تبیان، دستیار زندگی

مقابله با ماشین گرفتگی و بیماری سفر

برخی افراد زمانی که می‌خواهند با ماشین، کشتی و یا هواپیما سفر کنند، دچار مشکل می‌شوند که به آن بیماری سفری یا به اصطلاح ماشین گرفتگی و دریازدگی می‌گویند. این مشکل بیشتر در بچه‌ها و همچنین افرادی که سابقه‌ی میگرن دارند بیشتر دیده می‌شود. در این مطلب به مهم ترین علائم این مشکل و روش‌های مقابله با آن می‌پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماشین گرفتگی

رنگ پریدگی، تعریق و استفراغ

علائم ماشین گرفتگی یا بیماری حرکت در افراد متفاوت، مختلف است، اما در اغلب موارد با رنگ پریدگی، عرق سرد و استفراغ خود را نشان می دهد. حرکات ماشین یا تکان های زیاد کشتی باعث بروز این مشکل می‌شود.

آیا درمان موثری برای این مشکل وجود دارد؟

داروهای موثری برای با مقابله با این مشکل وجود دارد، اما یادتان باشد که این داروها را باید قبل از شروع ماشین گرفتگی مصرف کنید، یعنی اگر علائم آن بروز کند، این داروها تاثیر چندانی نخواهند داشت. حتما نیم تا یک ساعت قبل از حرکت، دارو را مصرف کنید.بهتر است نظر پزشک یا داروساز را جویا شوید تا قرص مناسبی در اختیارتان قرار دهد.

اگر باردار یا شیرده هستید و اگر حالت تهوع تان همراه با علائم دیگری مانند تب و درد است، از مصرف داروها خودداری کرده و به پزشک مراجعه کنید.

برای پیشگیری از مشکل ماشین گرفتگی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

در طول مسیر از ایجاد استرس برای کودکان خودداری کنید. صدای موسیقی را کم کرده و حواستان باشد که نور خورشید به طور مستقیم روی سر بچه نتابد

 

در وضعیت درستی بنشینید

زمانی که سوار ماشین می‌شوید، در صندلی وسطی بنشینید، چون در این نقاط شدت تکان ها کمتر است. در وضعیتی بنشینید که سر و بدن تان کمتر تکان بخورند. اگر امکان دارد دراز بکشید و چشم ها را ببندید. در نهایت اینکه هر یک ساعت یکبار توقف کرده، از ماشین پیاده شوید و هوا بخورید.

میدان بینایی را محدود کنید

در طول مسیر از مطالعه‌ی کتاب خودداری کنید. نگاه تان را روی افق یا روی نقطه‌ی ثابتی در بیرون از ماشین متمرکز کنید.

محیط اطرافتان را مناسب حالتان کنید

از گرم کردن داخل ماشین خودداری کنید و کمی شیشه‌ی ماشین را پایین بیاورید تا هوای تازه وارد ماشین شود. محیط را تا حد امکان ساکت کنید. شلوغی و سر و صدای زیاد ضبط یا رادیو مشکل ساز می‌شود. در صورت لزوم برای کاهش صدا، گوشی بگذارید.

با سرعت ثابت و مناسب برانید

اگر خودتان رانندگی می کنید با سرعت آرام و ثابتی برانید. کم یا زیاد کردن ناگهانی سرعت، مشکل ساز می‌شود. از راننده بخواهید که مراعات حالتان را کرده و با سرعت نراند.

به تغذیه تان دقت کنید

با شکم خالی مسافرت نکنید. از مصرف مواد غذایی چرب خودداری کنید. هر از گاهی در طول مسیر یک نوشیدنی شیرین بنوشید.

تمرکز کنید

درست است که احساس ناراحتی دارید، اما سعی کنید به مشکل‌تان فکر نکنید و فکرتان را به چیزهای دیگر مشغول کنید، چون دچار ترس بیشتر شده و حالت تهوع تان شدید می‌شود. معمولا افرادی که دچار ماشین گرفتگی هستند، با حرکت ماشین مشکل شان برطرف می‌شود.

خودتان را آرام کنید

به موسیقی ملایم گوش کنید و تمرکزتان را روی تنفس تان بیاورید. به آرامی نفس بکشید و فکرتان را مشغول کنید. می توانید به عنوان مثال تا عدد صد بشمارید.

برای جلوگیری از ماشین گرفتگی، از گرم کردن داخل ماشین خودداری کنید و کمی شیشه ماشین را پایین بیاورید تا هوای تازه وارد ماشین شود

 

زنجبیل را دریابید

چای زنجبیلی، بیسکوییت یا آبنبات های زنجبیلی می تواند برای مقابله و پیشگیری از حالت تهوع و استفراغ موثر باشد. برای مقابله با کم آبی بدن، حتما مایعات مصرف کنید.

برای پیشگیری از ماشین گرفتگی در بچه‌ها

قبل از سفر

قبل از سفر مطمئن شوید که کودک تان به خوبی خوابیده است و خسته نیست. قبل از سفر به او غذا بدهید، اما نیازی نیست که زیاده روی کند.

یک ساعت قبل از حرکت، به او قرص ماشین بدهید. بهتر است با داروساز در خصوص انتخاب قرص مناسب مشورت کنید.

یادتان باشد که این داروها باعث بروز احساس خواب آلودگی می‌شوند. اگر خودتان نیز از این قرص‌ها مصرف کرده‌اید، به هیچ عنوان پشت فرمان ننشینید.

در حین سفر

در طول مسیر از ایجاد استرس برای کودکان خودداری کنید. صدای موسیقی را کم کرده و حواستان باشد که نور خورشید به طور مستقیم روی سر بچه نتابد.

هر از گاهی کودک را از ماشین پیاده کنید تا چند قدم راه برود و هوا بخورد. حرف‌های سرگرم کننده بزنید تا حواس کودک از ناخوشی و حالت تهوع پرت شود.

شیشه‌ها را پایین بکشید تا هوای داخل ماشین مدام عوض شود، چون بوی پلاستیک بخصوص در داخل ماشین های نو باعث ایجاد حالت تهوع می‌شوند.

اگر لازم باشد کودک را در حالت نیمه خوابیده قرار دهید و از او بخواهید تا چشم‌هایش را ببندد. از او بخواهید که پا به پای شما بشمارد یا شعر بخواند تا حواسش پرت شود.

حتما داخل ماشین یک کیسه پلاستیکی، یک بطری آب و ترجیحا آب قند و غذاهای سبک و میوه و غیره داشته باشید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.