تبیان، دستیار زندگی
چند لحظه به خانواده تان فکر کنید. تک تک اعضا را در نظر بگیرید. اگر قرار باشد به روابط بین اعضای خانواده از 1 تا 20 نمره بدهید، هر رابطه چه نمره ای می گیرد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : علی نیک سرشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شما چه نمره ای می گیرید؟!

چند لحظه به خانواده تان فکر کنید. تک تک اعضا را در نظر بگیرید. اگر قرار باشد به روابط بین اعضای خانواده از 1 تا 20 نمره بدهید، هر رابطه چه نمره ای می گیرد؟

علی نیک سرشت- بخش خانواده ایرانی تبیان
خانواده

آیا خدایی ناکرده رابطه ای دارید که نمره قبول دریافت نکند؟
در رابطه هایی که شما یک سرارتباط هستید، نمره 20 وجود دارد یا نه ؟
بعضی اوقات پیش می آید که نمره واقعی یک ارتباط 10 هم نیست، اما در مقابل فامیل و دوست و آشنا حتی به بالاتر از 20 می رسد!!
مادر و پسر با هم به بدترین شکل ممکن رفتار می کنند ولی در خارج از محیط خانواده جوری وانمود می کنند که هیچ مشکلی وجود ندارد و همه چیز گل و بلبل است.
بعضی که اصلا تعارف ندارند، صراحتا باب نمره دهی را با یک صفر کله گنده بسته اند و به طور کامل قهر هستند.
فکر می کنم اگر به دور و اطراف خود نگاه کنید، نمونه های زیادی ببینید که حتی آوردن نام نزدیکانشان، معذبشان می کند.

وضعیت: در سراشیبی

کدورت هایتان را فراموش کنید و با احترام به بزرگتر ها و شفقت به کوچکتر ها به سمت برقراری روابط گرم و صمیمی بروید. هیچ کدام از ما نمی دانیم که دقیقا چند روز و چند ساعت دیگر فرصت کلنجار رفتن با این دنیا و حواشی آن را داشته باشیم

کارشناسان حوزه خانواده، کم کم به این باور رسیده اند که وضعیت فعلی ارتباطی اعضای خانواده ها در کشور ما به شدت نگران کننده است. و حتی در همین لحظه که شما مشغول مطالعه این نوشته هستید، بد و بدتر هم می شود
شاید زمانی در کشور ما وجود داشت که زمزمه ارتباط های مجازی از یاهو مسنجر و ایمیل شنیده می شد و بعضی دل نگران بودند که چطور می شود ازدواج های اینترنتی را طوری سامان داد که به یک چت با آیدی یاهو بسنده نکرد و از مشکلات آن جلوگیری کرد.
حالا نگرانی ها به این سمت رفته که ارتباط ساده اعضای خانواده ها با یکدیگر از طریق تلگرام و ایمو (!!) شکل می گیرد و خانواده ها حتی زحمت صحبت کردن با یکدیگر را هم نمی کشند و با چت کردن خواسته های روزانه شان را به اطلاع بقیه می رسانند.
در واقع همه اندیشمندان و کارشناسان مسائل اجتماعی اذعان دارند که این حجم وحشتناک آسیب و هجوم به کیان ارتباطی خانواده های ایرانی در سده های اخیر بی سابقه بوده و معضلات ناشی از آن روز به روز در حال افزایش است. و اگر من و شما و هر کس که می تواند کاری کند، دست نجنبانیم، زودتر از چیز که فکرش را بکنیم همه چیز از بین می رود.

یک معادله، یک سرمشق

ما ایرانیان با عقاید و سلیقه های مختلف در کنار یکدیگر زندگی می کنیم؛ اما بعضی شخصیت ها به طور عمومی قابل احترام هستند و تقریبا همه اعضای این کشور حرف و سخن آن ها را به دیده منت می پذیرند.
یکی از آن افراد، امام باقر علیه السلام، شکافنده علوم آل محمد هستند. شیعیانی که خاک غلامان آنان را سرمه چشمان شان می کنند، ارادت شان به خاندان عصمت و طهارت عالم گیر شده و اهل تسنن کشور نیز اگر آنان را در جایگاه امامت و عصمت قرار نمی دهند ولی ایشان را فرزندان رسول گرامی اسلام و عالمان دینی می دانند.
شاید به جرأت بتوان گفت که این امامان پاکی و این معادن حکمت، چنان در وصف خانواده و اهمیت آن سخن گفته اند که بنیانی مهم تر از آن در زندگی نتوان یافت. آنان با علم بسیط شان به من و شما آموخته اند که سرآغاز تغییر ها و خیر و برکت ها از محل خانواده است و اهمیت ورزیدن به آن اهمیت ورزیدن به تک تک افراد یک مرز و بوم است.

حالا نگرانی ها به این سمت رفته که ارتباط ساده اعضای خانواده ها با یکدیگر از طریق تلگرام و ایمو (!!) شکل می گیرد و خانواده ها حتی زحمت صحبت کردن با یکدیگر را هم نمی کشند و با چت کردن خواسته های روزانه شان را به اطلاع بقیه می رسانند

امام باقر علیه السلام فرمودند:هر کس با خانواده اش خوش رفتار باشد ، بر عمرش افزوده می گردد.(1)
امام باقر علیه السلام، پرده از رازی بر می دارند که تنها صاحبان علم و حقیقت توان افشای آن را دارند؛ و آن ارتباط طول عمر با خوش رفتاری با اعضای خانواده است

هدف امام باقر علیه السلام از بیان این سخن، ایجاد طمع در طولانی شدن عمر به واسطه خوش رفتاری تصنعی با اعضای خانواده نیست، بلکه تنها یکی از برکات ارتباط مناسب با خویشان و نزدیکان را بیان می کنند. در واقع ارتباط خوب و ارتباط محبت آمیز با آنان آن قدر پسندیده و مورد توجه است که در یکی از معادلاتی که رقم می زند، افزایش طول عمر در قبال خوش برخوردی با خویشان به ارمغان می آید.

شاید برای بعضی آشتی ها زمان کافی وجود نداشته باشد

حالا یک بار دیگر آن نمره هایی که در ذهن تان مرور کردید و به ارتباط های موجود در خانواده تان دادید، در نظر بگیرید. اگر اوضاع نمره هایتان مناسب نیست همین حدیث را بهانه ای برای ایجاد محبت و پیوند مناسب قرار دهید. شاید برای بعضی آشتی ها زمان کافی وجود نداشته باشد.
کدورت هایتان را فراموش کنید و با احترام به بزرگتر ها و شفقت به کوچکتر ها به سمت برقراری روابط گرم و صمیمی بروید.
هیچ کدام از ما نمی دانیم که دقیقا چند روز و چند ساعت دیگر فرصت کلنجار رفتن با این دنیا و حواشی آن را داشته باشیم. پس تا زمان هست و تا انگیزه تغییر دارید دست به اقدام های قطعی بزنید.

پاورقی:
1)بحارالانوار ، ج 75، ص 175



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.