تبیان، دستیار زندگی

8 باور غلط درباره اگزما

اگزما یک مشکل نسبتا رایج پوستی است. بررسی جدیدی نشان می‌دهد بیشتر از 10 درصد بزرگسالان ممکن است به این بیماری مبتلا باشند، اما همچنان برداشت‌های غلطی در مورد آن وجود دارد. در اینجا نگاه دقیقی داریم به این بیماری پوستی و مواردی که لازم است درباره‌اش بدانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

اگزمای پوست دست

همه اگزماها شبیه هم هستند

اگزما، کلمه فراگیری است که به قرمزی پوست، خارش و تحریک آن اطلاق می‌شود. انواع زیادی از اگزما وجود دارد که در عین شباهت به هم، یکسان نیستند.

درماتیت اتوپیک که مزمن و موروثی است، شایع ترین نوع اگزما در کودکان می باشد. حدود 90 درصد از موارد پیش از پنج سالگی رخ می‌دهند و علائم آن با بالا رفتن سن کاهش می یابند.

افراد بالغ و بزرگسال بیشتر در معرض ابتلا به درماتیت تماسی هستند که هنگام تماس پوست با مواد تحریک کننده مانند صابون ، مواد شوینده، نرم کننده لباس و سایر مواد شیمیایی رخ می‌دهد.

ویژگی مشترک میان تمام انواع اگزما این است که لایه محافظ پوست آسیب می بیند. وقتی این اتفاق می افتد، آب پوست فورا بخار شده و پوست به راحتی واکنش پذیر شده و سبب بروز اگزما و خارش می‌شود.

واگیر دارد

مردم فکر می کنند بیماری پوستی مسری است، مخصوصا اگر در سراسر بدن باشد. در حالیکه شما نمی توانید از دیگری اگزما بگیرید و یا با دست زدن به دیگری، به او اگزما بدهید. اگر پوست کسی با یک باکتری مثل استافیلوکوک اورئوس و یا با یک ویروس مانند ویروس تبخال عفونی شود، این عفونت می تواند مسری باشد.

افراد مبتلا به اگزما بیشتر در معرض عفونت هستند، چون ضعفی که در لایه محافظ پوست وجود دارد به میکروب ها اجازه ورود می‌دهد.

اگر مبتلا به اگزما هستید و متوجه هر گونه تغییری مانند افزایش قرمزی، پوسته پوسته شدن یا خونریزی گشتید، به پزشک مراجعه کنید.

استرس عامل اگزماست

استرس نمی تواند سبب اگزما باشد، اما می تواند آن را تشدید کند. استرس، هورمون کوتیزول را افزایش می‌دهد که به توانایی پوست برای حفظ رطوبت لطمه می زند و خشکی و التهاب آن را بیشتر می کند. خشکی و التهاب دو چیزی است که مبتلایان به اگزما بشدت از آن رنج می برند. برای رهایی از تنش، سعی کنید خواب کافی و با کیفیت داشته باشید و مرتب ورزش کنید.

هر چند بعضی از مبتلایان به اگزما می‌گویند تماس با کلر آب استخر موجب تحریک و تشدید علائم‌شان می‌شود، اما بعضی دیگر هم می‌گویند کلر، تاثیر مثبتی روی بیماری‌شان دارد

 

اگر اگزما داشته باشید پوست‌تان همیشه ظاهر وحشتناکی خواهد داشت

بعضی از انواع اگزما راحت تر از انواع دیگر درمان می‌شوند. درماتیت اتوپیک از نوع سخت آن است، چون ژنتیکی است، اما بسیاری از افراد مبتلا به اگزما می توانند بیماری شان را بهبود دهند.

کلید این بهبودی در درمان فوری در مراحل اولیه آن است، مثلا اگر در دست تان اگزما دارید، باید فورا با داروهای مناسب آن را تحت درمان قرار دهید. اگر خیلی منتظر بمانید، پوست در واکنش به خاراندن و سابیدن مداوم ضخیم‌تر و زمخت‌تر شده و در نتیجه داروها به سختی می توانند تاثیر کنند.

درمان فقط با دارو ممکن است

داروهای مخصوص اگزما می توانند در زمان تشدید علائم تسکین دهنده باشند، اما تغییر و اصلاح سبک زندگی هم ضروری است. درمان اگزما نیازمند ی برنامه روزانه است، مثلا با آب ولرم حمام کنید و از شوینده ملایم استفاده کنید، پوست را به آرامی خشک کنید، مرتبا از کرم مرطوب کننده استفاده نمایید، در هوای خشک یا سرد از دستگاه بخور استفاده کنید و لباس های نخی بپوشید تا پوست‌تان تحریک نشود.

اجتناب از عوامل تحریک کننده هم مهم است. بعضی از محرک های رایج شامل آلرژن هایی مثل مایت های موجود در گردوخاک، حیوانات خانگی و کپک ها؛ محرک هایی مانند صابون ها و شوینده ها، مایع ظرفشویی، عطر؛ و تماس با آب میوه های تازه، گوشت، و سبزیجات، آب گرم، رطوبت کم، تغییرات سریع دمای هوا و فعالیت هایی که سبب تعریق می‌شوند، است.

اگزما تنها یک مشکل پوستی است

اگزما می تواند زندگی افراد مبتلا را تباه کند، چون مشکلاتی ایجاد می کند که فراتر از پوست را شامل می‌شود. محققان دریافتند بزرگسالان مبتلا به این بیماری پوستی بیشتر در معرض گرایش به سیگار، مصرف الکل و فرار از ورزش هستند. بیماران مبتلا به اگزما همچنین بیشتر احتمال دارد که مبتلا به چاقی بیمارگونه، بیماری قلبی، دیابت و بی خوابی گردند.

اگزما عوارض زیادی برای مبتلایانش دارد که می تواند سبب بروز عادات نادرست در زندگی شود. به دلیل این که اگزما در اوایل کودکی شروع می‌شود، افراد در طی سال های رشد و نوجوانی شان تحت تاثیر آن هستند و اعتماد بنفس و هویت شان هم متاثر از این بیماری است.

اگر اگزما سلامت عمومی تان را تهدید می کند، از کمک خواستن نترسید، پزشک تان می تواند شما را به متخصص تغذیه و یا مراکز ترک سیگار معرفی کند.

گلوتن مصرف نکنید تا اگزمای تان برطرف شود

دلیلی وجود ندارد که بیماری پوستی شما با گلوتن تشدید شود، مگر این که بیماری سلیاک داشته باشید و یا حساسیت به گلوتن در شما تائید شده باشد. حتی اگر سلیاک دارید و باید از گلوتن اجتناب کنید، فکر نکنید با این تغییر بیماری پوستی تان بهتر خواهد شد.

تحقیقاتی که روی بیماران مبتلا به سلیاک و اتوپیک درماتیت صورت گرفته نشان داده است حتی ترک گلوتن به مدت یک سال تمام نیز منجر به هیچ بهبودی در بیماری پوستی شان نشده است.

نمی توانید استخر بروید

هر چند بعضی از مبتلایان به اگزما می‌گویند تماس با کلر آب استخر موجب تحریک و تشدید علائم شان می‌شود، اما بعضی دیگر هم می‌گویند کلر، تاثیر مثبتی روی بیماری شان دارد.

اگر شما در گروه کسانی هستید که پوست‌تان با کلر تحریک می‌شود، بهتر است پیش از ورود به استخر، لایه ضخیمی از مرطوب کننده روی پوست‌تان بمالید تا مثل یک محافظ برای پوست‌تان عمل کند. بعد از خروج از استخر هم فورا دوش بگیرید و مجددا کرم بزنید.

همچنین می توانید از مسئولین استخر بپرسید که چه زمانی کلر به آب استخر افزوده می‌شود، چون این ماده به مرور تبخیر می گردد و غلظت آن کاهش می یابد. همچنین پژوهش هایی که توسط انجمن ملی اگزما انجام شده نشان می‌دهد، افزایش تدریجی زمان سپری شده در استخر، به پوست کمک می نماید تا با کلر موجود در آب سازگار شود.
نویسنده: هدی بانکی 


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.