تبیان، دستیار زندگی

فشار خون؛ نه بالا و نه پایین

ممکن است فرد بدون داشتن هیچ علامتی، سال های سال مبتلا به فشار خون بالا باشد. فشار خون بالایِ کنترل نشده، خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می دهد. فشارخون پایین هم شیوع کمتری دارد، اما لزوما بهتر نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

فشار خون

فشار خون بالا (هیپرتانسیون) آنقدر شایع شده است که افراد معمولا فراموش می کنند این بیماری تا چه حد می تواند جدی و خطرناک باشد.

پیش بینی می شود تا سال 2025، تعداد کسانی که با فشار خون بالا زندگی می کنند به یک میلیارد و 56 میلیون نفر برسد. در حال حاضر، فشارخون بالا، بالاترین خطر مرگ و ناتوانی را در سراسر دنیا به خود اختصاص داده است.

ضمنا فشارخون بالا، دلیل 50 درصد از مرگ هایی است که به سبب بیماری های قلبی و سکته مغزی رخ می دهند و دلیل بی واسطه ی بیماری کلیوی و از دست دادن کلیه ها می باشد.

فشار خون بالا چیست؟

این بیماری زمانی رخ می دهد که نیروی پمپاژ خون در عروق، بسیار قوی باشد. فشار خون بالا در کوتاه مدت، علامت طبیعی استرس، فعالیت شدید یا بیماری است، اما در بلندمدت می تواند فشار بسیار زیادی به رگ های خونی و قلب وارد نماید و مهلک و کشنده باشد.

سن، نژاد، سوابق ژنتیکی، وزن، تغذیه و روش زندگی همگی می توانند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند، اما عمده ترین دلیل آن تصلب شرایین در اثر تغذیه پرچرب و پر نمک است.

سایر دلایل فشار خون بالا عبارتند از:
- سندرم وقفه تنفسی در خواب
- مشکلات کلیوی
- تومورهای غدد فوق کلیوی
- مشکلات تیروئید
- عیوب خاص در رگ های خونی که ژنتیکی است
- داروهای خاص مانند قرص های پیشگیری از بارداری، داروهای سرماخوردگی، داروهای ضداحتقان، مسکن هایی که بدون نسخه در دسترس هستند و برخی داروهای تجویزی.
- مواد مخدر مانند کوکائین و آمفتامین ها
- مصرف و اعتیاد به الکل

فشار خون بالا به مرور زمان می تواند منجر به بیماری های جدی شود، مانند:
- نارسایی مزمن قلبی
- سندرم متابولیک
- مشکلات چشمی
- آنوریسم
- حمله قلبی
- سکته مغزی
- اختلالات حافظه

اغلب افرادی که فشار خون بالا دارند، تا زمانی که به مرحله خطرناک نرسند، علامت واضحی مشاهده نمی‌کنند، حتی شاید در این مرحله نیز متوجه نشوند

 

علائم اولیه و هشداردهنده ی فشارخون بالا

اغلب اوقات افرادی که فشار خون بالا دارند، تا زمانی که به مرحله خطرناک و تهدیدکننده ای نرسند، علامت واضحی مشاهده نمی کنند، حتی شاید در این مرحله نیز متوجه نشوند.

متاسفانه شایع‌ترین علائم فشار خون بالا، به راحتی با سایر بیماری ها اشتباه گرفته می شوند، علائمی مانند:
- گیجی و اختلال تمرکز
- درد قفسه سینه
- ضربان نامنظم قلب
- مشکلات بینایی
- وزوز گوش
- خستگی و بی انرژی بودن

علائم واضح تر مانند سردرد، تنگی نفس، خونریزی بینی، عصبی بودن، تعریق، بیخوابی و گرگرفتگی صورت می تواند نشان دهنده فشارخون بحرانی باشد که گاهی نمایانگر مهلک بودن این میزان فشار خون است.

فشار خون بالا را چگونه کنترل کنیم؟

معمولا برای درمان علائم فشار خون بالا، دارو تجویز می شود، اما اغلب چندان موثر نیست، زیرا این بیماری معمولا به دلیل روش زندگی نادرست رخ داده و تغذیه سالم و ورزش منظم می توانند به طور موثر از بالارفتن فشار خون پیشگیری و یا آن را درمان کنند.

باید به میزان لازم فیبر، منیزیم، کلسیم و پتاسیم، اسیدفولیک و اسیدهای چرب امگا 3 مصرف نمایید تا این مشکل را برطرف کرده و سلامت قلب و عروق تان را افزایش دهید.

بیماران مبتلا به فشارخون بالا باید از قند، چربی های ترانس، غذاهای پرنمک، کافئین، استرس، بی تحرکی، الکل و سیگار اجتناب نمایند، چون همه اینها منجر به بالا رفتن فشار خون می شوند.

فشار خون پایین هم خوب نیست

فشار خون پایین شیوع کمتری دارد، اما لزوما بهتر نیست. فشار خون پایین به مرور زمان می تواند مغز را تحلیل ببرد. اکسیژن رسانی به اندام ها و بافت های بدن نیز کم می شود و در نتیجه مواد مغذی کافی به آنها نمی رسد. این بیماری معمولا به دلیل سالخوردگی، عدم فعالیت بدنی و بی تحرکی رخ می دهد.

از همه بدتر، پایین بودن فشارخون می تواند اغلب بدون علامت باشد. بسیاری از این بیماران حتی به فکر اندازه گیری فشارخون شان هم نمی افتند، در حالی که بدن شان به آرامی در حال تحلیل رفتن و از پادرآمدن است.

علائم شایع فشارخون پایین

  • سرگیجه یا احساس سرسبکی
    - غش و ضعف (سنکوپ)
    - عدم تمرکز
    - تاری دید
    - تهوع
    - پوست رنگ پریده و سرد
    - تنفس تند و سطحی
    - احساس خستگی
    - افسردگی
    - تشنگی و عطش
  • نویسنده: هدی بانکی

 

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.