تبیان، دستیار زندگی
حضور زنان در اجتماع نوعاً همراه با پوشش و حجاب بوده است، هر چند که نوع و کیفیت حجاب در جوامع مختلف با یکدیگر متفاوت گزارش شده، ولی آن چه مسلم است، رعایت اصل حجاب و حیا یکی از اصول اخلاقی و رایج در جوامع متمدن به حساب می آمده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منشأ بیماری جنون جنسی!

بررسی و مطالعات تاریخی نشان می دهد که حضور زنان در اجتماع نوعاً همراه با پوشش و حجاب بوده است، هر چند که نوع و کیفیت حجاب در جوامع مختلف با یکدیگر متفاوت گزارش شده، ولی آن چه مسلم است، رعایت اصل حجاب و حیا یکی از اصول اخلاقی و رایج در جوامع متمدن به حساب می آمده است.

علی بیرانوند/کارشناس حوزه - بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
جنون جنسی

توجه زنان در کهن به مقوله حجاب به خوبی می تواند گواه فطری بودن میل به حیا و عفاف باشد، باور این مطلب کار پیچیده ای نیست؛ چرا که هر زن نجیب و پاکی که اسیر تمایلات نفسانی، و دست خوش تغییرات هویتی و فرهنگی نشده در وجود خود میل به حیا را از جمله لوازم زندگی پاک و  زیبا به حساب آورده، از برهنگی و هرزگی به شدت متنفر است. از این رو برای در امان ماندن از تمایلات شهوانی، شهوت پرستان خود را در قلعه استوار حیا و عفاف در امان نگه می دارند.

قدمت حجاب و حیا به در ازای خلقت انسان

یکی از نویسندگان معاصر از وضعیت امنیت زنان جامعه انگلیس این چنین گزارش می دهد: «داشتن رابطه آزاد و بی حجاب، توأم با آرایش های هوس انگیز زنان غرب، میل جنسی مردان را چنان بر انگیخته است که اکثر نسل جوان به بیماری جنون جنسی مبتلا شده اند. در انگلستان رسانه ها هر روز اخبار وحشتناک حمله های وحشیانه این افراد به زنان را منتشر می کنند

با توجه این که میل به حیا و عفاف ریشه در فطرت و نوع سرشت انسانی افراد دارد، نمی توان آن را محدود به دوره و یا تاریخ محدودی دانست. آموزه های ادیان مختلف همه گواه بر لزوم و ضرورت حجاب و عفاف در جامعه می باشد. زیباترین مثال قرآنی که می توان برای قدمت حجاب و حیا بر شمرد داستان حضرت آدم و حوا است، که در اثر وسوسه شیطان از میوه ممنوعه تناول نمودند و همین امر باعث آشکار شدن اعضا و جوارح ایشان بدون پوشش شد. این مسئله برای آن دو شخصیت والا مقام بسیار گران بود از این رو برای پوشش خود از برگ درختان استفاده نمودند.
در قرآن کریم در احوال ایشان این چنین بیان شده است: «فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ الشَّیْطانُ قالَ یا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لا یَبْلى فَأَكَلا مِنْها فَبَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا یَخْصِفانِ عَلَیْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَ عَصى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى؛ [طه/۱۲۱-۱۲۰] ولى شیطان او را وسوسه كرد و گفت: اى آدم! آیا مى خواهى تو را به درخت زندگى جاوید، و ملكى بى زوال راهنمایى كنم؟!سرانجام هر دو از آن خوردند، (و لباس بهشتیشان فرو ریخت،) و عورتشان آشكار گشت و براى پوشاندن خود، از برگهاى (درختان) بهشتى جامه دوختند! (آرى) آدم پروردگارش را نافرمانى كرد، و از پاداش او محروم شد!.» 
از این آیه می توان این چنین استفاده نمود، پوشش براى انسان، كرامت و زیبایى، و برهنگى، پستى و زشتى است. [1]

توجه ادیان و مذاهب کهن به حجاب و عفاف

همان طور که در ابتدا بیان شد میل به حیا،  قوه ای خدادادی است که در وجود همه انسانها به ودیعه گذاشته شده است؛ از طرفی آموزه های ادیان الهی بر اساس فطرت و سرشت الهی افراد به گونه ای طراحی شده است؛ که سعادت و کمال انسان ها را فراهم نمایند.
هر چند که ادیان پیش از اسلام دستخوش تحریف و انحراف گشته، ولی با این حال می توان پیام های زیبایی را در آن مشاهده نمود که بر اساس فطرت انسان ها می باشد؛ کما اینکه نهی از نواهی و ترک بی حجابی و بی بند و باری یکی از مفاهیم مشترک بسیاری از ادیان می باشد.

قوانین سخت اجتماعی در ایران باستان

ویل دورانت در جلد اول کتاب تاریخ تمدن خود در خصوص ایرانیان قدیم و پوشش زنان و نوع روابط اجتماعی سخت در آن دوران آنان نکاتی را بیان می کند که با مقایسه با قوانین حجاب و عفاف در آیین زرتشت و اسلام به خوبی می توان روح تعادل، عدم سختگیری و آزادی را در قانون حجاب اسلامی مشاهده کرد

در این که زرتشت یکی از پیامبران الهی است یا یکی از مصلحان اجتماعی بین اندیشمندان اختلاف نظر وجود دارد، ولی محتوای بعضی از روایات گویای این است که، ایشان یکی از پیامبران الهی بوده است. [2]
تاریخ نویس مشهور ویل دورانت در جلد اول کتاب تاریخ تمدن خود در خصوص ایرانیان قدیم و پوشش زنان و نوع روابط اجتماعی سخت در آن دوران آنان نکاتی را بیان می کند که با مقایسه با قوانین حجاب و عفاف در آیین زرتشت و اسلام به خوبی می توان روح تعادل، عدم سختگیری و آزادی را در قانون حجاب اسلامی مشاهده کرد. [3]

قانون حجاب و عفاف در قوم یهود:

همچنین ویل دورانت در خصوص نوع و شیوه رعایت حجاب در قوم یهود این چنین اظهار می دارد: «اگر زنی به نقض قانون یهود می پرداخت چنانکه مثلاً بی آنکه چیزی بر سر داشته، به میان مردم رفت و آمد می نمود و یا در محل عبور مردم به ریسندگی می پرداخت یا به هر شکلی به مردان ابراز احساسات می نمود و یا حتی اگر در منزل صدایش بلند می شد به طوری که در بیرون به گوش می رسید، در این چنین صورتی مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد» [4]
آنچه از منابع تاریخی به دست می آید حجابی که در قوم یهود مرسوم بوده بسیار سخت تر از قوانین حجاب و عفاف در آیین اسلام بوده است.

فلسفه و جایگاه ویژه حجاب در فرهنگ اسلامی

1-حرمت بخشیدن به زن:

نهی از نواهی و ترک بی حجابی و بی بند و باری یکی از مفاهیم مشترک بسیاری از ادیان می باشد.

با اندک نگاهی به قوانین انسان ساز اسلامی به خوبی می توان علت و چرایی فلسفه حجاب و عفاف را در آموزه های وحیانی آن استخراج نمود.
هدف از پوشش و رعایت آداب اجتماعی عفاف و حجاب در اسلام به خاطر محدود کردن زن در جامعه و منزوی کردن ایشان نیست، بلکه اسلام در نظام خود به گونه ای محتوای سعادت بخش خود را انسجام بخشیده که سعادت و هویت الهی و آسمانی انسان را محفوظ نماید.
از این رو بر خلاف مکاتب و نحله های انحرافی که زن را بازیچه و ابزار محتوای شیطانی خود قرار می دهند و با برهنه کردنش او را به دنیای شوم و سیاه سکس وارد می نمایند، تا اینکه به گفته دروغ، خود او و دیگران را آرامش  برسانند، این در حالی است که  اسلام به زن ارزش و جایگاهی عطا  می نماید که هیچ کسی حق استفاده و بهره کشی جنسی از او را  ندارد. 
اسلام با توصیه نمودن زنان جامعه به حیا و عفاف ایشان را در قلعه مستحکمی بدور از نفوذ و سوء استفاده دیگران قرار داده است: «ذلِكَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْن؛ [احزاب، آیه 59] این كار براى اینكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است.»

2-ایجاد امنیت اجتماعی و روانی:

جامعه اسلامی وظیفه تأمین امنیت و سلامت روان جامعه و افراد آن را  بر عهده دارد. از طرفی موضوع امنیت دارای دامنه و گستره فراوانی است، که یکی از موارد و شاخص های آن، تأمین سلامت و امنیت روانی و اجتماعی جامعه است که با موضوع حفظ پوشش و عفاف عمومی رابطه مستقیم دارد، چرا که بسیاری از بزهکاری های اجتماعی در سایه رعایت نکردن حریم حیا و عفاف رخ می دهد.
یکی از نویسندگان معاصر از وضعیت امنیت زنان جامعه انگلیس این چنین گزارش می دهد: «داشتن رابطه آزاد و بی حجاب، توأم با آرایش های هوس انگیز زنان غرب، میل جنسی مردان را چنان بر انگیخته است که اکثر نسل جوان به بیماری جنون جنسی مبتلا شده اند. در انگلستان رسانه ها هر روز اخبار وحشتناک حمله های وحشیانه این افراد به زنان را منتشر می کنند.»[5]

سخن آخر:

هر چند که تمام ادیان الهی برای حفظ نظام اجتماعی و کمال انسانی افراد را به رعایت حریم های اجتماعی همچون عفاف و حجاب دعوت نموده اند، ولی با اندک توجهی در آموزه های اسلامی به خوبی می توان سادگی و زیبایی این قانون را در فرهنگ اسلامی مشاهده کرد به طوری که سختی ها و محدودیت های سایر ادیان را در خود حذف نموده است.

پی نوشت ها:
[1]. تفسیر نور: ج 7، ص404.
[2]. محمدی آشنانی، علی، حجاب در ادیان الهی، ص107.
[3]. مسئله حجاب، شهید مطهری، ص7.
[4]. حجاب از دیدگاه اسلام و سنت، به نقل از: تاریخ تمدن، ویل دورانت، ج4، ص461.
[5].حجاب و نقش آن در سلامت روان، به نقل از: احمد صبوری اردوباری، آیین بهزیستی، ج3، 298.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.