تبیان، دستیار زندگی

چرا پاهایم همیشه سردند؟

گاهی فرقی نمی کند چند تا جوراب ضخیم پوشیده باشید، انگار پاهای تان نمی توانند گرم شوند. اگر نسبتا سالم هستید، این احتمال وجود دارد که دلیل سردی پاهای شما چیزی بی ضرر باشد، اما بیماری های جدی نیز می توانند پاهای تان را همیشه سرد نگه دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاهای سرد

ساده‌ترین دلیل سردی دائمی پاها، کمبود گرماست. دلیل رایج دیگر، گردش خون ضعیف است، چون خون کافی به پاهای شما نمی‌رسد تا گرم نگه‌شان دارد.
دلیل دیگرش می‌تواند سبک زندگی یکجانشینی باشد، یعنی بیشتر ساعات روز را پشت میز یکجا نشسته اید. می‌توانید با تحرک بیشتر و قدم زدن این مشکل را تا حدودی برطرف نمایید.
در اینجا نگاهی داریم به بعضی از دلایل جدی تر که ممکن است باعث همیشه سردبودن پاهای تان باشند.

بیماری رینود

بیماری رینود باعث می‌شود انگشتان دست ها و پاها سرد و بی حس باشند، مخصوصا اگر در معرض سرما و استرس باشید. در این بیماری، سرخرگ های کوچکی که خون را به پوست‌تان می‌رسانند تنگ می‌شوند و در برخی نواحی بدن، گردش خون را کاهش می‌دهند.

بیماری رینود که به آن پدیده رینود یا سندرم رینود هم گفته می‌شود، در زنان و افرادی که در آب و هوای سرد زندگی می‌کنند شایع‌تر است.

به غیر از احساس سردی، معمولا پوست هم تغییر رنگ می‌دهد. نواحی تحت تاثیر رنگ پریده و کبود می‌شوند و بعد از گرم شدن به قرمزی می زنند. با گرم شدن پوست، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن و درد داشته باشید.

در موارد خفیف تر، می‌توانید با پوشیدن لباس بیشتر و گرم تر، این حالت را برطرف نمایید. در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهایی تجویز نماید تا به گردش خون بهتر کمک کند. بعضی از داروهای سرماخوردگی که فروش آزاد دارند و داروهای بیماری های قلبی می‌توانند این بیماری را بدتر کنند، بنابراین اگر علائم این بیماری را دارید، به پزشکتان بگویید.

 

کم کاری غده تیروئید

کم کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید هورمون کافی برای عملکرد مناسب سیستم های بدن تولید نکند. علائم این بیماری نامحسوس هستند و ممکن است آن را با نشانه‌های سالخوردگی یا استرس اشتباه بگیرید.

علائم کم کاری تیروئید شامل حساسیت به سرما همراه با احساس خستگی، اضافه وزن و مشکلات حافظه می‌باشد. در پوست‌تان ممکن است احساس سرما، خشکی و خارش داشته باشید. پزشک می‌تواند مشکلات تیروئید را با آزمایش خون تشخیص دهد. کم کاری تیروئید با مصرف روزانه هورمون مصنوعی تیروئید (قرص لووتیروکسین) درمان می‌شود.

کم خونی

کم خونی زمانی رخ می‌دهد که گلبول های قرمز خون تان کافی نباشند تا اکسیژن را به سراسر بدن منتقل کنند. رایج‌ترین علامت کم خونی شامل احساس ضعف و خستگی می‌باشد، اما سایر علائم شامل دست و پاهای سرد همراه با سرگیجه، تنگی نفس، سردرد و رنگ پریدگی پوست است.

درمان کم خونی بستگی به نوع آن، علت و شدت آن دارد، اما معمولا شامل تغییراتی در برنامه غذایی و مصرف مکمل‌هایی مانند آهن، اسیدفولیک، ویتامین ث و ویتامین ب 12 می‌باشد.

مشکلات گردش خون ناشی از سیگار می‌تواند باعث سردی پاها شود

 

انسداد سرخرگ

انسداد سرخرگ که به آن تصلب شرایین، یا آترواسکلروز و یا بیماری عروق محیطی هم می گویند، وقتی رخ می‌دهد که کلسترول، چربی یا سایر مواد موجود در خون در دیواره رگ ها جمع شوند. این رسوبات، ساختار محکمی شکل می‌دهند که به آن پلاک گفته می‌شود و باعث تنگ و باریک شدن دیواره سرخرگ ها می‌شوند.

ممکن است سخت شدن دیواره سرخرگ ها سال ها طول بکشد. معمولا اولین علائم شامل احساس ناراحتی در پاها، درد و گرفتگی عضلات می‌باشد. سایر علائم هم شامل سردی پاها و قرمزی و درد در پاها و انگشتان پاها می‌باشد.

اگر چنین علائمی دارید به پزشک بگویید. درمان هم بستگی به میزان پیشرفت بیماری دارد و می‌تواند شامل تغییر در روش زندگی و درمان دارویی شود.

تعریق زیاد

این مشکلی است که مکررا و معمولا در دست ها، کف پاها و زیر بغل رخ می‌دهد. ظاهرا تعریق زیاد ربطی به سردی پاها ندارد، اما این بیماری در اثر فعالیت بیش از حد سیستم عصبی سمپاتیک می‌باشد که منجر به تنگ شدن سرخرگ ها شده و در نتیجه وقتی دست ها و پاها عرق می‌کنند، جریان خون کمتری در آنها وجود داشته و باعث سرد شدن و مرطوب شدن شان می‌شود.

نوروپاتی محیطی دیابتی

نوروپاتی دیابتی نوعی آسیب عصبی است که می‌تواند برای افراد دیابتی که قندخون بالای مزمن دارند رخ دهد. علائم شامل کرختی، مورمورشدن، احساس سوزش، درد و سرما در کف پاها، پاها یا دست ها است. این علائم شب ها تشدید می‌شوند.

پاهای تان را برای گرم شدن در آب گرم فرو نبرید، چون ممکن است متوجه نشوید که آب خیلی داغ است. در عوض، همیشه جوراب های گرم بپوشید، حتی موقع خواب. ورزش مرتب و حرکت دادن مرتب پاها و انگشتان پا هنگام نشستن به گردش خون بهتر کمک می‌کند.

سایر آسیب های عصبی

به غیر از آسیب عصبی ناشی از دیابت، ممکن است نوروپاتی محیطی نتیجه یک آسیب یا یک بیماری پنهان است. این درد عصبی که می‌تواند احساس سرما به پاها بدهد، ممکن است نتیجه کمبود ویتامین، بیماری کلیه یا کبد، عفونت، مشکل متابولیسمی و یا حتی بودن در معرض نوعی سم باشد. این بیماری می‌تواند ژنتیکی هم باشد و در برخی موارد علتش هرگز ظاهر نگردد.

سیگار کشیدن

مشکلات گردش خون ناشی از سیگار می‌تواند باعث سردی پاها شود. یکی از بیماری های بسیار نادر اما خطرناک بیماری برگر است که روی رگ های خونی در بازوها و پاها تاثیر می گذارد. در این بیماری ، رگ های خونی متورم می‌شوند و مانع جریان خون می گردند و می‌توانند باعث تشکیل لخته خون شوند. علائم اولیه شامل دست ها و پاهای سرد است، اما می‌تواند منجر به آسیب بافتی، درد و زخم های دردناک و حتی قانقاریا شود.
نویسنده: هدی بانکی


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.