تبیان، دستیار زندگی
معلم یک بار با صدایی بلند ولحنی شمرده متن اولیه رااز روی تابلو می خواند واز دانش آموزان می خواهد بادقت به چگونگی تلفظ او گوش کنند . لازم است دقت شود که شاگردان به نوشتن ویادداشت کلمات برروی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی در مورد انتخاب متن هراملا

نکاتی در مورد انتخاب متن هراملا

نکاتی که معلم هنگام انتخاب متن هراملا باید توجه داشته باشد:

- متن موردنظر حاوی جمله باشد و از انتخاب کلمه به تنهایی خودداری شود.
- کلمات سازنده جملات متن ازحروفی تشکیل شده باشند که قبلا ً تدریس شده اند.
- کلمات خارج از متن کتاب های درسی، ازبیست درصد کل کلمات بیشتر نباشد.
- علاوه برجملات موجود در کتاب های درسی، با استفاده از کلمات خوانده شده، جملات دیگری هم درنظر گرفته می شوند .
- در هر جلسه از کلماتی که در جلسات قبلی برای دانش آموزان مشکل بوده اند نیز استفاده شود تا بتوان درجه پیشرفت شاگردان را اندازه گیری کرد.

گام اول، معلم یک بار با صدایی بلند و لحنی شمرده متن اولیه را از روی تابلو می خواند و از دانش آموزان می خواهد بادقت به چگونگی تلفظ او گوش کنند. لازم است دقت شود که شاگردان به نوشتن و یادداشت کلمات بر روی کاغذ یا میز اقدام نکرده، فقط ضمن گوش دادن، کلمات سازنده جملات متن را با حرکات چشم از روی تابلو تعقیب کنند.

گام دوم، قرائت املا توسط معلم و نوشتن آن توسط دانش آموزان. معلم متن املا را از روی تابلو پاک کرده، پس از آماده شدن دانش آموزان، آن را با صدایی بلند و لحنی شمرده و حداکثرتا دوبار قرائت می کند. البته هنگام قرائت متن املا از خواندن کلمه به کلمه خود داری کرده، متن را به صورت گروه های اسمی و فعلی یا جمله کامل قرائت می کند تا دانش آموزان با بافت جمله ومعنای آن آشنا شوند.
در پایان یک باردیگر متن املا را باسرعت مناسب تکرار می کند تا کند نویسان هم اشکالات خود را برطرف نمایند.

گام سوم، تصحیح گروهی املاها وتهیه فهرست خطاهای املایی. معلم پس از جمع آوری املاها آنها را با استفاده از رهنمود زیر تصحیح و خطاهای املایی کلاس را جمع بندی می کند.

این گام با مشارکت کامل دانش آموزان انجام می شود و معلم بدون اشاره به نام آنها، تک تک املاها را بررسی و مشکلات را استخراج می کند. به این ترتیب که معلم املای اولین دانش آموز را در دست می گیرد و به کمک یک دانش آموز کلمات یاد شده را رونویسی می کند. سپس دومین املاء، سومین و... را در دست می گیرد و به کمک همان دانش آموز یا دانش آموز دیگری، صورت صحیح غلط های املایی را روی تابلو ثبت می کند. البته هرجا که غلط ها تکراری بودند جلو اولین مورد آن یک علامت (مثلا ً *) می زند. درپایان با شمردن غلط ها، اشکالات املایی دانش آموزان را اولویت بندی می کند.

گام چهارم، تمرینات متنوع با توجه به اولویت بندی اشکالات املایی استخراج شده، دراین گام، معلم با توجه به مهمترین و پر تعدادترین اشکالات املایی دانش آموزان با به کارگیری انواع تمریناتِ حرف نویسی و کلمه نویسی (که قبلا ً از آنها یاد شد ) و همچنین کلمه سازی و جمله سازی به تقویت توان نوشتاری دانش آموزان می پردازد.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: مرجان سلیمانیان