تبیان، دستیار زندگی
خانه های مجردی جدید، دیگر در خیابان های خاص تهران نیست بلکه در خانه های بسیاری از شما آمده است مراقب فرزندهای نامشروع اش باشید!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجردهای هوس باز و متاهل های خائن!

خانه های مجردی جدید، دیگر در خیابان های خاص تهران نیست بلکه در خانه های بسیاری از شما آمده است مراقب فرزندهای نامشروع اش باشید!

امیر رضوانی  -بخش ارتباطات تبیان
ازدواج ممنوع

"عزیزم چرا ازدواج کنیم! ما که همینطوری هم خوشیم." ، "بیکارم خودم رو به دردسر بندازم، ازدواج کنم و پولم رو بدم یکی دیگه بخوره، مجردی لذتش بیشترم هست!." . . . جوانانی که میانگین سن ازدواج آنها به سی سال طعنه می زند فقط درگیر عوامل اقتصادی در روند تاخیر در ازدواج نیستند بلکه عوامل فرهنگ نیز تاثیر به سزایی در رشد تجرد گرایی و زندگی مجردی در کشور دارند، به ویژه نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ اشتباه قابل کتمان نیست ...
رسانه ها قدرت فراوانی در تغییر سبک زندگی به صورت تدریجی دارند، حتی اگر شما ذهن خود را مانند یک سنگ غیر قابل نفوذ و سخت بدانید پیام های تلویزیون مانند قطرات آبی خواهند بود که در اثر زمان دارای تاثیر بوده و ذهن شما را تغییر خواهند داد. یکی از این اثرات ترویج زندگی مجردی و ویژگی های تجرد گرایی در زندگی افراد است.
در این زمینه شبکه های اجتماعی و ماهواره ها نقش ویژه ای را ایفا می کنند. آنها هیچ گاه سعی نکرده اند که خانواده و ازدواج را ترویج کنند بلکه بالعکس عشق را مدام به سمت لذت گرایی، شهوت و یا حتی خیانت پیش می برند.

برای یک زندگی مجردی با المان های جم تی وی و من و تو، شما نیاز دارید تا خیانت برایتان قبح شکنی شود و آن را یاد بگیرد و لازم نیست دیگر تعهد پذیر باشید؛ نیاز دارید به مصرف مشروبات الکلی عادت کنید؛ باید رقص را یک سرگرمی مفرح بدانید

مخاطبانی که در این شبکه ها وارد نظریه قورباغه آب پز می شوند، به تدریج دچار تغییر در باورها و نگرش های خود شده و ممکن است وارد دایره این ضد ارزش ها شوند. مخاطبی که  در جامعه با مشکلات اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی ازدواج دست و پنجه نرم می کند و سخت و دیر تن به ازدواج می دهد، وقتی با این پروسه عملیات روانی روبرو می شود قطعا با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد.
تحلیل محتوای فیلم ها و برنامه های ماهواره ای روند قابل توجهی را دنبال می کنند.  در آنها خبری از خانواده و موضوعات پیرامونی آن نیست. شما گرمی کانون یک خانواده، اعتماد و آرامش در فضای آن را حس نمی کنید حتی معمولا از کودکان خبری نیست و چه بسا متاهلین افرادی محدود و ناراضی هستند اما در عوض مجردها افرادی هستند شاد که خوش روزگار می گذرانند و با محدویت خاصی روبرو نیستند و از همه چیز  بخصوص "عشق"! لذت می برند. قابل توجه آن که این ناهنجاری ها به جز در فیلم و سریال ها در برنامه های دیگری همچون شو تاک ها به مردم القا می شود زیرا اکثر مهمان های این نوع برنامه ها با سنین مختلف، مجرد هستند و به جای همسر با دوستان دختر یا پسر خود حضور پیدا می کنند.
در واقع این شبکه ها خود یک پدیده مانند خانه های مجردی هستند که اکنون آمار آنها در کلان شهرها نیز کم نیست و گویا شکلی دیگر پیدا کرده اند.

تجرد گرایی و ازدواج سفید

بی انصافی است که بگوییم شبکه های ماهواره ای اصلا به ازدواج فکر نمی کنند چرا که ازدواج سفید یکی از آیتم هایی است که به خوبی در این شبکه ها فرهنگ سازی می شود. اگر امروز در کشور موضوعی بعنوان ازدواج سفید در حال رشد است بیش از همه عوامل، این قبیل رسانه ها در معرفی و ترویج آن اثرگذارند.

تجرد گرایی و ابتذال

ابتذال و تجردگرایی رابطه ای تنگاتنگ دارند. لذت گرایی بی قید و شرط حتی در تاهل نیز شما را به بسیاری از رفتار های مجردی سوق می دهد. برای یک زندگی مجردی با المان های جم تی وی و من و تو، شما نیاز دارید تا خیانت برایتان قبح شکنی شود و آن را یاد بگیرید و لازم نیست دیگر تعهدپذیر باشید؛ نیاز دارید به مصرف مشروبات الکلی عادت کنید؛ باید رقص را یک سرگرمی مفرح بدانید، اختلاط  جنسیتی یکی از برنامه های شما می شود که برای گریز از فشارهای جنسی  می توانید بی هیچ آداب و ترتیبی از آن استفاده کنید و در نهایت غیرت هم عنصری اضافی و بی استفاده در خصوصیات اخلاقیتان خواهد بود.

صدا و سیما چه می کند؟

تحلیل محتوای فیلم ها و برنامه های ماهواره ای روند قابل توجهی را دنبال می کنند.  در آنها خبری از خانواده و موضوعات پیرامونی آن نیست. شما گرمی کانون یک خانواده، اعتماد و آرامش در فضای آن را حس نمی کنید.

سیمای ملی هر چند در برابر نمونه های مشابه خود الگویی سالم می باشد اما گاهی با برخی از اقدامات، دچار گل به خودی شده و به جریان و فرهنگ سازی های  این شبکه ها کمک می کند. با همه تلاش ها و هشدارهای سیما اما ترویج ازدواج موضوعی است که خلاقانه در این شبکه ها دنبال نمی شود. باید در جهت فرهنگ سازی این مورد و برطرف کردن موانع آن فارغ از اقدامات مقطعی در برنامه های بلند مدت و هماهنگ به استقبال آن رفت. صدا و سیما  اکنون در برنامه های گفتگو محور  پیرامون این موضوعات پررنگ ظاهر شده اما در مواردی که باید در فیلم سازی به این مورد توجه شود حرف خاصی برای گفتن ندارند.

در واقع اگر بخواهیم خانواده ها در این ایران پُررونق شوند و همچین فرزند آوری فرهنگ سازی شود این رسانه ملی است که پیش از سایر رسانه ها با توجه به تاثیر و جامعه آماری مخاطبانش باید نقش داشته باشد و با برنامه ریزی و برنامه سازی به ترویج ازدواج، کاهش سن آن، برطرف کردن مشکلات و ایجاد انگیزش به خانواده مداری بپردازد. البته نمی خواهیم تلاش های صدا و سیما را انکار کنیم اما در سونامی پیام های متنوع ماهواره ها اینگونه جریان سازی ما راه به جایی نمی برد. سینما البته در این رابطه خیلی جلوتر از سیما به تدریج در حال طعنه زدن به شبکه های ماهواره ای است!

آخر کلام:

در واقع محور کار این شبکه ها بر ترویج زندگی مجردی یا فرهنگ تجرد بی قید می چرخد و حتی متاهلین را هم به سمت این الگو ترغیب می کنند. در این راه از هیچ تلاش و برنامه ریزی برای تغییر باور شما دریغ نکرده و  بدون هیچ عجله ای و با فرمول تدریجی پیش می روند. اگر رسانه ها و سایر نهادهای مرتبط بر خلاف جریان این شبکه ها به ترویج ازدواج و کاهش طلاق کمک نکنند در آینده با مشی های عجیب تر از ازدواج سفید روبرو خواهیم بود.