلار) کاهش یافت که این رقم در سال پیش از آن 187 میلیون و 400 هزار رینگیت (حدود 46 میلیون دلار) بود. قرار است ماه آینده میلادی، هیاتی اقتصادی به ویژه از فعالان بخش نفت و گاز مالزی به تهران سفر کنند."


خبرگزاری شبستان :: Shabestan News

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .