تبیان، دستیار زندگی
سالهاست بسیاری از دولت ها به ویژه آنهایی که سعی در اثبات قدرتمندی خویش دارند به دنبال راه های نوینی برای جاسوسی از سایر کشورها و به دست آوردن اطلاعات امنیتی از تاسیسات نظامی گرفته تا سرقت کدهای ژنتیکی از یکدیگر هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از لاک ناخن تا مژه مصنوعی در خدمت جاسوسان

سالهاست بسیاری از دولت ها به ویژه آنهایی که سعی در اثبات قدرتمندی خویش دارند به دنبال راه های نوینی برای جاسوسی از سایر کشورها و به دست آوردن اطلاعات امنیتی از تاسیسات نظامی گرفته تا سرقت کدهای ژنتیکی از یکدیگر هستند.

محدثه امیری-بخش اجتماعی تبیان
لوازم آرایشی


با شدت گرفتن این مساله، هر روز ابزارها و روش های جدید در دنیای جاسوسی اختراع می شوند که جزیی از زندگی روزمره انسان بوده و حتی در پاره ای مواقع مصرف کنندگان به ماهیت جاسوسی آن آگاه نیستند. از طبیعت پیرامون گرفته تا "لوازم آرایشی" و پوشاک، همگی این روزها مورد استفاده سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی قرار می گیرند.
در حالی که بسیاری از ما هرگز گمان نمی بریم وسایل شخصی و روزمره می توانند به خدمت "سرویس های امنیتی" و "جاسوسی" در آیند، سازمان های جاسوسی تا آنجا فرا رفته اند که شاید برایتان سخت باشد که تصور کنید از لاک ناخن تا مژه های مصنوعی و سایر لوازم آرایشی که هر روز پیش از بیرون رفتن از خانه استفاده می کنید ابزاری در خدمت دشمنان برای سرقت کدهای ژنتیکی و جمع آوری اطلاعات D.N.A باشد.
از آنجا که روش ها و برنامه های جاسوسی بر اساس سهولت در دستیابی و عدم شناسایی بر اثر استفاده مکرر طراحی می شوند، برای کشوری که سومین مصرف کننده لوازم آرایشی در جهان محسوب می شود چندان هم دور از ذهن نیست که لوازم آرایشی منبعی قابل دسترس و آسان برای دشمنان در جهت اهداف جاسوسی باشد.
با توجه به آمار سرانه مصرف لوازم آرایشی در میان زنان و دختران ایرانی که ذکر شد و گرایش روز افزون نوجوانان به استفاده از این وسایل بدون کمترین مشکلی می توان ازافرادی که حتی خیال خدمت به دشمنان را تنها با مصرف لوازم آرایشی را به ذهن خود راه نمی دهند در جهت اهداف سودجویانه استفاده کرد.

سرمایه گذاری های میلیارد دلاری بر روی ابزار آرایشی جاسوسانه

در وهله اول باید گفت دولت ها با تکیه بر داده های حاصل از بانک های ژنتیکی ملت های دیگر، شاخه "بیوتروریسم ٝ با قابلیت کشتار "بی صدا ٝ و تضعیف ٝ نسل ٝ یا ظرفیت ایجاد خسارات "اقتصادی ٝ با رشد و توسعه آفات دست ساخته و باکتری ها و ویروس های بیماری زا را پیش می برند

به تازگی یکی از رسانه  های آمریکایی فعال، در انتشار گزارش های تحقیقی به نام «اینترسپت» منتشر کرده و از سرمایه گذاری سازمان سیا بر روی یک شرکت تولید کننده لوازم آرایشی برای پیشبرد اهداف اطلاعاتی و استخراج DNA خبر داده است؛ این خبر می تواند هشداری برای کشورهایی باشد که عمده خریداران و واردکنندگان لوازم آرایش چه از مجاری رسمی و چه از راه قاچاق باشد.
البته مشابه این روش جاسوسی، سال های پیش نیز به طرق دیگر امتحان شده است؛ برای مثال، یک دانشمند علوم رایانه برزیلی با ترکیب مواد رسانا و تجهیزات بی سیم در وسایل آرایشی معمولی از جمله سایه، مژه مصنوعی، خط چشم و ناخن مصنوعی شیوه نوینی برای برقراری ارتباط از راه دور با وسایل الکترونیکی مانند پهپادها ارائه کرده بود.

سرویس جاسوسی روی پوست و چشم های شما

یکی دیگر از روش های جاسوسی که در گذشته امتحان شده «مژه مصنوعی» بوده است؛ مژه مصنوعی از فلز ساخته شده و توسط چسبی که با جوهر رسانا پوشش داده شده است، به چشم می چسبد.
اکنون مقاله مفصل پایگاه خبری - تحقیقی «اینترسپت» از روش جدید جاسوسی که توسط سازمان سیا به کار گرفته شده، خبر داده است؛ در این مقاله نوشته شده است؛ «SKincential Sciences» تولیدکننده نوعی از محصولات نوین آرایشی برای از بین بردن لک های پوستی به روش لایه برداری غیرتهاجمی از پوست است؛ اسناد نشان می دهند این شرکت آمریکایی تحت حمایت مالی، «In-Q-Tel» که بازوی سرمایه گذاری کارآفرینی سازمان سیا محسوب می شود، قرار دارد.
مأموریت اصلی شرکت «In-Q-Tel» که در سال 1999 توسط مدیر وقت سازمان سیا، «جورج تنت» راه اندازی شد، شناسایی و حمایت مالی از آن دسته از فناوری های نوین است که می توانند به سازمان سیا و سایر نهادهای اطلاعاتی در انجام وظایفشان کمک کنند.
رابطه پیش تر فاش نشده سازمان سیا با این شرکت آرایشی که خود را مفتخر به یافتن فرمولی جدید برای  زیبایی پوست می داند ممکن است برای بسیاری از مصرف کنندگان محصولات آن تعجب آور باشد اما توضیحاتی که «اینترسپت» ارائه می کند به درک ماهیت این رابطه و اهداف آن کمک می کند.
با آنکه وجه علنی فعالیت «Skincential Sciences» را محصولات زیبایی و مراقبت از پوست تشکیل می دهد، اما این شرکت اخیراً موفق به توسعه نوعی فناوری شده که با برداشتن لایه ظریفی از پوست می توانند روش بی همتایی برای آشکارسازی نشانگرهای زیستی فراهم آورند؛ این نشانگرها، خود در دسته زیادی از تست های تشخیصی، از جمله جمع آوری DNA موارد کاربرد فراوانی دارند.
روش غیر تهاجمی Skincential برای لایه برداری پوستی که روشی بدون درد توصیف شده، فقط با استفاده از آب، نوعی ماده شوینده مخصوص و چندین لیف می تواند رنگ و لعاب طبیعی پوست را به آن برگرداند؛ اما این روش، در عین حال روشی جدید برای جمع آوری اطلاعات درباره اطلاعات زیست شیمیایی فرد هم به شمار می رود؛ این احتمالاً همان دلیلی است که سازمان سیا را به این شرکت علاقه مند می کند.

چرا سرقت ذخایر ژنتیکی؟

شاید برای بسیاری این سوال پیش بیاید که چرا برخی کشورها برای سرقت ذخایر ژنتیکی دست به چنین اقداماتی می زنند و اساسا ذخایر ژنتیکی به چه کار می آید؟
در وهله اول باید گفت دولت ها با تکیه بر داده های حاصل از بانک های ژنتیکی ملت های دیگر، شاخه "بیوتروریسم" با قابلیت کشتار "بی صدا " و تضعیف " نسل " یا ظرفیت ایجاد خسارات "اقتصادی " با رشد و توسعه آفات دست ساخته و باکتری ها و ویروس های بیماری زا را پیش می برند.

از آنجا که روش ها و برنامه های جاسوسی بر اساس سهولت در دستیابی و عدم شناسایی بر اثر استفاده مکرر طراحی می شوند، برای کشوری که سومین مصرف کننده لوازم آرایشی در جهان محسوب می شود چندان هم دور از ذهن نیست که لوازم آرایشی منبعی قابل دسترس و آسان برای دشمنان در جهت اهداف جاسوسی باشد

کشور ما علاوه بر اهمیت استراتژیکی و یکی از قدرت های نظامی بزرگ جهان از جمله کشورهایی است که به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی مختلف یکی از کشورهای غنی و سرشار از ذخایر ژنتیکی است. اما در سده اخیر تعداد زیادی از اینها به اشکال مختلف از کشور خارج شده است و در بانک های زیستی دنیا موجود است، به طوری که روی آنها تحقیق انجام داده و گاهی از آنها بهره برداری می کنند.

«راس لبوویتز»، مدیر اجرایی شرکت Skincential که در مصاحبه ای تأکید بر بی اطلاعی از نیت های سازمان سیا برای استفاده از این فناوری  دارد، می گوید: احتمال دارد آنها «مایل به کشف DNA افراد از روی پوست آنها باشند؛ برای انجام کارهای تشخیص هویت چیزی بهتر از DNA وجود ندارد و «ما می توانیم DNA را استخراج کنیم».
در این مقاله استدلال شده که جامعه اطلاعاتی می تواند از پیشرفت های علم پزشکی در زمینه نشانگرهای زیستی برای اهداف متنوعی از تأمین امنیت فرودگاه ها تا دست یابی به ابزارهای نسل بعدی هویت یابی بهره برداری کند.
در همین مقاله شکلی وجود دارد که در قسمت بالای آن از پوست انسان به عنوان بزرگترین عضو بدن و حاوی اطلاعاتی مهم نام برده می شود؛ نویسنده مقاله، دکتر «کوین او کانل» خاطرنشان کرده است که DNA موجود در میکروارگانیسم های شکم یا روی پوست فرد احتمالاً حاوی نوعی از توالی های (ژنتیکی) هستند که می توانند خاستگاه های جغرافیایی افراد را مشخص کنند.
ذخایر ژنتیکی مثل اعضای بدن است که همه ما از آن برخوردار هستیم، اما زمانی از وجودشان آگاه می شویم که آنها را از دست بدهیم یا دچار مشکل شویم. ما در جامعه بطور دائم در حال استفاده از ذخایر ژنتیکی هستیم. اگر یکی از این ها دچار انقراض شود و یا تغییر فرم بدهد آنگاه متوجه اهمیتش می شویم به طوری منابع ژنتیکی را می توان «گنج های حیات» نامید. اما متاسفانه طی سالهای اخیر با استفاده بی رویه از لوازم آرایشی این گنج با ارزش را در معرض تهدید از جانب دشمنان قرار داده ایم.