تبیان، دستیار زندگی
غذاهاوشیرینی های سنتی ورامین؛از اشکنه وشیش انداز تا نان پنجره ای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از اشکنه وشیش انداز تا نان‌پنجره‌ ای

title

شهرستان ورامین از دیرباز دارای غذاهای سنتی و اصیل نظیر شیش انداز، اشکنه و آش گوجه بوده که می‌تواند موردتوجه قرارگرفته و در جذب مسافران نوروزی مؤثر باشد.

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، گروه استان ها-سید محمدحسن محمودی: یکی از جذابیت‌های سفرهای نوروزی، آشنایی مسافران با غذاهای سنتی، شیرینی‌های اصیل و سوغات‌های مناطق مختلف ایران است.

مسافران و گردشگران نوروزی همواره می‌کوشند تا در جریان سفر به نقاط مختلف ایران، از غذاها و شیرینی‌ها سنتی و اصیل آن منطقه استفاده کرده و به‌عنوان توشه سفر به دیار خود ببرند.

شهرستان ورامین که بیش از ۲۵۰ اثر فرهنگی و تاریخی را در خود جای‌داده نیز از این قاعده مستثنی نیست و دارای غذاها، شیرینی‌ها و سوغات‌های اصیل و سنتی است.

آش گوجه، اشکنه، شیش انداز، ازجمله غذاهای سنتی و نان‌پنجره‌ای، میان‌پر و نان کسمه مخصوص ازجمله شیرینی‌های اصیل در ورامین محسوب می‌شود.

آنچه در این میان، مایه تأسف و ناراحتی بوده، آن است که بسیاری از مردم منطقه که طی سال‌های اخیر در ورامین ساکن شده‌اند با غذاها و شیرینی‌های اصیل ورامین غریبه هستند و این امر نیز به خاطر نبود مراکز ویژه برای عرضه این محصولات است.

امروز مراکز عرضه شیرینی و غذاهای سنتی در ورامین به‌ندرت وجود دارد، درحالی‌که این عرصه می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی، زمینه معرفی فرهنگ ورامین را فراهم کرده و سودآوری خوبی را برای افراد و منطقه داشته باشد.

حسن میرزایی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ورامین در اسفندماه سال جاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قنادی‌ها بر اساس نیاز مشتری و جامعه هدفی که دارند، اقدام به تهیه محصولات مختلف می‌کنند و ضرورت موفقیت در معرفی شیرینی‌های سنتی که در ورامین تولید می‌شود، آن است که فعالان این عرصه از حالت سنتی خارج شوند.

میرزایی ادامه داد: هم‌اکنون کارگاه صنعتی که در زمینه تولید شیرینی‌های سنتی در ورامین فعال باشد، وجود ندارد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین گفت: قنادی‌ها به‌سوی تولید و عرضه محصولاتی می‌روند که علاوه بر سودآوری، توازن کافی را بین عرضه و تقاضا فراهم آورد.

گوجه‌فرنگی جایگاه ویژه‌ای در غذاهای اصیل ورامینی دارد

ام‌البنین احمدی یکی از کارشناسان آشپزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ویژگی‌های غذاهای اصیل ورامین اظهار داشت: شهرستان ورامین از دیرباز دارای غذاهای سنتی و اصیل بوده که می‌تواند موردتوجه قرارگرفته و در جذب مسافران نوروزی مؤثر باشد.

وی با ذکر چندین غذای سنتی شهرستان ورامین که موردتوجه مردم قرار دارد، افزود: آش گوجه، اشکنه و شیش انداز ازجمله غذاهای سنتی ورامین محسوب می‌شود.

احمدی ادامه داد: آنچه در میان اغلب غذاهای سنتی ورامین به چشم می‌خورد، استفاده از گوجه‌فرنگی به‌عنوان یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده غذاست و این نشان‌دهنده آن است که مردم ورامین به گوجه علاقه فراوانی دارند.

وی اضافه کرد: ورامین یکی از مراکز مهم واصلی تولید گوجه‌فرنگی در کشور است و همین امر، خود را در غذاهای سنتی ورامین به‌خوبی نشان می‌دهد.

آش گوجه ورامین

اگرچه آش گوجه در برخی مناطق کشور طبخ و مورداستفاده قرار می‌گیرد اما آش گوجه ورامین از طعم و مزه متفاوتی نسبت به آش‌های سایر مناطق برخوردار است.

بسیاری از قدیمی‌های ورامین، آش گوجه را در میهمانی‌های خود مورداستفاده قرار می‌دهند و همواره غذای موردعلاقه بسیاری از مردم محسوب می‌شود.

آش گوجه‌فرنگی ورامین از بلغور گندم و جو، حبوبات، سبزی آش و گوجه رنده شده تشکیل می‌شود که ذائقه هر ایرانی را به وجد می‌آورد.

اشکنه غذای سنتی ورامینی‌ها

اشکنه یکی دیگر از غذاهای سنتی مردم ورامین است که بسیاری از زنان قدیمی و بومی ورامین آن را طبخ کرده و موردتوجه بسیاری از جوانان قرارگرفته است.

اشکنه ورامین از پیاز، گوجه، سیب‌زمینی، شنبلیله، ادویه‌های مختلف و تخم‌مرغ تشکیل می‌شود و غذایی خوش عطروطعم در میان غذاهای اصیل ورامین به‌حساب می‌آید.

شیش انداز

یکی دیگر از غذاهای اصیل ورامینی‌ها، شیش انداز نام دارد که در بسیاری از خانه‌های قدیمی و میان بومیان شهرستان، طرفداران فراوانی دارد.

ماده اصلی شیش انداز، پیازداغ فراوان است و کسانی که به پیاز علاقه‌مند هستند، از طرفداران پروپاقرص این غذا در ورامین به‌حساب می‌آیند.

گردو و تخم‌مرغ نیز از دیگر مواد اصلی تشکیل‌دهنده شیش انداز در ورامین محسوب می‌شود که به‌عنوان یک غذای اصیل و سنتی در سفره مردم ورامین جایگاه خاص خود را دارد.

شیرینی‌های ورامین که ذائقه ایرانی را به وجد می‌آورد

امروز شیرینی‌های اصیل ورامین نظیر نان‌پنجره‌ای، میان‌پر و نان کسمه جایگاه ویژه‌ای را در میان بومیان و قدیمی‌های ورامین داردو بسیاری از آنان در جشن‌ها و مناسبت‌های خود از این نوع شیرینی‌ها استفاده می‌کنند.

امروز برخی از بانوان و زنان ورامینی در خانه‌های خود به تهیه و توزیع و فروش شیرینی‌های سنتی ورامین می‌پردازند که در صورت حمایت لازم می‌توان این شیرینی‌ها را به مناطق مختلف و مسافران و گردشگران ارائه کرد.

نان کسمه که از تخم‌مرغ، آرد، شکر، شیر و غیره تهیه می‌شود، معمولاً در سفره صبحانه ورامینی‌ها جایگاه خود را دارد و در ایام سال مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نان‌پنجره‌ای و میان‌پر نیز از شیرینی‌های سنتی و اصیل ورامین محسوب شده که در جشن و مناسبت‌های مختلف می‌توان در خانه ورامینی‌ها یافت.

به هر ترتیب شیرینی‌ها و غذاهای سنتی ورامین می‌تواند ظرفیت مناسبی را در جذب گردشگران داخلی و مسافران نوروزی داشته باشد و باید مسئولان بیش از گذشته بر روی این موضوع برنامه‌ریزی کرده و از فعالان این عرصه حمایت کنند.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .