تبیان، دستیار زندگی
کتاب «به سپیدی یک رؤیا» فرازی از زندگی حضرت فاطمه معصومه (س) را از دوره پس از هجرت امام رضا (ع) از مدینه به مرو روایت می کند که در پی آن ایشان به درخواست امام قدم در راه سفر از مدینه به مرو می گذارند و در نهایت نیز در اثر بیماری در شهر قم به رحمت خداوند م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به سپیدی یک رؤیا

کتاب «به سپیدی یک رؤیا» فرازی از زندگی حضرت فاطمه معصومه (س) را از دوره پس از هجرت امام رضا (ع) از مدینه به مرو روایت می کند.

فرآوری: علی احمدی - بخش کتاب وکتاب خوانی تبیان
به سپیدی یک رؤیا

یکی از تازه ترین و جذاب ترین ژانرهای ادبی مورد اقبال در میان نویسندگان و نیز کتابخوانان کشور که شاهد خلق آثار بکر و تازه و خواندنی در آن هستیم؛ رمان های تاریخی مذهبی است. این رمان ها قصه ای تاریخی را از بزرگان دین و با زبانی که تنه به روایات تاریخی و زبان کهن می زند بیان می کنند؛ به عبارت دیگر مخاطب این رمان ها از حیث قصه با داستانی تاریخی با درون مایه ای معنوی روبرو هستند و از حیث زبانی نیز تلاش نویسنده را برای خلق ادبیات زبانی متناسب با برهه تاریخی که داستانش متعلق به آن است را مرور می کنند.
رمان «به سپیدی یک رؤیا» تازه ترین اثر فاطمه سلیمانی ازندریانی نیز با چنین شیوه ای به سراغ مخاطب خود رفته است. این رمان در وهله نخست از داستانی بهره می برد که تا پیش از این کمتر پرداختی از آن صورت گرفته است. او در داستان خود فرازی از زندگی حضرت فاطمه معصومه (س) را از دوره پس از هجرت امام رضا (ع) از مدینه به مرو روایت می کند که در پی آن ایشان به درخواست امام قدم در راه سفر از مدینه به مرو می گذارند و در نهایت نیز در اثر بیماری در شهر قم به رحمت خداوند می روند. این فراز تاریخی و روایت داستانی از آن، برگ برنده نویسنده این کتاب است؛ که به خوبی از آن برای پرداخت داستانی بهره برده است.

فضاسازی نویسنده از اندرونی منزل امام معصوم و ساخت چندین شخصیت سپید و خاکستری در این فضا که شرح رفت و آمدها و نگاه مردم در آن دوران تاریخی به امام معصوم و بیت او را روایت می کند از دیگر ویژگی های این متن است که نویسنده توانسته به خوبی از عهده آن برآید

از سوی دیگر این داستان از یک زاویه دید بسیار بدیع بهره برده است. راوی داستان یکی از کنیزان حضرت فاطمه معصومه (س) است که در داستان به شکل و شمایلی تازه و واقعی به روایت داستانی پرداخته است. بیان زنانه و ترسیم ظرافت های بیانی که معمولاً در زبان زنان می توان سراغی از آن گرفت از سوی نویسنده در این متن به زیبایی ترسیم شده است. در کنار این زیبایی بیانی، فضاسازی نویسنده از اندرونی منزل امام معصوم و ساخت چندین شخصیت سپید و خاکستری در این فضا که شرح رفت و آمدها و نگاه مردم در آن دوران تاریخی به امام معصوم و بیت او را روایت می کند نیز از دیگر ویژگی های این متن است که نویسنده توانسته به خوبی از عهده آن برآید.
اما سومین ویژگی این داستان را باید در زبان خلق شده توسط نویسنده جستجو کرد. سلیمانی در روایت خود از زبانی بهره می برد که هم تاریخی است و هم کشش داستانی دارد. به عبارت دیگر نویسنده با توانایی و هوشیاری از عبارات و افعال و کلمات به شکلی بهره برده که مخاطب ناخودآگاه احساس کند در فضایی تاریخی و کهن در حال مواجه شدن با داستان است. خلق این زبان تازه با توجه به پیچیدگی های موجود در راه ایجاد آن در کنار جسارت نویسنده برای ورود به این وادی در کنار تجربه های بسیار موفقی که در این زمینه وجود دارد یکی دیگر از نقاط قوت این متن به شمار می رود.
در نگاهی تازه و کلی «به سپیدی یک رؤیا» رمانی است جسورانه و بسیار شیرین از داستانی تاریخی کمتر شنیده شده درباره یکی از منسوبان به خاندان عصمت که با تلاشی قابل تقدیر از سوی نویسنده، سعی کرده تا نمونه ای قابل احترام از یک رمان تاریخی شود.

وفاداری نویسنده به تاریخ

فاطمه سلیمانی نویسنده کتاب می گوید: « روایت داستانی از دوره ای از زندگی حضرت معصومه(س) است که از زبان یکی از کنیزان نزدیک به حضرت روایت شده است. روایت کتاب از زمانی هجرت امام رضا(ع) از مدینه و به دنبال آن سفر حضرت معصومه(س) آغاز می شود و تا وفات حضرت معصومه (س) را در بر می گیرد .
من به ادبیات و تاریخ علاقه بسیار دارم، خصوصاً تاریخ اسلام، روایت زنانه از تاریخ اسلام یکی از علایق من است و حتی یکی از اهدافم این است که روایتی زنانه از کربلا بنویسم. به دنبال این علائق به سراغ زندگی حضرت معصومه(س) رفتم و هجرت این حضرت و حرکت زینب گونه اش که با هدف رسوا کردن خاندان عباسی بود ، را روایت کردم. من رویدادهای تاریخی را هر چه بوده نوشتم، حتی جاهایی که اختلاف نظر بوده را بررسی کردم تا به قطعیت رسیدم،  اما در خلق برخی شخصیت ها از عنصر تخیل استفاده کردم ، هرچند در اینجا هم تلاش کردم به تاریخ وفادار باشم و شخصیتی خلق کنم که مابه ازای بیرونی داشته باشد».
به سپیدی یک رؤیا/ نویسنده: فاطمه سلیمانی ازندریانی/ تاریخ چاپ: 1394/ 176  صفحه/ چاپ اول/ قیمت105000 ریال/ انتشارات نیستان


منابع: نیستان/ تسنیم