تبیان، دستیار زندگی
در پی "راهبرد جدید بوش" در خصوص عراق، افکار عمومی دنیا به تحلیل این سخنان و بررسی پیامدهای آن ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصمیمی بی شرمانه!

در پی "راهبرد جدید بوش" در خصوص عراق، افکار عمومی دنیا به تحلیل این سخنان و بررسی پیامدهای آن برآمده است.

"زبیگنیو برژینسكی " مشاور امنیت ملی سابق آمریكا می‌گوید راهبرد و طرح جدید جرج بوش برای عراق دارای پنج ایراد اساسی است كه باید حل و فصل شود.

برژینسكی در دوران ریاست جمهوری جیمی كارتر، مشاور امنیت ملی آمریكا بوده و بزودی كتاب جدید او تحت عنوان "دومین فرصت: سه رییس جمهور و بحران ابرقدرتی آمریكا" منتشر می‌شود.

به گزارش ایرنا، وی در مقاله‌ای در روزنامه آمریكایی واشنگتن پست نوشته است: سخنرانی جرج بوش، رییس جمهوری آمریكا باعث قوت گرفتن پنج انتقاد كلی می‌شود.

"نخست آنكه سخنرانی اخیر وی در مقایسه با سایر اظهارات وی در مورد وضعیت عراق از تحلیلی واقع گرایانه‌تر برخوردار بوده است. " بوش در این سخنرانی به شكست خود اعتراف كرده ولی برای فرار از پاسخگویی نسبت به آن شخصا مسئولیت این شكست را برعهده گرفت.

هرچند كه بوش همچنان در آن سخنرانی به عوام فریبی‌های خود ادامه داده است ، اظهار داشت: این نبرد برای محافظت از "یك دمكراسی جوان" در برابر افراط گرایان و تلاشی برای محافظت از جامعه آمریكا در برابر تروریست‌ها صورت می‌گیرد كه البته هر دو پیشنهاداتی مشكوك هستند.

دوم اینكه اعزام21هزار و 500 سرباز دیگر به عراق یك حیله سیاسی است كه از نظر تاكتیكی بسیار كم اهمیت و از نظر راهبردی كاملا بیهوده است ، زیرا پیروز شدن در جنگ تنها به صورت نظامی كافی نیست این مساله باعث خواهد شد نیروهای‌آمریكایی وارد درگیری‌های خونین خیابانی شوند كه پایان پذیر نخواهد بود.

سومین ایراد طرح این است كه تشدید میزان دخالت‌های نظامی آمریكا در زمانی كه "معیارهایی" را برای حكومت مستقل عراق در نظر گرفته‌ایم و زمانی كه به تهدیدات خارجی تاكید می‌كنیم تنها باعث خواهد شد تا دولت آمریكا تنها با دو گزینه مواجه گردد زیرا كاملا مشخص است كه این معیارها برآورده نخواهد شد.

یكی از این گزینه‌ها این است كه سیاست "سرزنش و فرار" را انتخاب كنیم.

به عنوان مثال از عراق خارج شویم چون دولت عراق نتوانست به تعهدات خود عمل كند. البته این مساله هیچ علاجی برای سناریوی عوام فریبانه "سقوط دومینوها" كه بوش مكررا از آن به عنوان پیامد اجتناب‌ ناپذیر و وحشتناك عقب نشینی نیروهای آمریكایی از عراق یاد كرده است نخواهد بود.

گزینه دیگری كه احتمالا در اعماق ذهن بوش كمین كرده این‌است كه با اتخاذ اقدامات نظامی علیه همسایگان عراق وسعت درگیری‌ها را افزایش دهد.

این كاملا مشخص است كه برخی از نومحافظه كاران در داخل و خارج از كاخ سفید از این طرح حمایت خواهند كرد و افراد دیگری همچون سناتور "جوسف لیبرمن" نیز ممكن است از آن حمایت كنند.

چهارمین ایراد سخنرانی اخیر بوش این است كه در آن حتی از احتمال طراحی چارچوبی برای راه حل سیاسی عراق سخنی به میان نیامده است.

جستجو برای یك راه‌حل سیاسی نیازمند مذاكره جدی در مورد تصمیم‌های مشترك آمریكا و عراق در مورد تاریخ نهایی عقب نشینی نیروهای آمریكا از عراق با رهبران واقعی سیاست عراق است كه رهبری، هدایت و اداره قدرت فیزیكی را در اختیار دارند.

بخصوص كه براساس نظرسنجی‌های انجام ‌شده اكثر مردم عراق از چنین عقب ‌نشینی در مدتی كوتاه حمایت می‌كنند. تعیین مشترك تاریخی برای عقب نشینی نیروهای آمریكایی از عراق باعث خواهد شد تا تلاش‌ها برای مشاركت در مذاكرات جدی در مورد امنیت و ثبات منطقه‌ای تسهیل گردد.

خودداری آمریكا از بررسی احتمال مذاكره با ایران و سوریه یك سیاست خود محرومی است كه با سبك دیپلماتیك دولت بوش، یعنی اتكا به شعار پردازی به عنوان جایگزین راهبردی كاملا مطابقت دارد".

برژینسكی در پایان مقاله خود نیز نوشته است: پنجمین ایراد سخنرانی بوش این بود كه این سخنرانی بیانگر سوء تفاهم عمیق از عصر كنونی است.

سخنان بوش که مشخص نیست برخاسته از کدام سیاست است ؛ آنچنان به نظر می رسد که در مواردی دوستان بوش را هم به انتقاد وا داشته است.

به طور مثال عکس العمل فرانسه که در بیشتر اوقات از هم پیمانان آمریکا به حساب می آید چنین بوده است:

ژان بابتیست ماتئی" سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه درجمع خبرنگاران گفت: وضعیت عراق هر روز نسبت به روز قبل وخامت بارتر می‌شود.

وی افزود: از نظر فرانسه تنها راه حل برای ایجاد ثبات، حاكمیت تام، تمامیت ارضی و حفظ وحدت ملی، مشاركت تمامی گروهها در جامعه مدنی، سیاسی و مذهبی عراق است.

ماتئی درجواب به این سوال كه آیا حضور بیشتر نیروهای آمریكایی درعراق می‌تواند به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد ثبات و وحدت ملی باشد گفت: نگاهی همه جانبه و با راهبرد سیاسی كه در سایه آن عراق بتواند به ثبات برسد و حاكمیت كامل خود را تحصیل كند، ضروری است.

در همین رابطه رهبران اكثریت كنگره با انتشار اطلاعیه ای اعلام كردند: طرح پیشنهادی بوش كه بار بیشتری را بر دوش ارتش خسته ما می گذارد، امنیت ملی آمریكا را با خطر مواجه می كند.

این رهبران تاكید كردند: طی چهار تا شش ماه آینده، باید روند جایگزینی (خروج) نیروها آغاز شود. در بیانیه مذكور تاكید شده است: تقویت نیروهای ما در عراق، ارسال پیام نادرستی به عراقی ها است و ما با آن مخالفیم.

«دیك دوربین»، سناتور دموكرات، كه طرح رئیس جمهور را محكوم كرده است گفت: اوضاع (آمریكا در عراق) بسیار وخیم و دشوار است. افزایش نیروها برای این جنگ، درخواست مردم آمریكا در انتخابات گذشته را تغییر نداده است. در این انتخابات، دموكرات ها بیشتر كرسی های كنگره را به دست آوردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز گزارش داد، «بروس ریدل»، كارشناس آمریكایی خاورمیانه و مشاور سابق رئیس جمهوری این كشور گفت: راهبرد جدید بوش در عراق موفقیت چندانی نخواهد داشت. روزنامه های آمریكایی نیز نسبت به موفقیت طرح جدید بوش، ابراز تردید كردند.

تصمیم" بحران ساز و تشنج‌زای " جرج بوش برای اعزام نیروهای بیشتر به عراق درحالی صورت می‌گیرد كه افكارعمومی آمریكا به شدت با سیاست‌های بوش برای اعزام نیروهای بیشتر به عراق مخالفند.

رادیو بین‌المللی چین كه بازگوكننده دیدگاههای دولت چین است ، به نقل ازنتیجه نظرسنجی‌های انجام شده در رسانه‌های دیداری و شنیداری آمریكا اعلام كرد : براساس این نظرسنجی‌ها ، 61 درصد از مردم آمریكا با تصمیم بوش برای اعزام شمار بیشتری از نیروهای نظامی این كشور به عراق مخالفند. این رادیو به نقل از روزنامه " واشنگتن پست " افزود : وجود احساسات ضد جنگ در جامعه آمریكا و عدم اعتماد نسبت به شیوه بوش در حل مساله عراق از جمله دلایل مخالفت اكثر مردم آمریكا با برنامه بوش است .

براساس گزارشی ، رئیس مجلس دومای روسیه نیز در واكنش به این تصمیم بحران ساز جرج بوش ابراز امیدواری كرد كه نیروهای نظامی ارتش آمریكا در عراق افزایش نیابند و مردم عراق خود دفاع و بازسازی كشورشان را انجام دهند.

در همین حال ، " لیو جیان چائو " سخنگوی وزارت خارجه چین گفت : عراق باید به دست مردم این كشور اداره گردد.

" لیو جیان چائو" سخنگوی وزارت خارجه چین پنجشنبه گذشته در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پكن ، گفت :برقراری مجدد صلح و ثبات در عراق و بازگشت آرامش به این كشور از جمله مسائلی است كه می‌تواند زمینه حل مشكلات مردم عراق را فراهم كند.

سخنان بوش مبنی براعزام بیش از 20 هزار سرباز تازه نفس برای ملحق شدن به حدود 140 هزار سرباز آمریكایی در عراق، كمك یك میلیارد دلاری برای بهبود وضعیت اقتصادی عراق و دادن اختیارات بیشتر به دولت عراق برای تامین امنیت آن كشور در حالی است که كشته شدن بیش از سه هزار نظامی آمریكایی و صرف دستكم 300 میلیارد دلار از بودجه آمریكا كه بخش عمده آن از مالیات‌هایی‌است كه مردم ‌این ‌كشوربه خزانه دولت واریز می‌كنند ، حداقل هزینه‌ای است كه ملت آمریكا در قبال سیاست‌های نظامی ‌گرایانه و نابخردانه جرج بوش پرداخته و می‌پردازند.

به هر صورت، حتی خوشبین‌ترین صاحب نظران نیز در خصوص این راهبرد به اصطلاح جدید بوش در عراق، بدبین هستند و معتقدند كه چنین راهبردی به جز گسترش درگیری‌ها، تعمیق نفرت و افزودن بر شمار قربانیان عراقی و آمریكایی ثمره‌ی دیگری ندارد.

جلال طالبانی" رییس جمهور و "نوری المالكی" نخست‌وزیر عراق در دو بیانیه جداگانه، دیدگاه‌های خود را در مورد راهبرد جدید واشنگتن در قبال ایجاد ثبات و امنیت در عراق بیان كردند.

سخنگوی رسمی نخست وزیر عراق روز شنبه گفت: نوری المالكی راهبرد جدید را موازی طرحها و برنامه‌های دولت عراق برای ایجاد ثبات و امنیت در كشور می داند.

"علی الدباغ" افزود: به اعتقاد المالكی، راهبرد جدیدی كه "جرج بوش" اعلام كرده، دیدگاه مشترك و درك متقابل بغداد و واشنگتن را نشان می‌دهد.

به نوشته این بیانیه، المالكی راهبرد جدید را پشتیبان راهبرد دولت عراق برای در اختیار گرفتن مسوولیت و كنترل اوضاع كشور می‌داند و واگذاری رهبری طرح جدید امنیت در بغداد به نیروهای عراقی از نشانه‌های آن است.

جلال طالبانی نیز در بیانیه‌ای كه روی پایگاه خبری ریاست جمهوری عراق قرار گرفت، دیدگاه نخست وزیر عراق را مورد تایید قرار داد.

رییس‌جمهور عراق گفته است كه ایده‌ها و دیدگاه‌هایی كه در راهبرد جدید مطرح شده، همسو و متناسب با طرح‌هایی است كه دولت عراق برای مقابله با تروریسم و پایان بخشیدن به خشونتها و انحصار سلاح در دست دولت اتخاذ كرده است.

طالبانی در عین حال نسبت به متمركز شدن آمریكا بر عملیات نظامی در عراق هشدار داد و تاكید كرد كه اگر پیشرفت در عملیات نظامی همپای دو محور سیاسی و اقتصادی نباشد، هرگز طرح‌های امنیتی نتیجه بخش نخواهد بود.

سخنان دو پهلو طالبانی و نوری المالکی نشان می دهد که مقامات بلند پایه عراق متاسفانه بیش از آنکه به فکر منافع مردم کشورشان باشند به دنبال جلب رضایت به اصطلاح حامی خود یعنی بوش هستند.

در ادامه انتقاد به سخنان بوش "یوگنی پریماكف" نخست وزیر اسبق روسیه گفت: تصمیم بوش برای اعزام 21 هزار نیروی جدید آمریكایی به عراق بیشرمانه و نامعقول است.

وی گفت: آمریكا تشخیص كشورهایی كه امنیت بین‌المللی را تهدید می‌كنند حق انحصاری خود می‌داند و راسا در مورد بكارگیری زور علیه آنها تصمیم می‌گیرد.

اختلافات و مخالفت با سیاست‌های بوش در زمینه ادامه اشغال عراق و افزایش نیروهای آمریكایی درعراق بطور روز افزون روبه‌افزایش است و حتی شماری از اعضا و مقامات ارشد حزب جمهوری‌خواه مانند "سم براونیك" نیز با سیاست جدید برای اعزام 20 هزار نیرو مخالفت كردند.

شبكه خبری سی‌ان‌ان شنبه‌شب گفت: شكاف میان اعضای حزب جمهوریخواه بر سر سیاست اعلام شده جدید "جرج بوش" در قبال عراق، ازجمله اعزام بیش‌از 20 هزار نیروی جدید به عراق افزایش یافته و چشم‌اندازی برای پایان یاكاهش آن نیست.

سی‌ان‌ان افزود: در پی طرح انتقاداتی از سوی جمهوریخواهان معروف كنگره از سیاست جدید بوش در عراق، رئیس جمهور آمریكاامروز در سخنان هفتگی خود به مردم آمریكا و كنگره گفت، آنانی كه از سیاست جدید انتقاد می‌كنند باید سیاستی جایگزین پیشنهاد كنند در غیر این صورت رفتاری غیرمسئولانه مرتكب شده‌اند.

این شبكه گفت: جمهوریخواهان معروف كنگره سیاست بوش را چیزی جز تكرار ناامنی‌های آمریكا در عراق، توصیف نكرده‌اند.

به‌گفته سی‌ان‌ان، انتقاد از سیاست پیشنهادی بوش منحصر به كنگره نیست. بر اساس آخرین نظرسنجی به‌عمل آمده 66 درصد مردم آمریكا مخالف اعزام بیش از 20 هزار نیروی جدید به عراق هستند.

براساس این گزارش، "هیلاری كلینتون" سناتور دموكرات نیز كه به اتفاق دو سناتور دیگر آمریكا در عراق بسر می‌برد در مورد توانایی دولت عراق برای تامین امنیت بر اساس برنامه بوش اظهار شك و تردید كرده است.

اما در سطح جهانی ، انگلیس از طرح افزایش نیروی بوش در عراق حمایت كرد. که البته اگر غیر از این بود جای شگفتی داشت!

در همین رابطه، روزنامه آمریكایی «لس آنجلس تایمز» نوشت: در نگاه مردم منطقه، تمامی اقدامات آمریكا، خصمانه جلوه می كند. اعراب معتقدند بوش عراق را چنان وحشیانه به بند كشیده است كه موجب نفرتی عمیق در مردم شده است و تا آمریكایی ها در عراق هستند، صحبت از ایجاد ثبات، كاملا بی معنا و فریب است.

به گزارش روز یكشنبه پایگاه‌اینترنتی روزنامه لس آنجلس تایمز، دمكراتهای میانه‌رو كنگره آمریكا ضمن ائتلاف با لیبرالهای ضد جنگ اعلام كرده‌اند كه همه تلاش خود را به كار خواهند بست تا از قدرت خود كه اكثریت كنگره را به دست آورده‌اند، استفاده كرده و مانع از عملی شدن طرح "بوش" برای اعزام 21 هزار و 500 نیروی جدید به عراق شوند.

بوش در سخنان خود  که موج اعتراضات را به دنبال داشت دچار تناقض گویی هایی هم بوده است. وی در حالیکه از اعزام نیروی نظامی بیشتر به منطقه سخن می گوید اظهار می دارد که:" ما اشتباهاتی داشته ایم و مسئولیت این اشتباهات برعهده من است. خشونت ها در عراق برای مردم آمریكا و همچنین برای شخص من غیرقابل قبول است. بوش با نادیده گرفتن احساسات ضد جنگ داخلی و رویارویی دموكرات ها افزود: "من متعهد می شوم بیش از 20 هزار (21هزار و500) نیروی تازه نفس به عراق اعزام كنم."

و معلوم نیست که او چگونه می خواهد با حکومتی صد درصد نظامی ؛ آرامش را برای مردم عراق به ارمغان آورد.

اگرچه در میان اعتراضات جهانی، واکنش های مستقیم زیادی نسبت به اظهارات بوش مبنی بر مبارزه با نقش ایران در منطقه و عراق به چشم نمی خورد ؛ اما آنچه مسلم است بوش عراق را بهانه ای برای خود قرار داده است تا ایران را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد. به خصوص اینکه همزمان از اعزام نیرو به افغانستان نیز سخن به میان آورده است.

هرچند ایران مدت هاست از هرسو در محاصره نظامی و فرهنگی آمریکا قرار دارد و هر روز حلقه این محاصره تنگ تر می شود ؛ اما ایران هم قدرت نظامی خود را به دنیا نشان داده است و البته قدرت فکری و اعتقادیش را...

این اشتباه بزرگی است که بوش بخواهد با قدرت نظامی جلوی نفوذ افکار ضد آمریکایی ایران را در جهان بگیرد!

زینب فرخ

تبیان - جامعه و سیاست

لینک مطالب مرتبط:

دستگیری دیپلمات های ایرانی با دستور بوش

آمریکا بانک سپه را تحریم کرد

پانزده سال حبس برای متهم حملات یازده سپتامبر

هشدار رهبر انقلاب به دولتهای عرب