تبیان، دستیار زندگی
با نگاهی به آمار چند سال اخیر در می یابیم که وبگردی مستهجن و غیراخلاقی جامعه ی ایرانی روندی صعودی داشته است و گواه این مسئله ، رتبه بندی جستجوی کلمات مستهجن توسط کاربران ایرانی می باشد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنور گرم کانال های جنسی

با نگاهی به آمار چند سال اخیر در می یابیم که وبگردی مستهجن و غیراخلاقی جامعه ی ایرانی روندی صعودی داشته است و گواه این مسئله ، رتبه بندی جستجوی کلمات مستهجن توسط کاربران ایرانی می باشد و باعث ایجاد فضایی هنجار شکنانه در جامعه ما گشته و از این رو حائز بررسی و واکاوی است.

امیر رضوانی-بخش ارتباطات تبیان
کانال های جنسی

فضای غیراخلاقی در فضای مجازی عصر وب، متخصصان خاص خود را دارد و تاکنون تنها طرح، پروسه فیلترینگ می باشد که یکی از راهکارهای اصلی مواجه با جستجوهای غیراخلاقی محسوب می شود؛ اما با پیشرفت تکنولوژی، حاکم شدن رسانه های اجتماعی، سهولت ارتباطات، انتشار پیام و دسترسی به اطلاعات این فضا دستخوش تغییر شده و فیلترینگ به سختی جواب خواهد داد. شبکه های مستهجن و پیام های غیراخلاقی توسط دست اندرکاران آن خیلی زود خود در حوزه ارائه پیام و جذب مخاطب با فضای جدید و رسانه های نوین هماهنگ کرده و توانستند صفحات پربازدیدی را در این شبکه ها داشته باشند.
این روند از کانال های جوک و فان +18 تا راه اندازی کانال های جنسی ادامه داشته و همگام با خود موج کانال های آموزش جنسی را به همراه دارد.

علاوه بر این فیلم بسیاری از تصاویر و تبلیغ ها حوزه مشترک این کانال ها با سایت های غیراخلاقی هستند! که این مهم بسیار قابل تامل است

سهولت ارتباطی و انتشار پیام  باعث شده است کانال های آموزش جنسی با مخاطبان بیشتری روبرو شوند و از نگاه دیگر نیاز جنسی در جامعه و مشکلات و آسیب هایی که بر سر راه آن وجود دارد به گرم شدن تنور این کانال ها کمک کرده است.
جامعه ما غیر از ناهنجاری های جنسی که به دلیل بی اخلاقی ها و  برنامه ریزی فرهنگی غرب بدان مبتلا است از ناآگاهی های جنسی نیز رنج می برد که بسیاری از پرونده های خانوادگی در دادگاه ها پیرامون این موضوعات تشکیل می شوند.
به همین جهت وقتی مخاطب  با چنین شبکه هایی مواجه می شود یا بر اثر نیازهای سالم و یا ناسالم خود سعی در استفاده از آموزش های مطرح شده در این کانال ها می کند. اما نکته اینجاست که این کانال ها همه آنطور نیستند که خود را ارائه می کنند و از این فرصت اطلاع رسانی و آموزش با آسیب زایی روبرو می شود.

اگر شما هم عضو یکی  از این کانال ها هستید، به نکات زیر توجه کنید:

اختلاط موضوعی

نسبتاً در این کانال ها نکاتی وجود دارد که در یک رابطه زناشویی مورد نیاز است اما این مسائل تنها محتویات آموزشی آنها نیست بلکه برخی از آموزش های جنسی هم در آنها وجود دارد که از نظر علمی و حتی از نگاه اسلام دارای کراهت است و آسیب های جنسی، سلامتی و بهداشتی را به همراه دارد.  به نظر می رسد برخی از این توصیه ها صرفاً بر پایه لذت مداری به هر قیمتی آموزش داده می شوند و این خود می تواند مشکلی بر مشکل ناآگاهی های درست جنسی اضافه کند.

ذائقه سازی

این کانال ها علاوه بر اختلاط موضوعی که نیازسازی های کاذب را به دنبال دارد با نشر برخی پیام های غیراخلاقی به ذائقه سازی نامناسب جنسی و اشاعه فحشا در جامعه می پردازند این مهم به طور خاص با برخی تصاویر و کلیپ ها و همچنین تبلیغ های درآمدساز در این شبکه ها قابل مشاهده است. وجود این نوع محتوا علاوه بر ترویج رفتارهای غلط جنسی به دلیل مختصات خاص خود باعث آموزش های اشتباه، تنوع طلبی،  انتظارات نابجا در روابط جنسی و حتی ازدواج می شود.

ممنوعه ها

گاهی فیلم هایی که در این شبکه ها منتشر می شود قید ممنوعه دارند و خود شبکه ها از ترس قانون فیلترینگ با  آن را با محدویت زمانی منتشر می کنند. علاوه بر این فیلم بسیاری از تصاویر و تبلیغ ها حوزه مشترک این کانال ها با سایت های غیراخلاقی هستند! که این مهم بسیار قابل تامل است. چرا یک کانال جنسی در کنار آموزش به ترویج بی و بندوباری اقدام می کند.

پیام های بی هدف

می بایست با این کانال ها  و در جهت رفع مشکلات و ناآگاهی های جنسی، هیجانی برخورد نکرد؛علاوه بر اینکه باید در برابر پیام ها غیر اخلاقی و  آسیب های آن از خود مراقبت نمود، در برابر آموزش آنها نیز باید آگاهانه برخورد کرد

فارغ از پیام های غیر اخلاقی که هدف ضد فرهنگی و سودجویانه در پس آن قرار دارد و همچنین آسیب های جنسی و جسمی و حتی روانی برخی از آموزش های ارائه شده به سبک این شبکه ها و با این قید عمومیت بدون در نظر گرفتن جنس و شرایط سنی  و آگاهی مخاطب می تواند دارای آسیب های فراوانی باشد. در معرض پیام قرار گرفتن جامعه های مخاطبان غیرهدف تنها اشاعه فحشا و همچنین ذائقه سازی های اشتباه در نگرش و نیازهای جنسی جوانان را در پی دارد.
بخشی از مشکلات جنسی و غیراخلاقی جامعه به دلیل همین آموزش های اشتباه و ترویج پیام های غیراخلاقی است از آسیب های فیلم های پورن تا ذائقه سازی و ایجاد نیازهای کاذب. در اینجا در پی انکارضرورت این آموزش ها و نیاز جامعه به آن نیستیم اما با برنامه ریزی و خلاقیت تا حدودی می توان به سطح بندی اطلاعات و ارائه آنها با توجه به مخاطبان پرداخت که البته کار آسانی نخواهد بود.

آخر کلام:

در اینکه جامعه نیاز به آموزش و آگاه سازی پیرامون مسائل و روابط جنسی و زناشویی دارد شکی نیست و اینترنت می تواند  در اینباره به مثابه یک فرصت در جهت آگاه سازی جامعه و کاهش مشکلات جنسی خانواده محسوب شود اما رویکرد این کانال ها در این آموزش فرصت محور نبوده و آسیب های جنسی، جسمی و روانی آشکار به دنبال دارد که برخی از نحوه مدیریت ها، جنس ترکیب پیام ها و هویت های مجازی دکترهایی که کانال ها به اسم آنان است، نیت کاهش مشکلات جامعه به طریق درست را با شک روبرو می کند.
می بایست با این کانال ها و در جهت رفع مشکلات و ناآگاهی های جنسی، هیجانی برخورد نکرد؛علاوه بر اینکه باید در برابر پیام ها غیر اخلاقی و آسیب های آن از خود مراقبت نمود، در برابر آموزش آنها نیز باید آگاهانه برخورد کرد چرا که پیامد های آن از جمله ذائقه سازی و نیاز سازی کاذب و آسیب های سلامتی خود مشکلی بر مشکلات قبلی خواهد افزود باید کانال های مطمئن تر و در فرآیند کلی روش های آموزشی صحیح و مناسب را دنبال کرد.