تبیان، دستیار زندگی
در فعالیت های متداول قرآنی (قرائت، ترجمه ومفاهیم، تفسیر و...) حلقه ای مفقوده وجود دارد که «تدبر در قرآن» آن را تکمیل می کند. برای بهره مندی از قرآن، غالباً حفظ، قرائت و یا مختصری ترجمه قرآن آموزش داده می شود و یا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح تدبر در قرآن دانشگاهیان

در فعالیت های متداول قرآنی (قرائت، ترجمه ومفاهیم، تفسیر و...) حلقه ای مفقوده وجود دارد که «تدبر در قرآن» آن را تکمیل می کند. برای بهره مندی از قرآن، غالباً حفظ، قرائت و یا مختصری ترجمه قرآن آموزش داده می شود و یا در سخنرانی ها به ارائه آموزه ها و معارف تفسیری قرآن پرداخته می شود. با این وجود این فعالیت ها، کارکرد قرآن به عنوان قانون اساسی و منشور راهبردی تمدن و جامعه اسلامی را تأمین نمی کنند. اما در تدبر، فرد علاوه بر فهم ترجمه آیات، لازم است به ارتباط بین آیات در سوره های قرآن نیز توجه نماید تا به جای نکات پراکنده، یک نظام هدایتی را از آن سوره درک کند. تدبر در قرآن، به عنوان فهم جامع، نظام مند و منسجم قرآن کریم شاهراه اصلی برای تثبیت کارکرد راهبردی قرآن است. این فعالیت نه مانند ترجمه خوانی قرآن یک فعالیت ابتدایی و نه مانند تفسیر قرآن، یک پروسه تخصصی است. (آشنایی بیشتر با تعریف و مبانی تدبر)

با توجه به ماهیت تدبر در قرآن، مخاطبان این دوره و روش مند بودن این فعالیت و لزوم کسب مهارت آن، ویژگی های زیر در کلاس های این دوره لحاظ شده است:
1.
محور بحث، انس و فهم معارف نظام مند سوره ها می باشد نه صرفاً قرائت یا تفسیر آیات پراکنده.
2. کلاس به شیوه مخاطب محور و کارگاهی اداره می شود.
3. مباحث، دارای چارچوب و ضابطه مند است نه ذوقی و سلیقه ای.
4. در این کلاس تلاش بر آموزش روش تدبر است و نه صرفاً ارائه مفاهیم و معارف سوره ها.
5. سطح و محتوای کلاس متناسب با قشر دانشجو و دغدغه های وی تنظیم شده است.

پیشینه طرح
طرح تدبر در قرآن در سالهای ۸۴-۸۹ در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه¬ تهران (با محوریت مسجد دانشگاه تهران) و سپس در  سالهای ۹۰-۹۲ در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان (مرکز فاطمی) و برخی دانشگاه های دیگر (دانشگاه علم و صنعت، امیر کبیر و ٦) با موفقیت و استقبال خوب دانشجویان برگزار شده است. بعد از یک وقفه کوتاه که جهت جمع بندی تجربیات و تقویت طرح و تدوین محتوای نهایی انجام گرفت، این دوره ها در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ در حوزه دانشجویی دانشگاه شریف برگزار و از پائیز ۹۴ به طور متمرکز در مؤسسه قرآن و عترت رهپویان امام رضا(ع) برگزار می شود.

طرح تدبر در قرآن دانشگاهیان

شرایط شرکت کنندگان
برادران دانشجو یا فارغ التحصیلِ متولد سال ۱۳۶۵ به بعد.

ویژگی ها و شرایط اجرایی دوره

این دوره ها شامل دو مقطع می باشد: ۱. پیش دوره   ۲. دوره آموزشی

1. پیش دوره(دوره آشنایی): چهار جلسه ابتدایی این دوره ها، به عنوان پیش دوره بوده و طی آن، مخاطبان با تدبر در قرآن آشنا می شوند. در جلسه پنجم، آزمونی گرفته خواهد شد و افراد به شرط قبولی در این آزمون می توانند در دوره آموزشی شرکت کنند.
هزینه پیش دوره: ۲۰ هزار تومان
زمان کلاس های پیش دوره:
٢کلاس ۱: سه شنبه ها ساعت ۱۷ تا ۱۹

 
۲۴ فروردین۹۵ الی ۲۱ اردیبهشت۹۵
٢کلاس ۲: پنج شنبه ها ساعت ۸ تا ۱۰

 
۱۹ فروردین ۹۵ الی ۳۰اردیبهشت ۹۵

2. دوره آموزشی (دوره اصلی)
- شامل ۱۲ واحد (چهار ساعت در هفته به مدت سه ترم) است.
- در دوره آموزشی روش تدبر در سوره های قرآن آموخته می شود.
- در این دوره، زبان قرآن (زبان عربی قرآنی) به عنوان مقدمه مهم تدبر در قرآن با رویکردی آسان و نوین نیز آموزش داده خواهد شد.
- هزینه ترم های دوره آموزشی: هر ترم ۵۰ هزار تومان
- ترم اول دوره آموزشی از دهه سوم تیر ۹۵ آغاز و تا پایان شهریور ۹۵ ادامه پیدا می کند.

مکان برگزاری کلاسها
کلاسها در مؤسسه قرآن و عترت رهپویان امام رضا(ع) به آدرس سه راه طالقانی، خیابان خواجه نصیرالدین طوسی، نرسیده به میدان سپاه، نبش کوچه شهید مفیدی، پلاک۲ برگزار می شود که با ایستگاه های مترو دروازه شمیران و طالقانی و ایستگاه بی آر تی پل چوبی فاصله زیادی ندارد.

ثبت نام در: Tadabor.ir

مرکز آموزش الکترونیکی موسسه تبیان، تنظیم: مرجان سلیمانیان