تبیان، دستیار زندگی
برای درمان بیماری های گوارشی بلغمی یا همان سرد و تر، باید از داروهای گرم و خشک استفاده شود تا بتواند خلط بلغم را تنظیم کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان سردی مزاج معده در طب سنتی

برای درمان بیماری های گوارشی بلغمی یا همان سرد و تر، باید از داروهای گرم و خشک استفاده شود تا بتواند خلط بلغم را تنظیم کند.

فرآوری: مریم مرادیان نیری - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
معده

برای درمان بیماری ها ابتدا باید معده اصلاح شود چرا که معده خانه همه بیماری هاست؛ سلامت بدن بسته به سلامت معده دارد؛ چرا که طب سنتی طبی کل نگر است و در درمان بیماری ها به همه ارگان ها توجه می شود. سرد شدن معده یکی از مسائلی است که امروزه بسیاری از افراد جامعه با آن روبه رو هستند که دارای علائمی مانند سوءهاضمه، ورم معده، زخم معده، ترش کردن، نفخ و ... است. بزرگ بودن شکم خود یکی از نشانه های سردی معده است.

علائم سردی یا بلغمی شدن معده

بیماری های معده با منشأ بلغمی به علت زیاد شدن خلط بلغم و یا به عبارتی اثر سوء مزاج خلط بلغم در دستگاه گوارش به وجود می آیند. علائم شایع این مشکل عبارتند از: ترش کردن معده، نفخ معده، گاهی یبوست گاهی اسهال، دل درد و بی اشتهایی. افزایش بلغم در سایر قسمت ها با علائمی چون زیاد شدن آب دهان، سردرد، درد پاها و یا دست ها، سستی و رخوت همراه است.

عوامل ایجاد نفخ و اختلال هضم

غلبه بلغم معمولاً به علت مصرف زیاد خوراکی های با طبع سرد، نوشیدن مایعات سرد بین غذا و خوردن آب بسیار سرد بروز می کند.
از عوامل دیگری که سبب اختلال در هضم غذا و نفخ می شوند، می توان به مواردی مانند: خوب نجویدن غذا، درهم خوری، حمام رفتن بعد از غذا، خوابیدن بعد از غذا، خوردن زمانی که فرد سیر است و جماع (نزدیکی جنسی) بعد از غذا اشاره کرد.
علاوه بر موارد ذکرشده، داشتن اجابت مزاج مناسب، رعایت آداب خوابیدن، پرهیز از بی تحرکی و داشتن آرامش روحی و روانی برای پیشگیری از نفخ و هر بیماری دیگری لازم است.

درمان سردی مزاج معده

* خوردن مصطکی ساییده شده با شکر
* روغن مالی شکم با روغن هایی مانند بابونه
* تقویت معده با مصرف گل قند و بذر انیسون

علاوه بر موارد فوق، رعایت نکات زیر کمک شایانی به بهبودی شما می کند. برخی از این نکات با توصیه های عمومی مشترک است، که به معنای اهمیت بالای آن در بهبودی شما است.
1- بر حسب نوع غذا و ذائقه خود، غذا را با ادویه جاتی مانند: زیره، نعناع، دارچین (یک قاشق چایخوری از پودر یکی از آن ها) و در صورت اطمینان از نداشتن زخم گوارشی، زنجبیل (نصف قاشق چایخوری) با هر وعده میل نمایید.
2- از غذاهای سنگین و دیرهضم مانند گوشت گاو (به هر شکل و به هر مقدار)، کله پاچه، حلیم، تخم مرغ آب پز کامل، کوکو سیب زمینی، ماکارونی، الویه، اجتناب کنید.
3- از غذاهای زودهضم بیشتر استفاده کنید. (گوشت بره، جوجه کباب، تخم مرغ عسلی ...)
4- از خوردن سالاد خیار گوجه، ترشی، دوغ و ماست اجتناب کنید.
5- از میوه های با مزاج سرد مانند: هندوانه، هلو، زردآلو، کیوی، خیار و گوجه به ویژه بر روی غذا پرهیز نمایید.
6- غذا را با مقدار خیلی کمی نمک شروع و با نمک به پایان برید. (اگر بیماری فشارخون ندارید).
7- از خوراکی های مولد ریاح مانند حبوبات، کمتر استفاده نمایید. در صورت تمایل به مصرف، قبل از طبخ، حداقل 12 ساعت در آب خیس نموده و در طی این مدت 3-2 بار آب آن را تعویض نمایید.

غلبه بلغم معمولاً به علت مصرف زیاد خوراکی های با طبع سرد، نوشیدن مایعات سرد بین غذا و خوردن آب بسیار سرد بروز می کند

8- از ادویه جاتی مانند قرنفل (میخک)، هل و زعفران در طبخ غذا استفاده کنید.
9- از خوردن آب همراه غذا و تا 2 ساعت پس از آن اجتناب کنید (برای کاهش تمایل به آب، غذا را خوب بجوید و بدون عجله و با آرامش غذا میل کنید).
10- قبل از سیری کامل دست از غذا بکشید.
11- حداقل تا 2 ساعت پس از غذا از خوابیدن اجتناب کنید.
12- از مصرف غذاهای سرد و مرطوب مانند آش ماست، آش دوغ، آش رشته و آش جو پرهیز کنید.
13- از انواع فست فود به ویژه سوسیس، کالباس و همبرگر جداً اجتناب کنید.
14- اگر دچار ضعف هضم و نفخ زیاد هستید از ورزش روزانه با معده کاملاً خالی به مدت 20-15 دقیقه غافل نشوید.
15- در صورتی که بلغم معده تان را درگیر کرده و سبب عفونت شده است، از دم کرده بومادران، کلپوره و درمنه استفاده کنید. اما اگر این گیاهان را در اختیار ندارید، نسخه ای کلی برای درمان بلغم مفاصل و معده وجود دارد: سیاه دانه را با سه برابر عسل مخلوط کرده و برای درمان بلغم مفاصل به اندازه یک قاشق چای خوری، ناشتا صبح و به همین مقدار سر شب، این مخلوط را میل کنید. در صورتی که بلغم معده را درگیر کرده، مخلوطی را که در بالا ذکر شد، بعد از هر غذا میل کنید.

البته اگر با انجام موارد فوق بهبودی حاصل نشد حتماً با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

سالم و تندرست باشید.


منابع:
تندرستان
تسنیم - فاطمه نجات بخش، متخصص طب سنتی
شهرآرا آنلاین - سید محمد هاشمی، کارشناس گیاهان دارویی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.