تبیان، دستیار زندگی
کمبود ید نیز بر یادگیری، افزایش مهارت های فکری و ذهنی اثر غیر قابل تردیدی دارد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر کمبود ویتامین ها برقدرت یادگیری

تاثیر کمبود ویتامین ها برقدرت یادگیری

کمبود ید نیز بر یادگیری، افزایش مهارت های فکری و ذهنی اثر غیر قابل تردیدی دارد. خوردن مواد پروتئینی در طول روز و وعده های ناهار و شام, موجب عملکرد بهتر مغز می شود. خوردن آب و مایعات فراوان در طول روز, موجب شادابی و افزایش قدرت یادگیری می شود. کمبود شدید پروتئین موجب بروز عوارض فراوان می شود از جمله: خستگی، بی حالی و سستی می باشد.

کمبود ویتامین B12 می تواند موجب کم خونی،احساس ضعف، افسردگی، کاهش حافظه، کاهش وزن، اختلالات روحی، اختلال در سیستم خونسازی بدن، اختلال در مغر و سیستم عصبی و... شود.

مواد معدنی مانند: ید، منیزیم، آهن، بر سیستم عصبی بسیار موثرند. تاثیر ید بر سیستم عصبی به قدری شدید است که چنانچه مادر در دوران بارداری کمبود ید داشته باشد نوزاد با عقب افتادگی ذهنی متولد می شود!

کمبود آهن چون باعث کم خونی می شود و خون لازم به سلول های عصبی نمی رسد در نتیجه ایجاد خستگی، بی حالی، ضعف حافظه، کاهش قدرت یادگیری و عصبانیت و بی اشتهایی می کند.

کمبود ویتامین c  علاوه بر مشکلات جسمی، علائمی شامل افسردگی، خستگی بیش از حد، بروز ناگهانی رفتارهای عصبی و هیجانات زیاد را بروز می دهد. مصرف غذاهای  این ویتامین هم در افزایش فعالیت های مغزی و هم در رفع کم خوابی و کاهش اضطراب بسیار موثر است.

کمبود ویتامین  B1 علائمی از قبیل افسردگی، بد اخلافی، کاهش حافظه و تمركز و همچنین احساس خستگی ظاهر می شود.

کمبود ویتامین B3 یا نیاسین منجر به علائم جسمی و روحی می شود که مهمترین آن ها زوال عقل بوده و حتی کمبود آن به مرگ نیز می انجامد. علائم عصبی ناشی از کمبود آن شامل کاهش حافظه، آشفتگی های روحی، افسردگی و اضطراب می باشد.

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک به هنگام کمبود دریافت، علائم روحی شامل بی خوابی، خستگی شدید، افسردگی و جنون در فرد دیده می شود.

ویتامین B6 نیز از جمله ویتامین های بسیار مهم در متابولیسم مواد پروتئینی است و در اثر کمبود آن علائم جنون و افسردگی ایجاد می گردد.

اسید فولیک برای تولید و فعالیت مناسب سلول های خونی و عصبی ضروری است. لذا در هنگام کمبود دریافت علائم خستگی مزمن، پریشانی، بی خوابی، فراموشی و گیجی بروز می نماید.

ویتامین B12 نیز برای خون سازی و تشکیل و فعالیت مناسب سلول های عصبی لازم است. این ویتامین صرفا در غذاهای حیوانی یافت شده و در کمبود آن علائمی شامل رفتارهای روانی، جنون، کاهش حافظه، هذیان گویی و وضعیت روحی بیمارگونه ظاهر می شود.

بیوتین یا ویتامین H از جمله ویتامین هایی است که در تمام مواد غذایی یافت می شود و در صورتی که غذای افراد به طور عمدی کمبود داشته باشد، علائم کمبود شامل بی حالی شدید، افسردگی و پرخوابی ظاهر می شود.

کمبود روی کافی در برنامه غذایی منجر به کم شدن تمرکز و ضعف حافظه کوتاه مدت شده و بهتر است مواد غذایی حاوی روی مثل غذاهای دریایی، ماهی ها، حبوبات، غلات و نان های سبوس دار بیش تر مصرف شوند.

لازم به ذکر است که تخم مرغ حاوی انواع ویتامین های گروه B بوده و برای ارتقای نیروی حافظه مناسب است و باعث تمرکز بهتر حواس می شود. ضمنا بهتر است تخم مرغ با نان سبوس دار خورده شود؛ زیرا این نان به فراوانی ویتامین های گروه B را دارا بوده و باعث تقویت قوای ذهنی می شود.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: مرجان سلیمانیان