تبیان، دستیار زندگی
قاریان نوجوان از آرزوهای قرآنی خود می گویند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قاریان نوجوان از آرزوهای قرآنی خود می‌گویند

iqna.ir

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طرح ملی تلاوت را می‌توان یکی از طرح‌ها در عرصه استعدادیابی در حوزه قرائت از میان کودکان و نوجوانان دانست. طرحی که از 7 استان آغاز شده و به مرور در حال گسترش به سایر استان‌ها است؛ هر چند به گفته یکی از مدیران این طرح، ممکن است ملی شدن این طرح چندسالی به طول بینجامد. حدود 30 نفر از برترین‌های این طرح، اوایل اسفندماه در جزیره کیش گردهم جمع شدند تا با پشت سر گذاشتن مرحله نیمه‌نهایی اولین دوره «شوق تلاوت» راهی دوره نهایی شوند. هرچند هر یک از شرکت‌کنندگان دوره نیمه‌نهایی شایستگی حضور در مرحله بعدی را داشتند و می‌توان انتظار حضور آنها در عرصه‌های قرآنی و افتخارآفرینی‌های آنها را داشت.

این قاریان نوجوان که حدود سه سال است در دوره‌های طرح ملی تلاوت و در سبک‌های استادان مصطفی اسماعیل، شحات انور، منشاوی و عبدالباسط فعال بوده‌اند و در ایام پایانی سال 94 با تلاوت‌های خود مستمعین خود را به وجد آوردند.

آنها گام‌های ابتدایی خود را در عرصه قرآن برمی‌دارند و خوب می‌دانند، قرائت و قرار گرفتن در اوج قله تلاوت پایان راه نیست؛ بلکه هدفی است برای فهم بیشتر قرآن و عمل به معارف و مفاهیم عمیق آن.

در خلال برگزاری اولین دوره مسابقات شوق تلاوت فرصت گفت‌وگو با چهار نفر از برترین‌های طرح ملی تلاوت را پیدا کردیم که در فضایی شاد و صمیمی صورت گرفت. چهار قاری‌ای که هر یک در سبک‌های چهارگانه توانسته بودند به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کنند.

ـ در ابتدا خودتان را معرفی کنید و بگویید در چه سبکی قرائت می‌کنید.

سیدمحمدجواد هاشمی از مشهد هستم که در سبک استاد عبدالباسط قرائت می‌کنم.

محسن شجاعی از استان خراسان رضوی هستم که از سبک استاد منشاوی تقلید می‌کنم.

ابوالفضل زاهد مقدم از خراسان رضوی در سبک مصطفی اسماعیل هستم.

عماد شریفی‌خواه هستم اعزامی از خراسان رضوی در سبک شحات انور قرائت می‌کنم.

ـ چطور شد این سبک‌ها را انتخاب کردید؟

هاشمی: بیشتر با پیشنهاد اساتید بود. بالاخره هرکس صدایی دارد و شباهت به صدایی. ما هم شباهت‌ها را پیدا کردیم و با پیشنهاد اساتیدمان و با آشنایی و شناختی که داشتیم به سمت تقلید از سبک یکی از اساتید رفتیم. ان شاالله در مراحل بعدی و بعد از مسلط شدن به سبک خودمان، سبک‌های دیگر را انتخاب می‌کنیم.

بنده علاوه بر سبک استاد عبدالباسط، به قرائت دیگر اساتید مخصوصاً استاد شحات انور علاقه قلبی دارم.

شجاعی: من دوسال است که در سبک استاد منشاوی قرائت می‌کنم و به این سبک علاقه دارم و در آینده وقتی از لحاظ لحنی به این سبک مسلط شدم، از سبک استاد متعالی عبدالعال تقلید می‌کنم.

ـ چرا این استاد را انتخاب کردی؟

شجاعی: جنس صدایم به این سبک می‌خورد و همینکه به ایشان علاقه دارم و قرائت‌هایش را دنبال می‌کنم.

زاهد مقدم: من هم سه سال است که از سبک استاد مصطفی اسماعیل تقلید می‌کنم و در این سبک موفق بوده‌ام. در کل صداهایی بم و پرتحریر می‌توانند در این سبک موفق باشند.

شریفی‌خواه: من سه سال است در سبک استاد شحات انور قرائت می‌کنم و بیشتر به سبک ایشان و فرزندانش علاقه دارم.

ـ از قاریان داخلی به چه کسانی بیشتر علاقه دارید؟

هاشمی: بسیاری از قراء به خصوص قراء مشهدی که گل سرسبد قراء کشور هستند مانند استاد حامد و حمید شاکرنژاد؛ استاد سعید طوسی.

ـ از قاریان غیر از مشهد چه قاریانی را می‌توانید نام ببرید؟

هاشمی: استاد قاسم رضیعی

شجاعی: استاد احمدی وفا، استاد ابوالقاسمی، استاد پورزرگری، استاد پویا و استاد خاکی.

شریفی‌خواه: خب قراء خوب را نام بردند، اما اگر بخواهیم قراء تمام جهان را نام ببریم قاریان مصری را می‌توانیم نام ببریم اعم از احمد نعینع، محمود شحات؛ انور شحات و از کشور عراق استاد میثم تمار.

ـ شما در قرائت الگوی خود را شناخته‌اید. حالا الگوی رفتاری شما چه کسانی هستند؟

شریفی‌خواه: ائمه

زاهد مقدم: در روایت هم آمده است که هرکس می‌خواهد بهترین افراد باشد باید پیامبر(ص) را الگوی خود قرار دهد.

ـ هدفتان در قرائت چیست؟ می‌خواهید در این حوزه به کجا برسید؟

هاشمی: به درجات عالی که بتوانیم با قرائت خودمان غیر مسلمانان را به اسلام جذب کنیم.

ـ چطور می‌شود با قرائت قرآن دیگران را جذب کرد؟

هاشمی: شاید این نغمه آسمانی به قدری بر ذهن دیگران تأثیر بگذارد که آنها را به دین اسلام و قرآن جذب کند.

ـ مگر در چنین مسابقاتی برای رتبه آوردن و اول شدن شرکت نمی‌کنید؟

زاهدی مقدم: نه. فقط به خاطر خدا باید بخوانیم.

شریفی‌خواه: با مسابقات می‌توانیم خودمان را بسنجیم تا متوجه شویم تا چه حد توانسته‌ایم در کارمان موفق باشیم. رتبه هم در کنارش هست اما ما هدف خودمان را دنبال می‌کنیم.

هاشمی: مادیات که درست است اهمیت زیادی دارد، اما از طرفی معنویات هم حائز اهمیت است اما ما قرائت، خود را در معرض رقابت قرار می‌دهیم تا خودمان را تقویت کنیم و در بحث تبلیغات که پیش از این گفتم، خودمان را آماده کنیم.

ـ در حوزه قرآن تعداد افرادی که موفق شدند بسیار بودند اما تعداد کمی از آنها به شهرت عمومی رسیدند. آیا شما هم می‌خواهید به جایی برسید که به شهرت برسید؟

هاشمی: شهرت را هم می‌خواهیم اما اگر مشهور نشدیم، اهمیتی ندارد، اما نهایت تلاشمان را می‌کنیم.

شجاعی: باید آن قدر تلاوت را خالصانه و برای رضای خدا بخوانیم که خود خداوند ما را پیش دیگران ارجمند و سربلند کند.

زاهد مقدم: ما در بین قاریان افرادی را داریم که در رشته‌های دیگر نیز مهارت دارند، اما به خاطر قرائت خود شهرت یافته‌اند. مثل استاد مرحوم حمیدرضا عباسی که در کار هنری، خیلی موفق بودند اما چون در کار قرائت بهتر بودند و رتبه‌های بالاتری به دست آوردند، در این زمینه شناخته می‌شوند. ایشان در عرصه نقاشی و خوش‌نویسی هم مطرح بودند.

ـ به جز قرائت، چه زمینه‌های دیگری در قرآن برای فعالیت وجود دارد؟

هاشمی: زمینه‌های بسیار زیادی در قرآن وجود دارد. البته این نکته را جا نیندازم که قرائت قرآن بدون تدبر معنایی نخواهد داشت. رشته‌های قرآنی زیادی از جمله علوم قرآنی، قرائت، تفسیر، ترجمه، مفاهیم و حفظ وجود دارد.

ـ چطور قاری قرآن می‌تواند به حوزه مفاهیم ورود پیدا کند. با توجه به اینکه برخی در قرائت متوقف می‌شوند؟

شجاعی: بهترین قاریان ما مانند استاد حامد شاکرنژاد افرادی هستند که نه تنها در زمینه قرائت، بلکه در زمینه تفسیر و حفظ و ترجمه نیز فعال هستند و کسانی مثل استاد جواد فروغی.

زاهد مقدم: استاد جواد فروعی هم در تلاوت و هم در زمینه تفسیر قوی هستند. در یکی از محافلی که دعوت بودیم ایشان آیاتی را تفسیر کردند و بعد از آن تلاوت بسیار زیبایی انجام دادند که می‌توان ایشان را به عنوان یکی از نمونه‌ها مطرح کرد.

ـ چه عاملی می‌تواند قاری را در حرکت به سمت فهم و تدبر به قرآن بیشتر کمک کند؟

شریفی‌خواه: در امتداد طرح ملی تلاوت، کلاس‌های ترجمه و مفاهیم گذاشته بودند که در این زمینه کمک شایسته‌ای کرد.

زاهد مقدم: افرادی که به این حوزه علاقه‌مند هستند می‌توانند با ورود به رشته علوم انسانی و یا حوزه علمیه به ترجمه و تفسیر قرآن بیشتر توجه داشته باشند.

ـ آنطور که مسئولان طرح ملی تلاوت می‌گفتند برخی از قرآن‌آموزان این طرح در ظاهر استعداد قرائت و تلاوت را نداشتند، اما توانستند در یک مدت کوتاهی استعدادهای خود را شکوفا کنند. همسن و سال‌های شما چطور می‌توانند وارد این فضا بشوند و شما چه توصیه‌ای به آنها دارید؟

هاشمی: ما هم ابتدا چیز خاصی بلد نبودیم و همینجا بسیاری از معارف را یاد گرفتیم. من به هم سن و سال‌های خودم توصیه می‌کنم که به مراکز و مؤسسات طرح ملی تلاوت مراجعه کنند. در این مؤسسات مدیران افراد را راهنمایی می‌کنند و یک قطعه از تلاوت قراء اربعه را در اختیار آنها قرار می‌دهند و نوجوانان با استفاده از علاقه خود به سمت یکی از سبک‌ها می‌روند. البته باید از اساتید خود هم کمک بگیرند. بعد از آن، می‌توانند به مؤسسه راه پیدا کنند

شجاعی: بعضی‌ها استعداد قرائت ندارند یا به دلیل اینکه صدای خوبی ندارند قرائتشان خوب نیست. این افراد می‌توانند در کار حفظ یا تفسیر یا ترجمه قرآن فعالیت داشته باشند. اما بعضی‌ها که صدایشان خوب است می‌توانند به این مؤسسه‌ها بیایند و در کنار قرائت قرآن، به دیگر رشته‌ها نیز بپردازند.

شریفی‌خواه: شاید نتوانند در حوزه قرائت پیشرفت کنند، اما تمام قرآن به قرائت محدود نمی‌شود. برخی از اساتید هستند که شاید در حوزه قرائت موفق نبودند اما در حوزه تدریس شاگردان بسیار مسلط و خوبی را تربیت کرده‌اند که ارزش این مسئله خیلی بیشتر است.

هاشمی: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما علاوه بر تحصیل، تهذیب و ورزش را هم باید پیشه کنیم. مخصوصاً ما قرآنی‌ها که به وادی تهذیب وارد شدیم باید در دو رشته دیگر هم تلاش کنیم. من خودم سعی کردم در دو رشته دیگر هم بدرخشم که اینها از الطاف خدا بوده و در این عرصه هم موفق بودم.

‌گفت‌وگو از محمود قره‌داغی


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .