تبیان، دستیار زندگی
صدور مجوز چاپ ۸۳ هزارعنوان کتاب در سال گذشته
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صدور مجوز چاپ ۸۳ هزارعنوان کتاب در سال گذشته

مدیرکل دفتر توسعه کتاب وکتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: مجوز چاپ ۸۳ هزار عنوان کتاب در سال ۹۴ صادر شده که حدود۱۷ هزار عنوان آن مربوط به استان ها بوده است.

صدور مجوز چاپ ۸۳ هزارعنوان کتاب در سال گذشته

محمد سلگی شامگاه  یکشنبه در نشستی با ناشران و مدیران موسسه های فرهنگی و هنری استان کردستان در سنندج با بیان اینکه میانگین صدور مجوز کتاب به کمتر از یک ماه رسیده است، گفت: مجوز چاپ ۸۳ هزار عنوان کتاب در سال ۹۴ صادر شده است که ۷ هزار عنوان آن در استان ها و مابقی در تهران بوده است.

وی عنوان کرد: کار صدور مجوزها در سال ۹۴ وضعیت بهتری نسبت به سنوات ماقبل آن پیدا کرد و امیدواریم در سال جاری هم سرعت، دقت با رعایت ضوابط، قوانین و آیین نامه بیشتر از سال گذشته باشد.

وی با بیان اینکه آیین نامه واگذاری ارزیابی کتاب به خود ناشر در دست بررسی است، بیان کرد: با تصویب آیین نامه مذکور برخی از ناشران از بحث ممیزی مستثنی می شوند و این ناشران می توانند مستقل کاربررسی کتاب را انجام دهند و دیگر آثار را به ارشاد ارسال نکنند.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد فرهنگ وارشاد اسلامی ادامه داد: هدف ما از برنامه مذکور افزایش سرعت، دقت و اعتماد در حوزه نشر است چراکه بنا و تلاش دولت یازدهم هم افزایش اعتماد وامید مردم است.

سلگی بیان کرد: به تمامی ناشران اعلام کردیم که کتاب هایی که قبلا از سوی ارشاد رد شدند و مجوز دریافت نکردند برای بررسی مجدد آنها را ارسال کنند.

وی بیان کرد: تا چهار مرحله تعیین شده برای صدور مجوز کتاب در وزارت ارشاد طی نشود هیچ کتابی از دور خارج نمی شود تا حق کسی ضایع نشود.

سلگی با بیان اینکه راه مذاکره در وزارت ارشاد درخصوص مجوز کتاب باز است، اظهارداشت:  در طول سال جلسات متعددی را  با ناشران تشکیل می شود و همواره در خصوص مشکلات و دغدغه های آنها بحث و مذاکره می کنیم.

وی در ارتباط با کتاب های حوزه کودک هم گفت: آیین نامه صدور مجوز کتاب های کودکان و نوجوانان را بازنگری کردیم و سرگروه های کودک و هیئت نظارت را تشکیل داده ایم.

وی  با بیان اینکه تا یک ماه دیگر توکن(یوزر و پسورد نرم افزار الکترونیک ثبت صدور مجوز کتاب) در اختیار تمامی ناشران کشور قرار می گیرد، گفت: ناشرانی هم که در سال گذشته توکن دریافت کردند امسال توکن جدید به آنها داده می شود.

وی عنوان کرد: با تحویل توکن ها به ناشران دیگر با مشکلاتی هم چون گم شدن درخواست صدور مجوزهای کتاب در استان ها مواجه نخواهیم شد.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب وکتابخوانی وزارت ارشاد فرهنگ وارشاد اسلامی اظهارداشت: یکی ازبرنامه های ما در سال جاری این است که از امسال  به بعد تمدید مجوز پروانه های نشر در استان ها صورت گیرد و با اجرایی کردن این مهم مشکلات مربوط به تمدید مجوزها هم برطرف می شود.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد نشر کشور مربوط به انتشارات استانی است، ادامه داد: در سال گذشته صدور مجوز کتاب به استان های قم، مشهد، اصفهان و کرمان واگذار شد.

سلگی بیان کرد: برای سال جاری هم ظرفیت پنج استان برای تفویض صدور مجوز کتاب در نظر گرفته شده است و در این استان ها هیئت نظارت تشکیل و آنها به نمایندگی از وزارت ارشاد کاربررسی آثار را انجام می دهند.


منبع: مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .