تبیان، دستیار زندگی
ك پرده نرم! در سال 1329 در تهران به دنیا آمد و قبل از آنكه ورود به دنیای 20 سالگی را تجربه كند، افتخار حضور پیش چشمان یك مربی پدیده شناس به نام رازكو رایكوف را یافت. در حالی كه بزرگانی مثل مهدی كشاورز و مرحوم فرهنگ بادكوبه در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلاطین فوتبال ایران

ناصر حجازی رویاهای یك پرده نرم!

در سال 1329 در تهران به دنیا آمد و قبل از آنكه ورود به دنیای 20 سالگی را تجربه كند، افتخار حضور پیش چشمان یك مربی پدیده شناس به نام رازكو رایكوف را یافت.

در حالی كه بزرگانی مثل مهدی كشاورز و مرحوم فرهنگ بادكوبه در تاج قدیم و فرامرز ظلی و عزیز اصلی در تیمهای دیگر، همچنان در حال قدرت نمایی بودند ، ناگهان ناصر حجازی از پیله بیرون آمد و دروازه بان اول تیم ملی شد.

او از تیم « نادر» به تیم ملی رسید و وقتی در آنكارا، در جام « سنتو» ، چهار- صفر شكست مقابل تركیه را تجربه كرد، همه از او قطع امید كردند ، به جز یك نفر.

به جز پدیده شناس و بازیكن ساز بزرگی به نام رایكوف ، هیچ كس او را باور نداشت و به این ترتیب ، حجازی در سال 1348 و از 19 سالگی دروازه بان اول تیم ملی فوتبال ایران شد.

انتقال به تاج سابق

مقدمات حضور ناصر حجازی از نادر در تیم تاج سابق را رایكوف فراهم آورد.

او در سال 1349 به جای تیم ملی ، سرمربی تیم فوتبال تاج سابق شد. این انتقال برای ناصر حجازی بسیار خوش یمن بود و ناصر حجازی در همان سال اول ، قهرمانی در مسابقات فوتبال جام باشگاههای آسیا و لیگ فوتبال كشور را با تیم تاج سابق جشن گرفت.

او حالا در فوتبال ملی ما هم یك ستاره بی نظیر و بی رقیب بود.

ناصر حجازی با تیم تاج سابق در سالهای 45 و 50 قهرمان تهران و در سال 53 قهرمان لیگ دوم تخت جمشید شد.

انتقال به شهباز

حجازی در سال 1354 به شهباز رفت و 4 سال زندگی در این تیم را بدون كسب حتی یك موفقیت جدی تجربه كرد و در سال 1358 به استقلال بازگشت.

در این مرحله او 7 سال دیگر در استقلال بود و با این تیم دو بار در سالهای 1362 و 1364، در حالی كه كاپیتان استقلال بود، قهرمان مسابقات فوتبال جام باشگاههای تهران شد.

حجازی در سال 1365 بازیگری را در 36 سالگی كنار گذاشت.

سفر به بنگلادش

او سپس به تیم فوتبال محمدان بنگلادش رفت و بعد از مدت كوتاهی سنگربانی ، تبدیل به سرمربی موفق این تیم شد و تحت مربیگری او ، محمدان بنگلادش در سال 1367، پیروزی بر تیم مقتدر پرسپولیس تهران را تجربه كرد.

ناصر حجازی در سال 1369 و در حالی كه 40 ساله شده بود، به ایران بازگشت.

دوران مربیگری

طی 13 سال حضور دوباره ناصر حجازی در فوتبال ایران ، او مربیگری تیم های بسیاری را بر عهده داشته است.

بانك تجارت تهران ، شهرداری كرمان ، سپاهان اصفهان ، ماشین سازی تبریز ، استقلال تهران ، ذوب آهن اصفهان و استقلال رشت ، 7 تیم عمده ای بودند كه ناصر حجازی در این سالها سرمربی آنها بوده است.

در این دوران ناصر حجازی با كسب قهرمانی در لیگ هفتم آزادگان در سال 1376 صاحب بزرگترین افتخار دوران مربیگری خود در فوتبال ایران شده است.

حضور ملی

11 سال حضور در تیم ملی ، 65 بار حضور در دروازه تیم ملی و یك دوره پر افتخار بیلان عملكرد ناصر حجازی است.

او 7 بار كاپیتان تیم ملی فوتبال كشورمان بوده است. ناصر حجازی ، آخرین بار در مهرماه سال 59 و در حالی كه تنها 30 سال داشت ، درون دروازه تیم ملی قرار گرفت.

ناصر حجازی فارغ التحصیل مقطع كارشناسی از دانشسرای عالی ترجمه است.

او صاحب دو فرزند به نامهای آتیلا و آتوسا است.