تبیان، دستیار زندگی
هواپیماهای سعودی در مصاف با کودکان یمنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هواپیماهای سعودی در مصاف با کودکان یمنی

یمن



مقدمه:

یکی از مهمترین، زیباترین و پرکاربرد ترین واژگان قرآنی که خداوند متعال تأکید و سفارش فراوانی به آن نموده، لزوم پایبندی و رعایت عدل و انصاف در زندگی و عدم ظلم و ستمگری در حق دیگران است. دین اسلام دین مهرورزی و عطوفت، عدل، انصاف است، به طوری که کسی حق ندارد در این آیین حق کسی را مورد تعرض و نابودی قرار دهد. در این آیین پاک ظالمان به شدیدترین و هولناک ترین عذاب های دنیوی و اخروی تهدید شده اند. با وجود این همه آموزه های زیبا و ارزشمند در دنیای مدرن که همه دول لاف طرفداری از حقوق بشر را می زنند، کشورهای به ظاهر اسلامی به راحتی به خود اجازه اجحاف در حق دیگران و ظلم به سایر انسانها را می دهند که در رأس این دول کشور دیکتاتوری عربستان سعودی پیشگام و اسوه کشورهای خون خوار به حساب می آید.

نکوهش و خطر ظلم و ستم در زندگی
ظلم از موانع اصلی کمال و در بردارند جمیع رذایل و زشتی ها است. دین و دنیا را تباه کرده، و موجب خشم و غضب پروردگار متعال و سبب قطعی وارد شدن در دوزخ و عذاب دردناک روز قیامت است.[۱] در فرهنگ و آموزه های اسلامی ظلم و ستم داری اقسام و انواع مختلفی است،
از جمله این موارد ظلم و ستم در حق خداوند متعال است که مصداق بارز آن شرک و خارج شدن از دایره ی توحید و عبودیت خداوند متعال است. کما اینکه خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظیمٌ؛[لقمان، آیه ۱۳] چیزى را همتاى خدا قرار مده كه شرك، ظلم بزرگى است».در روایت زیبایی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) انواع ظلم این چنین مورد توجه و بیان قرار گرفته است: « اَلظُّلْمُ ثَلاثَةٌ: فَظُلْمٌ لایَغْفِرُهُ اللّه وَ ظُلْمٌ یَغْفِرُهُ وَ ظُلْمٌ لا یَتْرُكُهُ، فَأَمَّا الظُّلْمَ الَّذى لا یَغْفِرُ اللّه  فَالشِّرْكُ قالَ اللّهُ: «إنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظیمٌ» و َأَمَّا الظُّلْمَ الَّذى یَغْفِرُهُ اللّه فَظُلْمُ الْعِبادِ أَنْفُسَهُمْ فیما بَیْنَهُمْ و َبَیْنَ رَبِّهِمْ و َأَمَّا الظُّلْمَ الَّذى لا یَتْرُكُهُ اللّه فَظُلْمُ الْعِبادِ بَعْضُهُمْ بَعْضا؛[۲]ظلم سه قسم است: ظلمى كه خدا نمى ‏آمرزد، ظلمى كه مى ‏آمرزد و ظلمى كه از آن نمى‏ گذرد، اما ظلمى كه خدا نمى‏ آمرزد شرك است. خداوند مى ‏فرماید: «حقا كه شرك ظلمى بزرگ است» و اما ظلمى كه خدا مى ‏آمرزد، ظلم بندگان به‏ خودشان میان خود و پروردگارشان است اما ظلمى كه خدا از آن نمى ‏گذرد ظلم بندگان به یكدیگر است. در قرآن کریم بیش از دویست آیه از آیات قرآن کریم در خصوص ظلم و پی آمدهای شوم آن می باشد. در نکوهش ظلم و ستم همین بس که خداوند متعال در قرآن کریم در نکوهش ظلم می فرماید: «إِنَّهُ لا یُفْلِحُ الظَّالِمُون؛[انعام/۱۳۵] به یقین، ظالمان رستگار نخواهند شد!».

عمر دولت سعودی کوتاه و  رو به زوال است.
یکی از پیامدهای خطرناکی که ظالمان را مورد تهدید قرار می دهد، وعده کوتاهی عمر آنان است. شاید دولت های استکباری همچون عربستان سعودی با حمله و بمباران کشور مظلوم یمن به دنبال امنیت کشور خود باشد، ولی از آنجا که کشور آزاد و مسلمان یمن در سرزمین خود مورد تهاجم و حمله قرار گرفته، نمی توان ایشان را تهدیدی برای عربستان به حساب آورد بلکه این کشور ظالم سعودی ست که با حمله و یورش به این سرزمین اسلامی خوی ددمنشانه و ظالمانه خود را به اثبات رسانده است. رفتار  غیر دینی و اسلامی که مصداق بارز ظلم به خلق الله به حساب می آید، ظلم و ستمی که در فرهنگ روایات، کوتاهی عمر ظالم را نوید داده است. در روایتی زیبا از امام علی (علیه السلام) نقل شده است که فرمودند: «اَلبَغىُ یَصرَعُ الرِّجالَ وَ یُدنِى الآجالَ؛[۳] ظلم و تجاوز، انسان را زمین مى زند و مرگ ها را نزدیك مى سازد». در روایت دیگر از امام علی (علیه السلام) نقل شده است که فرمودند: «مَنْ ظَلَمَ أَفْسَدَ أَمَرَهُ وَ مَنْ جَارَ قَصُرَ عُمُرُه‏؛[۴] هر كس ظلم كند، امرش فاسد و عمرش كوتاه مى شود».

نفرین مردم یمن دولت آل سعود را خواهد سوخت!
در متون روایی با روایاتی مواجه می شویم که  افراد ظالم را متوجه تبعات نفرین مظلومان می نماید. هر چند که در موارد بسیاری مظلومان در دنیا حقوقشان پایمال می شود، ولی این مطلب به معنای در امان بودن ظالم و رها شدن مظلوم نیست؛ چرا که بهترین یاور مظلومان در دنیا و آخرت خداوند متعال است که، حقوق مظلومان را مطالبه خواهد نمود. در روایتی زیبا از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) افراد ظالم این چنین مورد تهدید و نکوهش قرار می گیرند: «اِتَّقوا دَعْوَةَ الْمَظْلومِ و َإنْ كانَ كافِرا فَإِنَّها لَیْسَ دونَها حِجابٌ؛[۵] از نفرین مظلوم بترسید اگر چه كافر باشد، زیرا در برابر نفرین مظلوم پرده و مانعى نیست».

وظیفه سنگین مسلمانان و آزادی خواهان جهان:
تمام مردم جهان می بایست از شیوع و گسترش ظلم و ستم در جهان ابراز انزجار و برائت داشته باشند؛ چرا که هیچگاه دور از انتظار نیست که روزی آتش ظلم و ستم ظالمان آرامش و آسایش ایشان را نیز مورد تهدید قرار دهد. کما اینکه در روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) نقل شده است که فرمودند: « إِنَّ النّاسَ إِذا رَأَوُا الظّالِمَ فَلَمْ یَأْخُذوا عَلى یَدَیْهِ أَوْشَكَ أَنْ یَعُمَّهُمُ اللّه بِعِقابٍ مِنْهُ؛[۶]مردم آنگاه كه ظالم را ببینند و او را باز ندارند، انتظار مى‏ رود كه خداوند همه را به عذاب خود گرفتار سازد».از این جهت سزاوار است با عدم حمایت ظالمان راه گسترش ستم و ظلم را در جهان ببندند.

نکته ها و پیامها:
۱-در آیین و مذهب اسلام،  ظلم و ستم به شدت مورد نکوهش و توبیخ قرار گرفته و برای آن پیامدهای شومی ذکر شده است.
۲-کسای که ظلم را در جهان می بینند و به آن رضایت می دهند، باید از عذاب سخت و هولناک الهی خوفناک و هراسان باشند.
__________________
پی نوشت ها:
[۱]. فرهنگ صفات: عباس اسماعیلی یزدی، ص۶۶۰.
[۲]. نهج الفصاحه: ص ۵۶۱ ، ح ۱۹۲۴.
[۳]. تصنیف غررالحکم و دررالکلم: ص ۳۴۵ ، ح ۷۹۳۷.
[۴]. مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل  ج ۱۲ ، ص ۹۹ ، ح ۱۳۶۲۹.
[۵]. نهج الفصاحه: ص ۱۶۴ ، ح ۴۸.
[۶]. همان: ص ۳۲۳ ، ح ۸۳۳.



رهپویان قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .