تبیان، دستیار زندگی
سوگنامه رادیو معارف در شهادت امام هادی(ع)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوگنامه رادیو معارف در شهادت امام هادی(ع)

امام هادی

به گزارش تبیان روز یكشنبه گروه فرهنگی ایرنا رادیو معارف، در شب شهادت حضرت امام دهم با پخش ویژه برنامه پیشوای هدایت به بررسی تاریخ زندگانی و سیره الگویی امام علی النقی(ع) می پردازد.
در این برنامه كه از ساعت 21 و 30 دقیقه امشب پخش می شود، حجت الاسلام سیدمحمدتقی قادری مدرس حوزه و دانشگاه در این برنامه میراث علمی امام هادی(ع) و مواضع فكری و سیره عملی آن بزرگوار در برابر خلفای وقت و انحرافات فكری و اجتماعی عصر امام را تبیین می كند.
همچنین ویژه برنامه هادی امت فردا (دوشنبه) به مناسبت سالروز شهادت امام هادی(ع) از ساعت هشت و 40 دقیقه به طور زنده و مستقیم پخش می شود و حجت الاسلام سید بهاء الدین ضیایی در این برنامه با مرور فرازهایی از زیارت غدیریه به تشریح تلاش های امام هادی(ع) در دفاع از ساحت ولایت و امامت از جمله انشاء زیارت غدیریه و زیارت جامعه می پردازد.
بررسی سیره عبادی و برخی آموزه‌های اخلاقی و اجتماعی آن امام همام، دعاهای منقول از آن حضرت و پخش مرثیه و مداحی در شهادت مظلومانه دهمین امام معصوم از جمله بخش های این ویژه برنامه است.
امام هادی (ع) فرزند امام جواد (ع) كه به ابوالحسن ثالث نیز معروف است، در نیمه ذیحجه سال 212 در اطراف مدینه دیده به جهان گشود و دوران زندگی آن حضرت با چند تن از خلفای بنی عباس به نام های معتصم، واثق، متوكّل، منتصر، مستعین و معتز معاصر بود.
دوران امامت آن حضرت از سال 220 تا 254 بود و زندگی امام علی النقی (ع) سرشار از پایداری در راه حق و عدم تزلزل در حوادث پرتلاطم روزگارش بوده است.
متوكل عباسی بر آزار و شكستن حرمت امام علی النقی(ع) اصرار فراوان داشت و در آن دوران ظلم و بی احترامی را در حق آن حضرت به اوج خود رسانده بود؛ امامی كه به اعتراف همه راویان از دانش بی نظیر الهی برخوردار و داناترین مردم به معارف بلند الهی و قرآنی و نیز در زمینه اخلاق و سلوك الهی، در عصر خود بوده است.
از سوی دیگر بسیاری از خلفای جور نمی توانستند علاقه و احترام امت اسلامی به اهل بیت (ع) را تحمل كنند؛ از این رو كینه ایشان را به دل داشتند و علیه آن حضرت تبلیغ و اقدام می كردند.
سرانجام امام هادی(ع) در زمان خلافت معتز مسموم شدند و در سوم جماد الثانی سال 254 هجری بنا به برخی روایات در سنژ 42 سالگی به شهادت رسیدند و امروز شهر سامرا به سبب وجود آن حضرت، زیارتگاه شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت است.
فراهنگ**1003**1569


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.