تبیان، دستیار زندگی
آیا می دانستید که وزن قاشقتان، صدای تلویزیون و حتی میل شدید مادرتان به بعضی غذاها زمانی که شما در رحم او بودید می توانند روی مزه ای که یک ظرف بستنی برای شما دارد تأثیر بگذارد؟ بله، حقیقت دارد و علم هم این را ثابت کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هدی بانکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور از هر چیزی که می خورید لذت ببرید

آیا می دانستید که وزن قاشقتان، صدای تلویزیون و حتی میل شدید مادرتان به بعضی غذاها زمانی که شما در رحم او بودید می توانند روی مزه ای که یک ظرف بستنی برای شما دارد تأثیر بگذارد؟ بله، حقیقت دارد و علم هم این را ثابت کرده است.

هدی بانکی - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
طعم غذا

در این مطلب، نگاهی داریم به عوامل عجیبی که می توانند روی برداشت شما از طعم و مزه هر چیزی که می خورید تأثیر بگذارند و این که چه کار می توانید بکنید تا مزه هر غذایی که می خورید برایتان بهتر شود.

مادرتان

مطالعات نشان می دهد ذائقه یک زن باردار می تواند تمایلات غذایی فرزند متولد نشده اش را تحت تأثیر قرار دهد. چگونه؟ چاشنی غذا همراه با مواد مغذی اش از طریق مایع آمنیوتیک به جنین منتقل می شود. بنابراین اگر مادر شما تمایل به غذاهای شور و یا مثلاً هویج داشته است، شما هم احتمالاً غذاهای شور یا هویج دوست دارید. متأسفانه علم، راهی برای غلبه بر گرایش درونی شما پیدا نکرده است.

سیستم تهویه محیطتان، صدای بلند تلویزیون، پرحرفی های دوستتان

تحقیقات زیادی نشان داده اند که بشقاب، قاشق و هر چیزی که از آن برای خوردن و نوشیدن استفاده می کنید اگر سنگین تر باشد، طعم بهتری از غذا به شما ارائه می دهد! چرا؟ چون برداشت و ذهنیت ما این است که مواد سنگین تر، گرانقیمت تر هستند، بنابراین اگر دارید دسری را با یک قاشق فلزی سنگین میل می کنید و نه با یک قاشق پلاستیکی، ضمیر ناخودآگاهتان آن دسر را باکیفیت تر دانسته و بنابراین برایتان لذیذتر می شود

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا غذای هواپیما اینقدر بدمزه است؟ کیفیت غذا یا نحوه پخت آن ایرادی ندارد، بلکه صدای آزاردهنده هواپیما و صحبت های تمام نشدنی مسافران علت بدطعمی غذای آن است! به طور مختصر، پژوهش ها نشان می دهند هرچه سروصدای محیطتان بیشتر باشد، کمتر از غذایتان لذت خواهید برد و صدای وزوز مداوم هواپیما، به خوبی می تواند غذایی که می خورید را بی مزه کند! محققان باور دارند صدای بلند و ناخوشایند، یاخته های عصبی گوش های ما را وادار می کند تا به یاخته های عصبی ضعیف تر پرزهای چشایی ما حمله کنند و باعث شوند غذاهای شیرین، کمتر مزه شیرین دهند و غذاهای نمک دار هم بی مزه شوند. پس اگر می خواهید از غذایی که می خورید در آرامش لذت ببرید، تلویزیون را خاموش کنید و یا به دوست پرحرفتان بگویید ساکت باشد!

واژه ی "سالم"

کلمه ای که هرگز نباید از آن برای توصیف غذایتان استفاده کنید چیست؟ سالم. عجیب است اما پژوهشگران ثابت کردند زمانی که غذایی عنوان کم چرب، کم شیرین، کم کالری و یا هر کلمه ای را به خود می گیرد که نشان می دهد به نفع شماست، برای شما طعم غذایی را ندارد که برچسب پرچرب، شیرین و پرکالری را به آن می زنید. معنی اش این نیست که غذای "سالم" تر در واقع طعم بدی دارد، بلکه این مربوط به دریافت و برداشت ماست. در تحقیقی، به شرکت کنندگان دو بار مافین تمشک آبی داده شد که هر دو دقیقاً یکسان بودند: روی بسته بندی یکی برچسب "کم چرب" خورده بود و دیگری هیچ ادعایی در مورد محتوای چربی اش نداشت! با این که این افراد هر دو بار مافین های کاملاً مشابه را خورده بودند اما هم زنان و هم مردان به مافین بدون برچسب " کم چرب" امتیاز بهتری در مورد طعمش دادند!

رنگ غذا و ظروف

بیشتر خیارشورهایی که از بیرون تهیه می کنید حاوی رنگ های خوراکی هستند تا سبزتر جلوه کنند، بدون این رنگ ها، آن ها ظاهری طبیعی و رنگ خاکستری مایل به سبز خواهند داشت. کارخانه داران می دانند که رنگ تأثیر بسیار زیادی روی برداشت شما از طعم و مزه دارد و احتمال این که با نگاه به رنگش آن را لذیذ و خوشمزه بدانید بسیار بیشتر است.
رنگ بشقاب یا لیوان هم می تواند روی پرزهای چشایی تان تأثیر بگذارد. مطالعه ای دریافت که لیوان های آبی نسبت به لیوان های زرد، قرمز، و یا سبز، طعم بهتری از آب به کسی که آن را می نوشد ارائه می دهند.

بشقاب های رنگی

تحقیقی دیگر هم نشان داد دسرهایی که در ظروف سفید سرو می شوند مزه شیرین تری از دسرهایی دارند که در ظروف تیره تر سرو می شوند، به گفته محققان ظرف تیره رنگ باعث می شود فرد بیشتر به طعم تلخ هر غذایی که در آن است توجه کند.

وزن بشقاب و چنگال

آیا کارد و چنگالی که استفاده می کنید از فلز سبک ساخته شده؟ یا این که به دلیل تنبلی تان از ظروف یکبار مصرف استفاده می کنید؟ دیگر این کار را نکنید، به غیر از ضرری که به محیط زیست می زنید، تحقیقات زیادی نشان داده اند که بشقاب، قاشق و هر چیزی که از آن برای خوردن و نوشیدن استفاده می کنید اگر سنگین تر باشد، طعم بهتری از غذا به شما ارائه می دهد! چرا؟ چون برداشت و ذهنیت ما این است که مواد سنگین تر، گرانقیمت تر هستند، بنابراین اگر دارید دسری را با یک قاشق فلزی سنگین میل می کنید و نه با یک قاشق پلاستیکی، ضمیر ناخودآگاهتان آن دسر را باکیفیت تر دانسته و بنابراین برایتان لذیذتر می شود!

پژوهشگران ثابت کردند زمانی که غذایی عنوان کم چرب، کم شیرین، کم کالری و یا هر کلمه ای را به خود می گیرد که نشان می دهد به نفع شماست، برای شما طعم غذایی را ندارد که برچسب پرچرب، شیرین و پرکالری را به آن می زنید. معنی اش این نیست که غذای "سالم" تر در واقع طعم بدی دارد، بلکه این مربوط به دریافت و برداشت ماست

شاید وقت آن باشد که بشقاب های همیشگی تان را ارتقاء دهید! البته اگر می خواهید طعم و مزه غذایتان را بهتر کنید. تحقیقات نشان داده که بشقاب های چهارگوش باعث می شوند غذاهای شیرین کمتر طعم شیرینی بدهند در حالی که بشقاب ها یا چاقوها با لبه های تیز می توانند روی طعم غذاهای شور یا تند تأثیر بگذارند، مثل پنیر. وقتی به شرکت کنندگان برشی از پنیر روی چاقوی بسیار تیز داده شد آن ها طعم آن را شورتر و حتی بهتر از همان پنیر سرو شده در بشقاب دانستند. دلیلش این است که لبه های تیز، مزه های شور و تند را به ما القا می کنند و باعث می شوند طعم غذای شوری مثل پنیر برایمان شورتر شود، اما از شیرینی غذاهای شیرین می کاهند!

دمای غذا

این بار که می خواهید بستنی بخورید اگر دوست دارید شیرینی اش را کاملاً حس کنید، بگذارید اول کمی نرم شود، فقط کمی! مطالعات نشان داده دمای نوک زبانتان می تواند تأثیر بسیار زیادی روی دریافت شما از طعم و مزه داشته باشد و باعث شود چیزی که می خورید شیرین تر یا مزه ی شوری دهد مثلاً اگر نوک زبانتان سرد باشد چیزی که می خورید بیشتر مزه شور یا ترش بدهد در حالی که اگر نوک زبانتان گرم باشد، غذا شیرین مزه تر خواهد بود، و فرقی نمی کند واقعاً چقدر نمک یا شکر در آن غذا وجود دارد. سایر قسمت های زبان به اندازه نوک آن حساس نیست.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.