تبیان، دستیار زندگی
اجرای برجام، خواه ناخواه، توقعاتی را در کشور ایجاد کرد که چون این توقعات نابجا، بر آورده نشد، بر برجام تاختند تا بدان جا که قرار گذاشتند صالحی و ظریف را در زیر بتون های نیروگاه اراک دفن کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توقعات بیجا از برجام!

اجرای برجام، خواه ناخواه، توقعاتی را در کشور ایجاد کرد که چون این توقعات نابجا، بر آورده نشد، بر برجام تاختند تا بدان جا که قرار گذاشتند صالحی و ظریف را در زیر بتون های نیروگاه اراک دفن کنند.

هاتف پوررشیدی - بخش سیاست تبیان
برجام

تحریم های بیش از یک دهه ای ظالمانه غرب علیه فعالیت های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران منتظر بود تا اتفاقی عظیم را تجربه کند؛ اتفاقی که با دولت تدبیر و امید خود را نمایان کرد و با تلاشهای تیم دیپلماسی ایرانی، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با حضور ایران و 1+5 به امضاء رسید.
امضای برجام بارقه های امید را در دل مردم و مسئولان افکند و نشان داد که قدرت دیپلماسی بسیار بیشتر از درشت گویی و هتاکی و اتخاذ رویه نادرست است؛ نشان داد که مذاکره می تواند هر بحرانی را حل کند و آنچه شایسته ملت هاست نصیب آنان نماید.

زمینه های رفع رکود فراهم شده و باید اقدامات اساسی برای بهره گیری از این فضا صورت گیرد

ظریف و تیم اش تا جایی که توان داشتند در این راه تلاش کردند، اگر چه متهم به بسیاری از چیزها شدند، اما گذر زمان نشان داده و خواهد داد که این ادعاها نادرست است و کسی سودای خیانت در سر نداشته و ندارد. اجرای برجام، خواه ناخواه، توقعاتی را در کشور ایجاد کرد. این توافقات در میان مخالفان خود را بیشتر نمایان کرد تا از این طریق نشان دهند که چون توقعاتشان بر آورده نشده، پس برجام فاقد صلاحیت است. این دسته مخالفان آنچنان بر برجام تاختند تا بدان جا که قرار گذاشتند صالحی و ظریف را در زیر بتون های نیروگاه اراک دفن کنند. گویا این دسته می خواستند تحریم هایی که در طی 10 سال وضع شده بود را یک شبه بر چینند و تمام کاستی های اقتصادی کشور را بر طرف کنند.
مع الاسف این ذهنیت در جامعه نیز القاء شد و مردم گمان کردند که با اجرای برجام یک شبه دلار به زیر هزار تومان خواهد رسید و تورم همچون دهه هشتاد تک رقمی و قیمت ها نیز همانند آن دوره خواهند بود.
واقعیت اما غیر ازاین است این کشور نیازمند بازسازی تعاملات جهانی خود در حوزه اقتصاد و تجارت است تا از این طریق بتواند ضمن جلب و جذب سرمایه گذاری های خارجی، رونق اقتصادی را به بار آورد. این امر حتی در مورد فروش نفت نیز صادق است که شاهدیم پس از گذشت چند ماه از اجرای برجام، به تازگی آمار فروش نفت کشور افزایش یافته است.

می خواستند تحریم هایی که در طی 10 سال وضع شده بود را یک شبه بر چینند و تمام کاستی های اقتصادی کشور را بر طرف کنند

پیش از این دولت با مشکلات عدیده در امر تخصیص بودجه مواجه بود و به گونه ای که بسیاری از اعتبارات عمرانی تخصیص نیافت و رکود بر کشور در حوزه اقتصادی حاکم شد. اجرای برجام این امید را پدید آورده است که بتوان با افزایش فروش نفت، گام های اساسی در مسیر تامین بودجه اعتبارات عمرانی برداشت .
از سوی دیگر با اجرای برجام شاهدیم که هیات های دیپلماتیک و تجاری و اقتصادی به صورت گسترده به کشور سفر می کنند که خود گام موثری در راستای حل معضلات اقتصادی کشوراست. جبل و جذب سرمایه گذاری خارجی خود اتفاقی میمون در پی اجرای برجام است که می تواند آینده اقتصادی کشور را نجات دهد. امروز سرمایه های سرگردان زادی در دانیا وجود دارد که می توان با مدیریتی درست آنها را جذب کرد و ضمن ایجاد اشتغال، رکود و تورم را از بین برد. ناگفته پیداست که این امر زمان بر بوده و شاید چند سال طول بکشد که آنچه را مد نظر مردم در امر رونق اقتصادی است پدید آورد، اما مهم این است که زمینه های رفع رکود فراهم شده و باید اقدامات اساسی برای بهره گیری از این فضا صورت گیرد.
خوشبختانه با ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی راه برای حرکت کشور فراهم شده است و باید با همیاری و همراهی مردم و مسئولان این شرایط نامطلوب را حل و فصل کرد. بی شک اتفاقی که در 10 سال رخ داده، یک شبه قابل حل نیست و باید ضمن پرهیز از توقعات بی جا، دولت را در بهره گیری از نتایج برجام همراهی کرد.