تبیان، دستیار زندگی
زمان مثل باد میگذرد و زندگی ماآدم ها هم به سرعت باد دچار تغییر و دگرگونی میشود.زندگی ما آدم ها که جای خود دارد خود ما آدم ها هم روز به روز در حال تغییراتی هستیم! فرهنگمان، نوع پوششمان ، حتی این روزها چهره ها هم ،با چند سال پیش فرق کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مد وحشتناک"جراحی حیوانی"در بین جوانان!

زمان مثل باد میگذرد و زندگی ما آدم ها هم به سرعت باد دچار تغییر و دگرگونی میشود.زندگی ما آدم ها که جای خود دارد خود ما آدم ها هم روز به روز در حال تغییراتی هستیم! فرهنگمان، نوع پوششمان ، حتی این روزها چهره ها هم ،با چند سال پیش فرق کرده است.

هدی سادات پاک نهاد-بخش اجتماعی تبیان
چشم گربه ای

چند سالی است که سبک پوشش ،نوع لباس و تب داغ جراحی های زیبایی در بین جوانان داغ شده است اما نوع سلیقه ی افراد هم در عوض کردن نوع پوشش و چهره شان کمی متفاوت و عجیب و غریب شده است. تا همین اواخر اکثر دختران به دنبال چهره ی عروسکی و هیکل مانکنی بودند و دغدغه ی ما چرایی گرایش آنان به عمل های جراحی بود اما گویا این روزها حیوانها در نظر برخی دختران جذاب تر از عروسک ها شده اند! مدت زیادی از باب شدن  عمل جراحی گوش الاغی نمی گذرد. عملی که برخی را در تب این انداخت که گوش های خدادادیشان را از حالت طبیعی خارج کنند و به شکل حیوانی در بیاورند و در پس آن گوش هایشان را از روسری هایشان بیرون بگذارند تا بگویند گوش های متفاوتی دارند!!!به این ترتیب گویا روند عمل جراحی های حیوانی همچنان ادامه دار است.
واژه ی چشم گربه ای را ممکن است شما هم شنیده باشیدکه فلانی رنگ چشمش گربه ای است یا فلانی خط چشم گربه ای کشیده است اما به تازگی چیز عجیب و غریبی در حال شیوع است و آن عمل جراحی چشم گربه ای است!
مدتی پیش به مطبی  در شمال غرب تهران مراجعه کردم و با آگهی عجیبی بر روی دیوار مواجه شدم" جراحی های چشم(تغییر رنگ چشم، چشم گربه ای، کاشت نگین در چشم!)"

جراحی زیبایی

برای پرس و جوی بیشتر به منشی دکتر مراجعه کردم تا اطلاعات بیشتری را کسب کنم که در جواب گفت باید با خود دکتر در این زمینه صحبت کنید.از او اجازه خواستم تا با خانم دکتر در این باره صحبت کنم بعد از پرداخت ویزیت و کلی معطلی وارد اتاق خانم دکتر شدم و از او راجع به عمل جراحی چشم گربه ای سوال کردم که این عمل جراحی چگونه انجام میشود؟
خاتم دکتر در تعریف این عمل گفت:  در این عمل جراحی گوشه های چشم با ایجاد سوراخی در لبه  استخوان کاسه چشم بیمار فیکس گشته و قدری بالاتر و کشیده تر می شوند ، همچنین در این عمل ابروها نیز باید در ناحیه دم بالا کشیده شود.مدت زمان  عمل جراحی حدود سه ساعت است . همچنین بیمار بعد از عمل مرخص میشود.

-آیا این عمل جراحی با درد همراه است؟
خیر به هیچ عنوان. این عمل با بیهوشی کامل یا به صورت موضعی انجام می شود و یک هفته ای هم بهبودی حاصل می شود و بیمار بعد از 7 تا 10 روز میتواند حتی به سرکار هم برود!

-آیا این عمل جراحی با عوارض جانبی هم همراه است؟
مسلما عوارضی را هم خواهد داشت و عمل جراحی بدون عوارض نیست. به جا ماندن اسکار مختصر گوشه چشم که به مرور زمان برطرف میشود- کبودی- تورم- کیموز(ورم ملتحمه)- تجمع خون زیر ملتحمه (موقتی) اینها از عوارض احتمالی این عمل جراحی است که در صورتی که مریض عوارض جانبی این عمل را از ما بپرسد به او خواهیم گفت در غیر اینصورت ما بر طبق دستور بیمار عمل می کنیم و هر کاری را که او بخواهد انجام می دهیم!

-آیا این عمل جراحی دائمی است یا بعد از مدتی چشم به حالت اولیه باز می گردد و هزینه این عمل جراحی چقدر است؟
ماندگاری این عمل جراحی دائمی است و حدودا 12 میلیون هم خرج این عمل جراحی است .و لازم است این را هم بگوییم که این عمل جراحی مختص خانم ها نیست و آقایان هم می توانند این عمل را انجام دهند.
دیدن این آگهی  من را در این فکر فرو برد که متاسفانه در جامعه ی امروز بدن و نوع نگاه مردم به شخصیت ظاهری افراد در اولویت قرار گرفته است و برخی شخصیت خود را با ظاهرشان نگه می دارند و وجود این جراحی ها که دیگر نمی توان نام آن را جراحی زیبایی گذاشت و بیشتر به جراحی حیوانی شباهت دارند کم کم در حال عادی شدن هستند چرا که بعد از جراحی گوش الاغی و آویز بینی و نگین چشم و فک سگی و .... جراحی چشم گربه ای شاید چیز عجیبی نباشد و باید منتظر بدتر از اینها هم بود!

اما  اینکه چرا برخی افراد دست به عمل های جراحی مختلف از عروسکی تا حیوانی میزنند علل مختلفی دارد از کمبود محبت، کمبود اعتماد به نفس ،تبلیغات ماهواره ای، چشم و هم چشمی ، اختلالات روانی و ... هر کدام عللی است که می تواند در شیوع این عمل های زیبایی تاثیر گذار باشد اما جای تاسف است که برخی از زنان ما تنها  از ترس اینکه همسرانشان چشمشان به دنبال زنان بدحجابی که تنها خود را در خیابان برای مردان نامحرم آراسته می کنند نباشد ،دست به چنین کارها و حتی فراتر از آن میزنند فقط کافیست سری به برخی از مطب های تخصصی زنان بزنید تا شاهد جراحی های زیبایی نامناسب و غیر اخلاقی باشید که  بسیار آرام در حال شیوع و رواج میان زنان و حتی گاهی دختران جوان است و ما از تشریح آنها معذورم!

لذا شیوع مدها و عمل های جراحی عجیب و غریبی که روز به روز در حال شیوع است چیزی نیست که با فرهنگ سازی حل شدنی باشد . تا چند وقت پیش  امیدمان به جامعه پزشکی بود تا با انجام ندادن چنین عمل هایی جلوی مدگراهای نامناسب را بگیرند اما ظاهرا جامعه پزشکی هم نمی تواند کاری را از پیش ببرد و به نظر میرسد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی و دیگر تشکیلات دست اندرکار و مرتبط با این حوزه باید نظارت بیشتر و بهتری بر این گونه موارد داشته باشند.