تبیان، دستیار زندگی
براساس گزارش BBC، دانشمندان با استفاده از سلول های بنیادین به دست آمده از بزاق موش موفق به كشت دادن پوستی چند لایه ای شدند و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازسازی پوست واقعی با تمامی اجزای حیاتی اش

بازسازی پوست واقعی با تمامی اجزای حیاتی اش

دانشمندان ژاپنی با موفقیت توانستند پوست کشت داده شده و زنده ای مجهز به پیاز مو و غدد ترشح کننده را به بدن یک موش پیوند بزنند.

براساس گزارش BBC، دانشمندان با استفاده از سلول های بنیادین به دست آمده از بزاق موش موفق به كشت دادن پوستی چند لایه ای شدند و علاوه بر آن توانستند فولیكول مو و غدد عرق را نیز درون پوست ایجاد كنند.

زمانی كه این پوست كشت داده شده به بدن موشی با سیستم ایمنی تضعیف شده پیوند زده شد، به خوبی با بدن موش پیوند خورد تا حدی كه پیازهای مو فعال شده و مو روی بدن موش رشد كرد. به گفته دانشمندان این موفقیت را می توان طی پنج تا 10 سال آینده در قالب انسانی ارائه كرد.

دانشمندان امیدوارند این سیستم جدید بتواند به تدریج به ایجاد پوستی حقیقی منجر شود كه می توان از سلول های بنیادین قربانیان سوختگی های شدید آن را كشت داده و دوباره به بدن آن ها پیوند زد.

این رویكرد نسبت به دیگر روش های كنونی كشت و پیوند از برتری هایی برخوردار است، زیرا این تكنیك ها پوست را بدون اجزای بیولوژیكی و عملكردی كه از آن انتظار می رود، ایجاد می كنند. از این تكنیك جدید همچنین می توان برای تولید نمونه های پوستی واقع گرایانه برای انجام آزمایش های دارویی و محصولات زیبایی استفاده كرد تا به این شكل آزمایش روی حیوانات متوقف شود.

به گفته تاكاشی تی سوجی از نویسندگان ارشد مقاله این پژوهش، رویای رشد دوباره اندام های شخصی سازی شده درحال واقعی شدن است، به گفته وی تا به امروز تولید پوست های مصنوعی به واسطه این حقیقت كه پوست، اجزای مهمی مانند فولیكول های مو و غدد ترشح كننده خود را در حین بازسازی از دست می داد، به چالش كشیده شده بود، اما تكنیك جدید می توان نمونه ای كاملا مشابه از پوست را بازسازی كرد. به این شكل، دانشمندان بیش از همیشه به رویای كشت دادن اندامی حقیقی در آزمایشگاه نزدیك شده اند.

دانشمندان این پروژه را با استخراج سلول های بنیادین از لثه موش و تبدیل آن به سلول های بنیادین جنینی القاشده آغاز كردند. این تكنیك محبوب و كارامد در مطالعات سلول های بنیادین در سال 2006 ابداع شد كه براساس آن سلول ها با استفاده از محلول های شیمیایی به فازهای پیشین خود باز می گردند. سلول هایی كه از این روند به دست می آیند، درست مانند سلول های جنینی می توانند بارها و بارها تقسیم شده و به مسیرهای رشدی هدایت شوند كه آن ها را به اندام های مختلف تبدیل می كند. بزرگترین دستاورد این گروه موفقیت آن ها در تولید پوستی چند لایه است.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: مرجان سلیمانیان