تبیان، دستیار زندگی
سنت تماشای سریال های نوروزی سال ها است تبدیل به یک عادت فرهنگی شده. هر سال مخاطبان بیشاری چشم به صفحه تلویزیون می دوزند تا ببینند کدام سریال ارزش تماشا دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوروز به کام کدام سریال است؟

سنت تماشای سریال های نوروزی سال ها است تبدیل به یک عادت فرهنگی شده. هر سال مخاطبان بیشماری چشم به صفحه تلویزیون می دوزند تا ببینند کدام سریال ارزش تماشا دارد. در این میدان اگر سریالی نتواند دل بیننده ها را بدست بیاورد خیلی زود پس زده می شود. امسال چه اتفاقی رقم خواهد خورد؟

منیژه خسروی-بخش سینما و تلویزیون تبیان

در این گزارش مروری داریم بر سریال های نوروز 1395.

سریال های نوروز 95

بیمار استاندارد /شبکه یک

کارگردان: سعید آقاخانی
بازیگران: بابک حمیدیان، علیرضا خمسه، شیلا خداداد، پوریا پورسرخ، جواد عزتی، نیما شاهرخ شاهی، امیر غفارمنش و ...
داستان از چه قرار است؟ بیمار استاندارد در تعریف علمی، کسی است که از سوی پزشک آموزش می بیند تا در جمع بیماران قرار بگیرد. در این سریال بهنام با بازی بابک حمیدیان، یک بیمار استاندارد شده است. او پزشکی است که با این شرایط به جمع بیماران وارد می شود و دچار اتفاقات عجیبی می شود. 
چقدر امیدواریم؟ سعید آقاخانی کارگردان متوسطی است و کار درجه یکی در کارنامه اش به چشم نمی خورد اما به نسبت سایر کارگردانهای سریالهای نوروزی امسال، تجربه بیشتری در ساخت مناسبتی نوروز دارد. از طرف دیگر فیلمنامه کار را بهرام توکلی نوشته. درست است که اولین کمدی توکلی یعنی «من دیه گو مارادونا هستم» فروش زیادی نداشت اما حداقل می شود مطمئن بود کاری استاندارد روانه آنتن می شود. ضمن اینکه بازیگران موفقی هم در این سریال حضور دارند.
روایت بازیگر (بابک حمیدیان) : من نقش بهنام را بازی می کنم. این فرد در سریال برای روانکاوان و افرادی که قصد دارند مطب بزنند، نقش افرادی را بازی می کند که به بیماری های روانی مبتلا هستند تا آنها بتوانند در مواجهه با بیماران واقعی راه درمان را پیدا کنند. این روش، روشی کاملا علمی است که در همه جا بر اساس آن عمل می کنند و اثبات شده است و الزاما در آن فانتزی وجود ندارد و بهنام در سریال به دلایل مالی مجبور می شود این کار را بکند. تاکنون نقش سه بیمار روانی را در این سریال ایفا کردم. بهرام توکلی و سعید آقاخانی را از سینما می شناسم و ترکیب این سلیقه ها باعث شده به آنها اطمینان و برای اولین بار در یک سریال مناسبتی بازی کنم؛ البته سعی می کنیم تم طنازی در این سریال وجود داشته باشد و نه طنز مطلق. به نظرم سطح توقع مردم ما از طنز پایین است؛ مثلا درام اجتماعی را به خوبی می شناسند و نقد می کنند اما طنز را خیر. در این سریال طنز در موقعیت و دیالوگ ها به وجود می آید و آدم ها رفتار پر از طنز بروز نمی دهند.

سریال های نوروز 95

زعفرانی/شبکه دو

کارگردان: حامد محمدی
بازیگران: مهدی هاشمی، ستاره اسکندری ، مهران احمدی ، هادی کاظمی، حدیث میرامینی و نرگس محمدی، حسام محمودی و...
داستان از چه قرار است؟ ماجرا در یک سفره خانه سنتی اتفاق می افتد. خانواده ای متشکل از پدر، مادر، دو دختر و یک پسر، کنار هم این سفره خانه سنتی را اداره می کنند اما یکی از روزها اتفاقی می افتد که تمام خانواده را درگیر می کند.
چقدر امیدواریم؟ حامد محمدی در اولین تجربه کارگردانی اش، «فرشته ها باهم می آیند» را ساخت اما بیشتر از اینکه به عنوان فیلمساز شناخته شده باشد، فیلمنامه های قابل قبولی دارد. سال 87، فیلمنامه «طلا و مس» را نوشت و سال 91، فیلمنامه فیلم «حوض نقاشی». با این اوصاف هنوز نمی شود درباره کارگردانی او اظهارنظر کرد. البته بازیگران درجه یکی هم برای این سریال انتخاب شده اند اما باز هم همه چیز به کارگردانی بستگی دارد.
روایت کارگردان: برای سریال «زعفرانی» خوشبختانه تا الان همراهی مسئولان را دیدیم و هیچ ممانعت غیرمنطقی در مراحل مختلف متن و اجرای کار نداشتیم. قصه ما حساس است و سوژه این اثر اگرچه ملتهب نیست اما موضوع متفاوت و نویی دارد اما متن مطابق با همان چیزی که مدنظرمان بود به تصویر آمد.

قرعه

قرعه / شبکه سه

کارگردان: برزو نیک نژاد
بازیگران: حمیدرضا آذرنگ، هدایت هاشمی، مریم سعادت، فریبا متخصص، مهران رجبی ، اشکان اشتیاق، سحر ولدبیگی، نسرین نصرتی، معصومه آقاجانی، پرستو گلستانی، میثاق جمشیدی، امیر کربلایی زاده و...

داستان از چه قرار است؟ داستان در بین چند خانواده  تهرانی که در یک محله زندگی می کنند اتفاق می افتد که بیشتر به جنبه در کنار هم بودن خانواده ها و مهر و محبتی که در میان خانواده های ایرانی هست پرداخته می شود و اصل داستان که قرعه کشی فامیلی و محلی است در خانه شخصیت اصلی داستان نصرت بالایی با بازی حمیدرضا آذرنگ کلید میخورد و از نکات طنز آمیز این مجموعه به هم نام بودن حمیدرضا آذرنگ و فریبا متخصص می توان اشاره کرد که هر دو نام نصرت را دارند و در سریال نقش زن و شوهر را ایفا می کنند

چقدر امیدواریم؟ نیک نژاد بعد از سال ها حضور در پشت صحنه سریال ها و فیلم های مختلف اولین تجربه سریال سازی در مقام کارگردانی را با دردسرهای عظیم 1 در تابستان 93شروع کرد و در ماه رمضان 94 سری دوم این مجموعه را برای شبکه سه ساخت که هر دو مجموعه با اقبال مخاطب مواجه شد. با توجه به دو تجربه قبلی به نظر می رسد قرعه یکی از سریال های موفق نوروز امسال باشد.

روایت بازیگر(نسرین نصرتی): «قرعه» قصه چند خانواده است که اتفاقا موضوعش با حال و هوای عید و نوروز بی ارتباط نیست. روایت این سریال در تهران می گذرد و به خاطر شرایط متفاوت این خانواده ها نقشی متفاوت را تجربه خواهم کرد. آنچه فهیمه را در پایتخت برای همیشه از اغلب نقش ها متفاوت می کرد بومی بودن و با لهجه صحبت کردنش است. نقش من در «قرعه» یک زن تهرانی است و از لحاظ فضای فکری کاراکتر هم کاملا از فهیمه متفاوت است.