تبیان، دستیار زندگی
دستیابی به تصاویر و فیلم های غیراخلاقی یا همان هرزه نگاری در سنین پایین، یعنی کودکی و نوجوانی، امروزه، آن هم با توجه به فناوری های جدید مانند اینترنت، از مباحث بسیار جدی و نگران کننده است که خانواده ها وسایر اقشار فرهنگی و فرهیخته جوامع، به خصوص متخصصان ع
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوقات فراغتی جدید از نوع جنسی!

دستیابی به تصاویر و فیلم های غیراخلاقی یا همان هرزه نگاری در سنین پایین، یعنی کودکی و نوجوانی، امروزه، آن هم با توجه به فناوری های جدید مانند اینترنت، از مباحث بسیار جدی و نگران کننده است که خانواده ها وسایر اقشار فرهنگی و فرهیخته جوامع، به خصوص متخصصان علوم رفتاری و روانشناسان را به چالش کشیده و نگران ساخته است.

فرآوری: لواسانی -بخش اجتماعی تبیان
پورنوگرافیک در سنین پایین

آمارها نشان می دهد افراد دوازده تا هفده ساله از گروه های عمده مراجعه کننده به محصولات حاوی هرزه نگاری هستند. برخی آمارها نیز بیان می دارند متوسط اولین سن مراجعه کننده به محصولات هرزه نگاری یازده سال است، که این سن نیز در حال کاهش است. در واقع این محصولات تبدیل به اولین و ساده ترین مسیر برای دریافت اطلاعات و آموزش جنسی این دامنه سنی شده؛ در حالی که این تصاویر و فیلم ها، از هرگونه آموزش و بیان واقعیت ها و مسائل بهداشتی خالی است و کودکان و نوجوانان را در معرض خطرهای جسمی و روانی قرار می دهد
متاسفانه علاقه برخی افراد به فیلم های پورن و تصاویر مستهجن رو به افزایش است و جست و جوی کاربران اینترنت برای این قبیل تصاویر و فیلم ها بسیار زیاد است می خواهیم علل مهم این گرایش و روش های برطرف کردن آن را بدانیم.
  متاسفانه آمار تکان دهنده است، «س...» و «پورن»، در رده پنج واژه اصلی جست و جوی اینترنتی قرار دارد.و 43درصد کاربران اینترنت مطلب پورنوگرافی را مشاهده می کنند که 35 درصد  از دانلودهای اینترنتی پورنوگرافیک است.
این ها فقط بخشی از آمارهای مربوط به صنعت قبیح پورنوگرافی هستند که به کمیت درآمده اند اما در لایه زیرین هم کمیتی، کیفی های خاصی نیز نهفته است.

یک تیر و چند نشان فاجعه بار

صنعت پورنوگرافی در دنیا، صنعت پردرآمدی محسوب می شده، اما امروزه بخاطر دانلودهای رایگان فیلم ها در اینترنت درآمدزایی افسانه ای این صنعت سیاه رو به افول رفته است. در ایران اما هرگز چنین صنعتی شکل نگرفته است که دلیل آن ممنوعیت کامل دولتی و رسمی آن است که اساساً امکان معامله و جابه جایی پول برای خرید و فروش تولیدات پورن را به افراد نمی دهد.

دکتر حسین باهر، استاد جامعه شناسی و مشاور خانواده اظهار داشت:
«آثار و تبعات تماشای فیلم ها و تصاویر مستهجن و پورن برای مردان و زنان متاهل در خانواده، تخریب ذهنیت، عفت و عصمت آنان است.»
   تماشای فیلم های پورن چه تاثیراتی در روابط اجتماعی میان افراد در محیط های بیرون از خانواده دارد؟   
وی در این زمینه معتقد است افرادی که این تصاویر را تماشا می کنند یکدیگر را به چشم حیران می نگرند، البته نه همه و نه همیشه.
درواقع آثار مخرب تصاویر مبتذل حتی می تواند تا سطح کوچه و خیابان شهرها هم برسد و در نهایت منجر به خیانت شود.
البته خیانت و دلایل کشش های آن کاملا خلاف اخلاق به نظر می رسد اما مرزبندی اخلاق به ما نشان خواهد داد که این اتفاق تا کجای ماجرا تقصیر طرفین است.

قوانین کشورهای مختلف برای مقابله با پورنوگرافی

کشورهای مختلف قوانین متفاوتی برای سامان دادن به این صنعت دارند؛ البته میزان محدودیت های اعمال شده برای این صنعت بسته به معیارهای دینی، فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و عرفی متفاوت است. ضمن آنکه کشورها به لحاظ میزان ایجاد محدودیت و مجازات های قانونی برای استفاده کنندگان، منتشرکنندگان و سازندگان این فیلم ها نیز دارای تفاوت هایی هستند. در کشورهایی مانند: ایران، انگلیس، آمریکا، چین و آلمان، به طور کلی تمام سایت های غیراخلاقی فیلتر شده است، اما در کشورهایی مانند فرانسه و کانادا این سایت ها فیلتر نمی شود.

اشتغال به تولید و توزیع پورنوگرافی در ایران هم وجود دارد؟

صنعت پورنوگرافی در دنیا، صنعت پردرآمدی محسوب می شده، اما امروزه بخاطر دانلودهای رایگان فیلم ها در اینترنت درآمدزایی افسانه ای این صنعت سیاه رو به افول رفته است. در ایران اما هرگز چنین صنعتی شکل نگرفته است که دلیل آن ممنوعیت کامل دولتی و رسمی آن است که اساساً امکان معامله و جابه جایی پول برای خرید و فروش تولیدات پورن را به افراد نمی دهد.

متاسفانه آمار تکان دهنده است، «س...» و «پورن»، در رده پنج واژه اصلی جست و جوی اینترنتی قرار دارد.و 43درصد کاربران اینترنت مطلب پورنوگرافی را مشاهده می کنند که 35 درصد  از دانلودهای اینترنتی پورنوگرافیک است.

مسائلی همچون تنوع طلبی، محرومیت جنسی و علاقه به لذت پرستی، همگی از  دلایل روی آوردن افراد به استفاده از پورنوگرافی است. از طرفی بحث محرومیت جنسی که نسل جوان ما با آن درگیر است و با کاهش ازدواج و طولانی شدن تجرد به آن دامن زده می شود، خود از دلایل روی آوردن افراد به پورنوگرافی است.
همچنین دکتر محمدرضا صفری نژاد، متخصص اورولوژی و استاد دانشگاه، اعتیاد به پورنوگرافی را دارای 5 مرحله می داند که به ترتیب شامل مرحله مواجهه، اعتیاد، افزایش، حساسیت زدایی و عمل شده و تعریف هر یک به این ترتیب است:

1-مواجهه: شروع تماشای فیلم های پورن از سنین کم
2-اعتیاد: فرد نمی تواند از دیدن فیلم اجتناب کند،
3-افزایش: در این مرحله روزبه روز میزان دسترسی افزایش می یابد و بیمار نمی تواند از آن دست بکشد،
4-حساسیت زدایی: فرد دیگر مانند اوایل از دیدن فیلم و تصویر پورن تحریک نمی شود و سعی می کند با استفاده بیشتر و متنوع تر به حساسیت اولیه دست پیدا کنند در حالی که دیگر این اتفاق نمی افتد،
5-عمل: در این مرحله فرد از دنیای پورنوگرافی خارج شده و وارد اعمال پورنوگرافیک می شود.

پیامدهای این استفاده مداوم چیست؟

تصاویری که در پورنوگرافی ها از زنان ارائه می شود، تصویری غیرواقعی از زیبایی و اندام های خاص زنان است که در عالم خارج وجود ندارد و در این حالت فرد دچار مشکل در ارتباط با همسرش می شود. این مسئله علاوه بر اعتیاد به ارضا شدن با فیلم های پورن از جمله مسائلی است که منجر به این شده که امروزه شدیداً دچار مشکل طلاق جنسی درمیان متأهلین باشیم. امروزه همه از طلاق عاطفی حرف می زنند، اما مشکل جدیدی که پیدا شده طلاق جنسی میان زوجین است که 5 برابر طلاق عاطفی است.

این طلاق به معنی جدایی جنسی میان زوجینی است که در دیگر امور زندگی روزمره خود روابط خوبی دارند، اما مدت هاست که رابطه جنسی نداشته اند. وقتی که می بینیم طیف گسترده ای از افراد متأهل نیمه شب ها در فیس بوک حضور دارند، همگی نشانه هایی از طلاق جنسی و عاطفی است. همچنین بی میلی نسبت به ازدواج در مجردین، پیامد دیگر وابستگی و درگیری به پورنوگرافی است که ناشی از اختلال در زندگی جنسی آنهاست. به هر حال باید گفت اعتیاد به پورنوگرافی زندگی جنسی افراد را مختل می کند.



منابع: مهر خانه / بیتوته / تا سلامتی