تبیان، دستیار زندگی
توجه به توصیه های پیامبراکرم و ائمه اطهار در مورد راهها و روش های زندگی ایده آل همواره چراغ راهی بوده است برای کسانی که می خواسته اند زندگی خود را به مفهوم واقعی بر پایه اسلام بنا کنند در این میان توصیه های امام هادی (علیه السلام ) بسیار ارزشمند وخواندنی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسخه ای برای تحکیم خانواده تان دارید؟

توصیه های امام هادی(ع) برای بهبود روابط در خانواده

توجه به توصیه های پیامبراکرم و ائمه اطهار در مورد راهها و روش های زندگی ایده آل همواره چراغ راهی بوده است برای کسانی که می خواسته اند زندگی خود را به مفهوم واقعی بر پایه اسلام بنا کنند در این میان توصیه های امام هادی (علیه السلام ) بسیار ارزشمند وخواندنی است.

مرضیه ولی حصاری - بخش خانواده ایرانی تبیان
خانواده

خانواده کوچک ترین و مهمترین کانون جوامع بشری است که نقشی حساس را ایفاء می کند. پیش رفت و موفقیت یک جامعه منوط به سعادت و نیک کامی این عنصر کوچک ولی حساس است.
جوامعی که علاقه مند به تحکیم ساختار های خود هستند به دنبال تشکیل خانواده بر پایه اصول و فرهنگ خود هستند. بعد از تشکیل این بنا یکی از مهمترین برنامه ریزی های فردی و اجتماعی، تلاش برای تحکیم هر چه بیشتر این بنای ارزشمند باشد زیرا فروپاشی و شکست هر یک از عناصر کوچک می نتواند باعث سست شدن پایه های اجتماع بزرگتر گردد.
دین مبین اسلام خانواده را همواره قدرتمند ترین و اثر گذارترین کانون جوامع اسلامی دانسته است و برای اعتلاء و استحکام روز افزون ان راه کارهایی را ارائه کرده است. روشهایی که در سیره معصومین بیشترین تبلور را داشته است و در این میان امام علی النقی(علیه السلام) به رفتار نیکو با خانواده خود شهره بوده اند و کیان خانواده را از امور مهم و ارزشمند تلقی می کردند.

رابطه ای که باید سالم باشد

استفاده از کلمات عاطفی، خطاب های محبت آمیز و دلنشین گذشت و صبر در مقابل اشتباهات، خوشرویی و همدلی ... همه از اموری هستند که باعث استحکام پایه های زندگی می شوند و در مقابل خشم و غضب، و رفتارهای نسنجیده، خیانت، بدبینی .. می تواند به راحتی صفا و صمیمیت را از میان برد

یکی از عوامل موثر در استحکام خانواده وجود رابطه سالم بین اعضای خانواده است. در این رابطه اعضا باید بتوانند یکدیگر رادرک نمایند. این درک متقابل منوط به این است که هیچ کدام خواسته ها و علایق خویش را در اولویت قرار ندهند و در مقابل همسر و فرزندان فروتنی نمایند و رضایتمندی طرف مقابل را برای خویش دلنشین تر بداند. در این باره امام هادی (علیه السلام) می فرمایند: فروتنی آن است که با دیگران چنان کنی که دوست داری با تو چنان باشند.(1)

خشم و محبت

ابراز محبت و علاقه به همسر و فرزندان از جمله اموری است که توصیه فراوانی به آن شده است. استفاده از کلمات عاطفی، خطاب های محبت آمیز و دلنشین گذشت و صبر در مقابل اشتباهات، خوشرویی و همدلی ... همه از اموری هستند که باعث استحکام پایه های زندگی می شوند؛ در مقابل خشم و غضب، و رفتارهای نسنجیده، خیانت ، بدبینی .. می تواند به راحتی صفا و صمیمیت را از میان برده، باعث ایجاد شکافی عمیق میان اعضا خانواده گردد. در این مورد امام علی النقی (علیه السلام) می فرمایند: از کسی که به او خشم گرفته ای صفا و صمیمیت مخواه، و از کسی که به او خیانت کرده ای وفا مَطلب، و از کسی که به او بدبین شده ای انتظار خیر خواهی نداشته باشد که دل دیگران برای تو همچون دل تو برای آن هاست. (2)
توصیه دیگری که در زمینه فرو نشاندن خشم می توان از جانب امام هادی (علیه السلام ) به مردان که در اسلام به عنوان سرپرست و رییس خانواده برگزیده شده اند  نمود این است که ایشان می فرمایند : حلم آن است که مالک نفس خود باشی و خشم خود را با وجود قدرت و توانایی فرو خوری. (3)

صفاتی که باید از آنها دوری کرد

یکی از عوامل موثر در استحکام خانواده وجود رابطه سالم بین اعضای خانواده است. در این رابطه اعضا باید بتوانند یکدیگر رادرک نمایند

همه انسان ها دارای صفاتی خوب و یا بد هستند. وجود بعضی از صفات در افراد از نظر اسلام بسیار مذموم است، زیرا انسان را از تعالی باز می دارد. گاهی از اوقات وجود این صفات باعث آزار و اذیت اعضای خانواده است و حتی در تربیت فرزندان خلل ایجاد کرده باعث نهادینه شدن این رفتارهای ناپسند در آنها گردد. وجود برخی صفات مذموم دربین اعضای خانواده می تواند به قدری غیر قابل تحمل باشد که سبب فروپاشی آن گردد صفاتی مانند بخل، خود برتربینی ، تکبر .. که وجود هر کدام از آنها به تنهایی برای ویران کردن بنای خانواده کافی است. امام علی النقی (علیه السلام) می فرمایند: تکبر و خود خواهی جذب کننده دشمنی و عداوت افراد است و عُجب و خود برتربینی مانع تحصیل علم و در نتیجه شخص را در پستی و نادانی نگه می دارد و بخیل بودن بدترین اخلاق است و طمع داشتن خصلتی ناپسند و زشت است. (4)

توصیه  آخر

و آخرین توصیه از منظر امام هادی (علیه السلام ) ان است که : افسوس و کوتاهی کارهای گذشته را با تلاش در آینده جبران کنید. (5)
اگر از شما در تحکیم پایه های زندگیتان قصوری سر زده است و فکر می کنید می توانستید زندگی بهتری را درکنار اعضای خانواده خود سپری کنید وکوتاهی تان در این زمینه شما و خانواده تان را دچار خسران کرده است به جای افسوس خوردن دست به کار شوید و با تلاش گذشته را جبران نمایید.
پی نوشت:
1) المحجة البیضاء ، ج 5 ، ص 225
2) مسند الامام الهادى ، ص 305
3) میزان الحکمة، ج7، ص454
4) بحارالأنوار، ج 69، ص 199، ح 27
5) مسند الامام الهادى ، ص 304


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.