تبیان، دستیار زندگی
فجر نمایش‌های چهارمین روز بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی اجرا شد که حضور گسترده و پرشور تماشاگران و علاقمندان تئاتر در تالارهای مختلف، این روز را به یکی از گرمترین روزهای جشنواره تبدیل کرد. به گزار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش چهارمین روز جشنواره تئاتر فجر

نمایش‌های چهارمین روز بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی اجرا شد که حضور گسترده و پرشور تماشاگران و علاقمندان تئاتر در تالارهای مختلف، این روز را به یکی از گرمترین روزهای جشنواره تبدیل کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین روز جشنواره تئاتر فجر با اجرای 9 نمایش به کار خود ادامه داد. در این روز که حضور مخاطبان در تالارهای مختلف برگزارکننده نسبت به روزهای قبل افزایش قابل توجهی داشت، اجرای شش نمایش دیگر نیز در جشنواره به پایان رسید و تا روز پنجم، بیست و دو نمایش اجراهای خود را تمام کردند.

تالار وحدت که در جشنواره میزبان نمایش "پائین، گذر سقاخانه" به نویسندگی اکبر رادی و کارگردانی هادی مرزبان بود، در آخرین اجرای این نمایش علاوه بر استقبال گرم تماشاگران، میهمانانی ویژه نیز داشت. لوریس چکناوریان، مهدی فخیم‌زاده و اکبر رادی دیروز با حضور در تالار وحدت به تماشای آخرین اجرای نمایش "پائین، گذر سقاخانه" نشستند.

در پایان اجرای این نمایش که با تشویق کم‌نظیر تماشاگران مواجه شد، مرزبان ضمن قدردانی از تمام کسانی که او را در اجرای این نمایش یاری کردند، تشکری ویژه نیز از کارکنان و دست‌اندرکاران تالار وحدت به عمل آورد و گفت: "اگر کمک‌های کارکنان و عوامل پشت صحنه تالار وحدت نبود، این نمایش را هرگز نمی‌توانستم اجرا کنم."

"پائین، گذر سقاخانه" از امروز جای خود را به نمایش "مرگ دالتون" کاری از روبرتو چولی، به نویسندگی گئورگ بوخنر از کشور آلمان می‌دهد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این نمایش نیز با استقبال خوبی مواجه خواهد شد.

نکته دیگری که می‌توان در مورد اجراهای تالار وحدت گفت اینکه در طول برگزاری جشنواره تئاتر جز روز اول که اجرای همه نمایش‌ها با تاخیر آغاز شد، در بقیه روزها تالار وحدت تنها تالاری بوده که نمایش‌هایش راس ساعت مقرر روی صحنه رفته است.

مجموعه تئاتر شهر نیز روز گذشته، روزی متفاوت را پشت سر گذاشت. در سالن اصلی تئاتر شهر نمایش "مرد نیک" امیر دژاکام به نویسندگی هادی حوری آخرین اجرای خود را در جشنواره برگزار کرد. "مرد نیک" به دلیل حضور علیرضا خمسه که پس از سال ها به صحنه تئاتر بازگشته و فضای شادی که برای مخاطب ایجاد می‌کند، هم در اجراهای جشنواره و هم در اجرای عمومی قبل از جشنواره با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.

"تیغ و ماه" نیز عنوان نمایشی به نویسندگی و کارگردانی آتیلا پسیانی، چهره آشنای تئاتر کارگاهی و تجربی ایران، است که دیروز در تالار چهارسو با دو اجرا به کار خود پایان داد. این نمایش با استقبال خوب علاقمندان این نوع نمایش‌ها رو به رو شد که بیشتر جوانان هستند. پسیانی درباره این نمایش در توضیح کوتاهی که در بروشور داده به این جمله بسنده کرده است: "این یک ضیافت شام است و شما به یک ضیافت شام دعوت شده‌اید."

در تالارهای قشقایی، سایه و نو نیز به ترتیب نمایش‌های "ددالوس و ایکاروس" به نویسندگی و کارگردانی همایون غنی‌نژاد، "وهم سرخ" به نویسندگی و کارگردانی حسین احمدی‌نسب و "امشب دیگر مهره‌های پشتم نی‌لبک می‌زنند" نوشته حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی زری اماد روی صحنه رفتند، که "ددالوس و ایکاروس" و "امشب دیگر ..." جای خود را به ترتیب به نمایش‌های "دیدار" به نویسندگی فارس باقری و کارگردانی فرشید گویلی و "بیژن و منیژه" به نویسندگی و کارگردانی محسن عرب امیری می دهند.

اما تالار مولوی که میزبان نمایش "جولیوس سزار" اقتباسی از نمایشنامه معروف شکسپیر به کارگردانی مسعود دلخواه بود نیز روز شلوغی را سپری کرد. استقبال از این نمایش به حدی بود که مسئولان سالن را نیز به تعجب واداشته بود. همچنین دیروز چند تن از میهمانان خارجی مدعو به تماشای "جولیوس سزار" آمده بودند و همگی بر زیبایی این اثر تاکید کردند. نکته دیگری که دیروز برای خیلی‌ها سئوال ایجاد کرده بود، فروش بلیت بر خلاف اعلام قبلی در این تالار بود.

دو تالار هنر و تماشاخانه مهر حوزه هنری نیز در روز چهارم تقریبا مملو از تماشاگر بود که برای دیدن نمایش‌های "اسب جادویی" به کارگردانی ایرنا دراگان از لهستان و "محال هم ممکن است" به نویسندگی و کارگردانی سیروس همتی به این تالارها آمده بودند.

در نهایت، اجراهای روز چهارم جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی به پایان رسید که حضور گسترده تماشاگران و علاقمندان فضای دیگری را به سالن‌های نمایش داده بود و به گفته تعدادی از مسئولین تالارها گویی تازه از امروز جشنواره آغاز شده است. به گفته بسیاری از تماشاگران و اهالی تئاتر، در روز چهارم گرمی حضور مخاطبان بر سردی هوا غلبه کرد.

منبع : مهر