تبیان، دستیار زندگی
آمریکا بانک سپه را در تامین تسیهلات مالی برنامه های هسته ای ایران دخیل می داند. وزارت خزانه داری آمریکا بانک سپه ایران را به خاطر همکاری با صنایع موشکی این کشور مورد تحریم قرار داده است. استوار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمریکا بانک سپه را تحریم کرد


به گزارش بی بی سی ؛ آمریکا بانک سپه را در تامین تسیهلات مالی برنامه های هسته ای ایران دخیل می داند.

وزارت خزانه داری آمریکا بانک سپه ایران را به خاطر همکاری با صنایع موشکی این کشور مورد تحریم قرار داده است.

استوارت لوی معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی با اعلام این خبر گفت که این تحریم بر اساس فرمان اجرایی ریاست جمهوری آمریکا برای منع ارتباط شهروندان ایالات متحده و مؤسسات این کشور با بانک ها و سازمان های مرتبط با تولید سلاح های کشتار جمعی انجام شده است!

به گفته او شعبه بانک سپه در لندن در نقل و انتقال های مالی سازمان صنایع هوا و فضای ایران و دو گروه صنعتی شهید همت و شهید باکری که از واحدهای تابع این سازمان هستند و در برنامه موشکی نظامی ایران نقش مهمی دارند، دست داشته است.

بر این اساس، سازمان صنایع هوا و فضای ایران که زیر نظر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح این کشور فعالیت می کند از سازمان های ایرانی فهرست شده در قطعنامه 1737 شورای امنیت علیه برنامه هسته ای این کشور است.

شورای امنیت در ماه دسامبر قطعنامه شماره 1737 را با هدف وادار ساختن ایران به کنار گذاشتن بخشی از برنامه های هسته ای این کشور تصویب کرد.

این قطعنامه تحریم های تجاری و مالی بین المللی را در مورد تعدادی از موسسات و اشخاص مرتبط با فعالیت های هسته ای و موشکی ایران مقرر کرده است.

بانک سپه پنجمین بانک دولتی ایران و نخستین بانک ایرانی است که در سال 1925 تاسیس شد.

این بانک در فرانکفورت، رم و پاریس شعبه دارد و در لندن نیز از طریق بانک سپه بین المللی فعالیت می کند.

ایالات متحده بر کشورهای غربی فشار آورده است تا اقدامات مشابهی را برای جلوگیری از فعالیت بانک های ایران به عمل آورند.

به طور قطع خود امریکایی ها هم می دانند، با چنین کارهایی برنامه هسته ای ایران متوقف نخواهد شد و خللی هم در وضعیت اقتصادی و تولیدی کشور به وجود نخواهد آمد. در نهایت هم با چنین تحریم هایی خود امریکا ضرر خواهد کرد.