تبیان، دستیار زندگی
رییس حوزه هنری در همایش «راوی حقیقت»، فرج الله سلحشور را یکی از بنیان گذاران مکتب هنر انقلاب معرفی و بر لزوم نگارش پایان نامه های دانشگاهی با موضوع آثار این سینماگر فقید تاکید کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلحشور ؛ راوی حقیقت

رییس حوزه هنری در همایش «راوی حقیقت»، فرج الله سلحشور را یکی از بنیان گذاران مکتب هنر انقلاب معرفی و بر لزوم نگارش پایان نامه های دانشگاهی با موضوع آثار این سینماگر فقید تاکید کرد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
سلحشور

همایش «راوی حقیقت: بزرگداشت هنرمند انقلابی فقید فرج الله سلحشور» شامگاه دوشنبه ۲۳ فروردین با سخنرانی محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، جمال شورجه کارگردان سینما، علی اکبر صالحی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و سردار ابراهیم جباری فرمانده سپاه ولی امر و از بستگان نزدیک زنده یاد سلحشور، با اجرای امیرحسین مدرس در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

سلحشور از بنیان گذاران مکتب هنر انقلاب است

محسن مومنی شریف در این همایش گفت: در این سال ها کارنامه ادبی و هنری به گونه ای شده که با افتخار می توانیم اعلام کنیم که صاحب مکتب هنر انقلاب اسلامی ایران هستیم که این مکتب از منظر معرفت شناسی و روش شناسی تفاوت های ماهوی با دیگر مکاتب ادبی و هنری دارد.
وی افزود: بی تردید زنده یاد فرج الله سلحشور یکی از بنیان گذاران مکتب هنر انقلاب اسلامی ایران است. ایشان اعتقاد داشت که آرمان های انقلاب اسلامی ایران و پیام های آن به گونه ای است که نمی توان برای بیان و ترویج آنها از طریق هنر به سبک ها و مکاتب غربی مراجعه کرد و باید مکتب هنری خاصی تکوین و تدوین شود.
رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی در ادامه به پذیرفته شدن مکتب هنر انقلاب در جامعه آکادمیک هنر ایران اشاره کرد و توضیح داد: در این سال ها شاهد بودم که پایان نامه های بسیاری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشکده های هنری درباره مکتب هنر انقلاب نوشته و ارائه شده است. من امیدوارم دانشجویان به سمت پژوهش درباره آثار استاد سلحشور نیز بروند، چراکه آثار این هنرمند متعهد باعث شد که امروزه در جهان اسلام سینمای ایران از اهمیت خاصی برخوردار شود.

سلحشور باعث عزت سینمای ایران در جهان شد

جمال شورجه نیز یکی دیگر از سخنرانان همایش «راوی حقیقت» بود. وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به استقبال بسیار مخاطبان کشورهای مسلمان از آثار فرج الله سلحشور، گفت: زنده یاد سلحشور سینمای انقلابی و دینی ایران را به دنیا معرفی کرد و به فرموده مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای، این سینماگر باعث عزت سینمای ایران در جهان شد.

سلحشور

کارگردان فیلم «عملیات کرکوک» همچنین سلحشور را یک سینماگر مردمی خواند و اضافه کرد: زنده یاد سلحشور دوست داشت برای عامه مردم فیلم بسازد، بنابراین از شرکت در جشنواره های سینمایی جهان و راه رفتن بر فرش قرمز اکراه داشت. وی علمدار سینمای پاک در سطح جهان بود. جالب است که پس از پخش سریال های «مردان آنجلس» و «یوسف پیامبر» در کشورهای اسلامی، بسیاری از مخاطبان گمان نمی کردند که ایرانی ها این آثار را ساخته باشند.

سلحشور و دغدغه ایجاد سینمای اسلامی

شورجه بخش دیگری از سخنان خود را به طرح دغدغه فکری زنده یاد سلحشور در راستای ایجاد و تاسیس سینمای اسلامی، اختصاص داد و گفت: مرحوح سلحشور برای آنکه هنرمند دینی بشود، مطالعات و پژوهش های بسیاری در دین مبین انجام می داد. وی همچنین خود را نه سینماگر بلکه مبلغ دین معرفی می کرد و بر این اساس همیشه دغدغه ایجاد سینمای اسلامی داشت.

شورجه بخش دیگری از سخنان خود را به طرح دغدغه فکری زنده یاد سلحشور در راستای ایجاد و تاسیس سینمای اسلامی، اختصاص داد و گفت: مرحوح سلحشور برای آنکه هنرمند دینی بشود، مطالعات و پژوهش های بسیاری در دین مبین انجام می داد. وی همچنین خود را نه سینماگر بلکه مبلغ دین معرفی می کرد و بر این اساس همیشه دغدغه ایجاد سینمای اسلامی داشت

وی افزود: زنده یاد سلحشور اعتقاد داشت که برای تاسیس سینمای اسلامی باید هنرمندان متشرع و مذهبی نیز تربیت شوند. بر این اساس خود ایشان نیز همیشه در حال تربیت شاگردانی برای ادامه راه سینمای اسلامی بودند.
مشاور کارگردان سریال «حضرت یوسف» همچنین به کلام رهبر معظم انقلاب درباره سریال «مردان آنجلس» اشاره کرد: پس از پخش سریال «مردان آنجلس» به کارگردانی زنده یاد سلحشور، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در جلسه ای خطاب به دکتر علی لاریجانی، ریاست وقت سازمان صدا و سیما فرمودند که تیم ساخت این سریال حجت را بر همه تمام کردند، بنابراین باید از آنها در ادامه فعالیت شان حمایت شود.
شورجه در پایان گفت: متاسفانه امروزه شاهدیم که از هنرمندان متعهد و ارزشی حمایت چندانی نمی شود. حضرت آیت الله خامنه ای نیز چندی پیش فرمودند که پس از گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب دیگر نباید هنرمندان دینی و ارزشی در پس پرده بمانند، امیدوارم با کلام رهبر معظم انقلاب، بار مظلومیت این هنرمندان کاهش پیدا کند.

تقدیر از هنرمندان سریال حضرت یوسف

در بخش دیگری از همایش «راوی حقیقت: بزرگداشت هنرمند انقلابی فقید فرج الله سلحشور» با حضور محسن مومنی شریف، حجت الاسلام سیدمحمود دعایی، علی اکبر صالحی، ابراهیم جباری و محسن طاهری، تندیس یادمان هنر انقلاب به خانواده زنده یاد سلحشور اهدا شد.
همچنین حوزه هنری با اهدای لوح تقدیر به پروانه معصومی، محمود پاک نیت، جعفر دهقان، کوروش زارعی، رحیم نوروزی، مهوش صبرکن، حسین زندباف و جمال شورجه، از تلاش آنان در راستای تولید سریال «حضرت یوسف» تشکر کرد.


منبع: مهر