تبیان، دستیار زندگی

6 کاری که سیستم ایمنی را ضعیف می‌کنند

کمبود خواب، استرس زیاد، برنامه کاری شلوغ و نامنظم و ... از عواملی هستند که برای سلامت ما مضرند. اما در مورد داروی جدیدی که مصرف می‌کنید، چطور؟ ممکن است بدون این که آگاه باشید به سیستم ایمنی‌تان آسیب بزنید. اما با چند تغییر جزئی در سبک زندگی‌تان می توانید سیستم دفاعی خود را در برابر بیماری‌ها، عفونت‌ها و ... قوی نمایید. در اینجا شش مورد را برای‌تان می‌گوییم که می تواند ایمنی تان را ضعیف کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیستم ایمنی بدن

استفاده زیاد از داروهای ضد اسید معده

به غیر از گره های لنفاوی گردن، بیشتر سیستم ایمنی بدن ما یعنی حدود 70 درصد از آن، در روده و به شکل بافت لنف در سراسر سیستم گوارشی قرار دارد. بنابراین باید سعی کنیم از عواملی که به روده ها آسیب وارد می نمایند دوری کنیم تا سیستم ایمنی مان در امان بماند.

مصرف داروهای آنتی اسید معده مخصوصا انواع قوی آن ها، می‌توانند عوارض منفی برای سیستم ایمنی بدن داشته باشند. برخی از آنتی اسیدها مانند تامز، اسید را جذب می‌کنند، اما انواع قوی تر که به آنها مهارکننده های پروتون گفته می‌شودpH  معده را تغییر می دهند، در حالیکه pH  معده عاملی است برای ضدعفونی کردن تمام موادی که می خوریم. وقتی معده نتواند غذا را به اندازه کافی ضدعفونی کند، عفونت هایی وارد بدن می‌شوند که فشار زیادی بر سیستم ایمنی روده وارد می سازند.

مشکل دیگر اینکه مصرف مهارکننده‌های پروتون باعث کمبود برخی ویتامین‌ها می‌شود، زیرا بعضی از مواد مغذی نمی‌توانند در محیط اسیدی ضعیف جذب شوند. آنهایی که در درازمدت از این داروها استفاده می‌کنند، ممکن است دچار کمبود موادمغذی مانند ویتامین ب 12، روی، ویتامین ث و آهن شوند که این کمبودها می‌توانند سیستم ایمنی بدن را مختل کنند.

چه باید کرد: توصیه می‌شود بیش از سه ماه از این داروها استفاده نکنید و بهتر است از شیوه‌های تغذیه‌ای برای کاهش علائم ناراحتی معده بهره ببرید، یعنی موادغذایی ای را که سبب بروز ریفلاکس معده می‌شوند، کنار بگذارید.

استفاده از مسکن ها

علاوه بر آنتی اسیدها، برخی از داروها مانند استروئیدها و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی می‌توانند موجب آسیب مخاط روده و سندرم روده تحریک پذیر شوند که  در این حالت روده بسیار نفوذ پذیر خواهد شد. در نتیجه، عفونت ها و ذرات گوارش نشده ی غذا می‌توانند به دیواره روده راه پیدا کرده و وارد بدن شوند و در نهایت به سیستم ایمنی فشار وارد کرده و عملکرد مناسب آن را کاهش دهند.

چه باید کرد: استفاده همیشگی از داروهای مسکن موجب بروز مشکل می‌شود. اما یادتان باشد همیشگی به معنی هر روز خوردن نیست، بلکه به معنای به طور منظم و چند بار در هفته مصرف کردن است.

مصرف زیاد آنتی بیوتیک‌ها

آنتی بیوتیک ها هم می‌توانند باعث تضعیف سیستم ایمنی گردند. زنانی که مکررا تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار می‌گیرند، بیشتر در معرض مشکلاتی مانند عفونت دستگاه ادراری هستند.

مصرف زیاد این داروها برای طولانی مدت می‌تواند باکتری های مفید و مضر روده را نابود نماید. وقتی باکتری های مفید وجود نداشته باشند تا از مخاط روده محافظت کنند، دیواره ضعیف روده اجازه می دهد سموم جذب شوند و در نتیجه سیستم ایمنی ضعیف می‌شود.

چه باید کرد: اگر مدام عفونت دستگاه ادراری یا عفونت های مزمن دیگر دارید، توصیه می‌شود جایگزین های آنتی بیوتیک را امتحان کنید؛ مثلا در مورد عفونت دستگاه ادراری از پزشک تان بخواهید ویتامین ث یا مکمل های دیگری را برایتان تجویز کند که باعث اسیدی کردن ادرار شده و در نتیجه فضای سخت تری را برای رشد و بقای باکتری های ایجاد می‌کنند.

دانشمندان دریافته‌اند افرادی که رژیم لاغری سخت می‌گیرند، خودشان را در معرض بیمار شدن مکرر قرار می‌دهند

 

زیاده روی در پاکسازی گوارش

گاهی تلاش های شما برای تغذیه سالم می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. دانشمندان دریافته اند افرادی که رژیم لاغری سخت می‌گیرند، رژیمی که کربوهیدرات بسیار پایین دارد یا از نظر کالری خیلی محدود است، خودشان را در معرض بیماری مکرر قرار می دهند، زیرا این نوع رژیم ها از نظر برخی ویتامین ها و مواد معدنی مانند روی، سلنیوم، و منیزیم کمبود داشته و این در حالی است که با تغذیه متعادل و متنوع می‌توان این مواد را در اختیار بدن گذاشت.

حتی رژیم های معروفی چون رژیم پالئو یا پاکسازی های مکرر روده و معده مثلا با انواع آب میوه ها نیز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را بالا ببرد.

چه باید کرد: اگر تغذیه کاملی داشته باشید، آب میوه ها و سبزیجات سبز آسیبی به شما نمی زند. اما آنهایی که برای لاغری و چربی سوزی مدام از این شیوه پاکسازی استفاده می‌کنند، مواد مغذی فراوانی را از دست می دهند. سعی کنید تمرکزتان روی تغذیه متعادل بوده و چربی های سالم را که هم برای پوست مفید است و هم برای سیستم ایمنی، فراموش ننمایید.

سفرهای شغلی زیاد

خیلی از آنهایی که سفرهای شغلی مکرر دارند، می گویند احساس خستگی و بی انرژی بودن برای شان همیشگی شده و سیستم ایمنی شان ضعیف است. دلیل اصلی این است که این اشخاص در هواپیما و هتل در معرض میکروب ها و آلاینده هایی هستند که بدن شان به آنها عادت ندارد. سایر عوامل همچون نداشتن خواب کافی، خارج شدن از برنامه تغذیه و روتین عادی زندگی نیز بر تضعیف سیستم ایمنی تاثیر دارد.

چه باید کرد: محققان توصیه می‌کنند سعی کنیم حتی در سفر هم پایبند برنامه هایتان باشید. از آنجایی که ورزش و تحرک بدنی باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود، هر روز حداقل 15 تا 20 دقیقه ورزش کنید و سعی کنید تا جایی که می‌توانید تغذیه خوبی داشته باشید.

چمدان یا کوله تان را پر از غذاهای سالم کرده و اسنک هایی با خود داشته باشید که برای سیستم ایمنی مفید هستند مانند نارنگی، آجیل و یا حتی شکلات تلخ که منبع خوبی از منیزیم می باشند.

تنها بودن

مطالعات نشان می دهند تنها بودن برای طولانی مدت می‌تواند تاثیرات مخربی روی سیستم ایمنی داشته و بیماری‌های زیادی را بوجود آورد. تنهایی همیشگی از نظر بیولوژیکی، سیستم ایمنی را تغییر می دهد و موجب می‌شود سلول های این افراد بیشتر در معرض التهاب قرار گرفته و دفاع ضعیف تری در برابر عفونت های ویروسی داشته باشند.

چه باید کرد: به گفته پژوهشگران این امکان وجود دارد که در اتاقی شلوغ تنها باشید و برعکس، ممکن است کسی در اطراف تان نباشد، اما ارتباط خوبی با دیگران داشته باشید و احساس تنهایی نکنید، مثل دوستان و اعضای خانواده مان که در شهرهای دور از ما هستند. بنابراین در تحقیقات، به جای درنظر گرفتن وضعیت فیزیکی تنها بودن، احساس ارتباط داشتن با دیگران مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

به همین دلیل، صرفا شرکت داشتن در برنامه های اجتماعی و اجبارا ارتباط برقرار کردن با دیگران، مشکل تنهایی را برطرف نمی‌کند. برای کاهش احساس تنهایی، باید احساس امنیت در کنار دیگران را پرورش دهیم تا احساس ناامنی و ترس را که دلیل احساس تنهایی است از خود دور نماییم.

هر چند این موضوع پیچیده است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تمرین های کاهش استرس مانند یوگا با وجود اینکه دقیقا تنهایی را هدف نمی‌گیرند، اما می‌توانند با کمکی که به احساس آرامش بیشتر می‌کنند، باعث شوند افراد تنها بیشتر احساس امنیت و ارتباط کرده و از احساس تنهایی رها شوند. در نتیجه این تمرین ها تاثیری چشمگیری روی سیستم ایمنی دارند.
نوسسنده: هدی بانکی


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.