تبیان، دستیار زندگی
سال 94 آخرین ثانیه های خود را سپری می کند . سالی که اتفاقات تلخ و شیرین فراوانی در ورزش به وقوع پیوست . به همین دلیل به سراغ برخی از چهره های ورزشی رفتیم تا گفتگویی متفاوت از جنس نوروزی با آنها داشته باشیم .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه نوروزی از آقای گل جهان تا قوی ترین مرد جهان

سال 94 آخرین ثانیه های خود را سپری می کند . سالی که اتفاقات  تلخ و شیرین فراوانی در ورزش به وقوع پیوست . به همین دلیل به سراغ برخی از چهره های ورزشی رفتیم تا گفتگویی متفاوت از جنس نوروزی با آنها داشته باشیم .

رضا رستگاری - بخش ورزشی تبیان

پور علی گنجی


 پورعلی گنجی: گل به عراق را فراموش نمی کنم

*بهترین اتفاق سال 94 ؟

-در سال 94 بهترین لحظه زندگی ام این بود که برادرزاده ام یعنی هستی خانم به دنیا آمد و بدترین لحظه ام شنیدن خبر فوت هادی نوروزی بود البته در این مدت اخیر چند نفر از پیشکسوتان ارزنده فوتبال ایران نیز از بین ما رفتند و شنیدن خبر درگذشت تک تک آنها بسیار ناراحتم کرد. اخیراً هم اکبر دارستانی مربی بدنساز نفت که مربی خودم هم بود و خیلی چیزها از او یاد گرفته بودم درگذشت و از شنیدن خبر فوت مرحوم دارستانی هم به شدت ناراحت شدم.  فوتبال ما پر از مشکلات مالی است. کشوری که این همه پول دارد چرا باید در فوتبالش هیچ پولی نباشد. طرف استرس دارد چون نمی تواند خرج خانه اش را بدهد و  همه فشارها به رویش تلنبار می شود و در نهایت سکته می کند و می میرد. حالا چه زمانی نوبت ما بشود خدا می داند.

*تومدافع هستی اما خوب گل می زنی؟

- گل زدن را دوست دارم. بهترین گلم به عراق بود و هیچ زمان این گل را فراموش نمی کنم و هر گل دیگری را هم بزنم گل سرسبد زندگی ام گل به تیم ملی عراق خواهد بود.

*فکر می کردی به این سرعت پیشرفت کنی؟

- در جام ملت های آسیا در استرالیا فقط و فقط لطف خداوند و دعای خیر مادرم بود که بتوانم برای تیم ملی بازی کنم. شاید این موضوع حتی به توانایی و خوب بودنم هم ربطی نداشته باشد و باز هم تکرار می کنم که فقط لطف خدا و دعای مادرم و در کنار آن اعتمادی که کی روش به من کرد باعث شد تا پیراهن تیم ملی را بپوشم و پدیده شوم.

*عید سال 95 را کجا هستی؟

- اگر قسمت باشد و به تیم ملی دعوت شوم حتماً در اردوی تیم ملی خواهم بود. چه جایی بهتراز آن؟


حمید علیدوستی
علیدوستی:کاشت در سال 94 برداشت در سال 95
*بهترین اتفاق سال 94 ؟

- در سال 94 در مرحله مقدماتی قهرمانی آسیا در تبریز به میدان رفتیم، یک سال قبل از این مسابقات تلاش کردیم و اردوهای مختلفی برگزار کردیم که خوشبختانه با کسب سه پیروزی مقابل بحرین، هند و لبنان توانستیم به مرحله قهرمانی آسیا راه پیدا کنیم. قدم اول را برای برداشتن قدم های بزرگتر در سال 95 محکم برداشتیم امیدواریم در مرحله نهایی رقابت های قهرمانی آسیا که در هند برگزار می شود هم عملکرد خوبی داشته باشیم و بتوانیم از ره توشه سال 94 در سال 95 استفاده کنیم و به جام جهانی راه یابیم.

* چند درصد از اهداف شما در سال 94 محقق می شود؟

- هدف اصلی من در سال 95 محقق می شود و در سال 94 مقدمات رسیدن به هدف اصلی من به خوبی انجام شد. آرزوی من جام جهانی است. از کار با رده سنی نوجوانان لذت می برم و وقتی رشد این بازیکنان را می بینم شاد می شوم. خوشبختانه ما نتیجه را هم توانستیم کسب کنیم. اینکه مرحله به مرحله رشد این بازیکنان در زمینه ذهنی، روحی، روانی، فنی، جسمانی، تکنیکی و تاکتیکی را می بینم واقعاً لذت می برم

* در سال 94 همایون بهزادی و رضا احدی را از دست دادیم در این مورد چه صحبتی دارید؟

- این اتفاق را به جامعه ورزش تسلیت می گویم. این عزیزان از کنار ما می روند و غم بزرگی به فوتبال وارد می شود چرا که خاطرات آنها به ذهن می آید. به خانواده این دو عزیز تسلیت می گویم آنها چهره هایی بودند که شوق زیادی به خانه های مردم آوردند و جایشان اکنون خالی است.

*آرزوی ورزشی شما در سال 95 چیست؟

- آرزویم رسیدن با تیم نوجوانان به جام جهانی است و دوست دارم در جنبه اجتماعی، خانواده، دخترم، نوه ام و همه مردم ایران سلامت باشند و کشور ما به موفقیت های زیادی در عرصه های ورزشی و ملی برسد.

رحمان


سیامند رحمان: عید را در اشنویه باشید

بهترین اتفاق ورزشی سال 94؟

- کسب دو مدال طلای جهانی و آسیایی. در دبی طلای جهانی را گرفتم و رکورد جهان را شکستم. در قزاقستان طلای آسیا را گرفتم و سهمیه پارالمپیک را به دست آوردم.

*آرزوی بزرگ درسال 95؟

- به امید خدا قهرمان پارالمپیک بشم و وزنه بالایی 300 کیلو را بزنم

* خاطره ای از نوروز؟

- واقعا عید نوروز همه اش خاطره است. این چندساله همه اش در اردوبوده ام. دو سال پیش اردوی جهانی برایم خاطره انگیز بود. اما در سالهای کودکی یادم می آید برای رسیدن عید لحظه شماری می کردم. عیدی گرفتن را خیلی دوست داشتم.

* دوست دارید عید کجا باشید؟

-فعلا که دوست داشتنی در کار نیست. اردوداریم. من حتی وقتی در خانه هستم شکل اردویی را حفظ می کنم. اردوی فعلی ما 11 ماه است آغاز شده و ادامه دارد.

* اگرتصمیم خودتان بود کجا را دوست دارید؟

- چه جایی بهتر از خانه خودمان و شهرخودم اشنویه. اینجا هوا عالی است . کلی مهمان نوروزی داریم. اشنویه شهر گیلاس است با طبیعتی زیبا و هوایی عالی. همه را به اشنویه دعوت می کنم.

طارمی

طارمی: نوروز ما حرف نداره
*بهترین خاطره ورزشی در سال 94

- امسال سال خوب ورزشی برایم بود. علاوه بر دعوت به تیم ملی اکنون آقای گل لیگ هستم و امیدوارم روند پیشرفتم را ادامه دهم. ضمن این که پرسپولیس هم شرایط خوبی پیدا کرده و در صف مدعیان جدی قهرمانی است.

چه آرزویی در سال 95 داری:

- به لحاظ ورزشی صعود به جام جهانی و قهرمانی پرسپولیس دو آرزوی بزرگ من است.

چه خاطره ای از نوروز داری:

نوروز همه اش خاطره است. البته طی چند سال اخیر غالبا درگیر تمرین بوده ام اما نوروز ایرانی ها حرف نداره

دوست داری نوروز کجا باشی:

- چه جایی بهتر از پیش خانواده بودن آن هم در بوشهر

تفتیان

حسن تفتیان: رقابت نابرابر داریم
*بهترین اتفاق ورزشی سال 94؟

- بدون شک کشب سهمیه المپیک برای من بهترین اتفاق بود. خیلی خوشحال شدم و این امر دلایل زیادی داشت. ابتدا این که با وجود مصدومیت به این مهم رسیدم. صبح روز فینال فشار زیادی روی من بود. رکورد شکنی رضا قاسمی همه توجهات را به سوی او جلب کرده بود که البته در ورزش طبیعی است. با این وجود من آرامش داشتم چون هم خوب تمرین کرده بودم و هم مربی من همه چیز را حساب کرده بود. مطمئن بودم موفق می شوم و به این مهم هم رسیدم.

* آرزوی ورزشی در سال 95؟

- بعد از کسب سهمیه المپیک من فقط به موفقیت در آنجا فکر می کنم. دوست دارم بهترین نتیجه را بگیرم. دنبال مبارزه با بزرگان هستم. اگرچه می دانم کار سختی است و از هیچ نظر با آنها قابل قیاس نیستم(به لحاظ امکانات و توجه فدراسیون) اما سخت تمرین می کنم تا نتیجه بگیرم.

* دوست داری عید کجا باشی؟

- برنامه حضور در مسابقات جهانی امریکا در ایام عید را دارم و دوست دارم آنجا توانایی هایم را در حضور بزرگان محک بزنم.

* ازعید نوروز بگو؟

-من عید را بسیار دوست دارم. هرچند طی سالهای اخیر همیشه در حال تمرینات سخت بوده ام اما وقتی مردم را شاد می بینم روحیه می گیرم. عید همه چیز نو می شود. دیدن مردم با لباس های نو در ایام عید یکی از خوشی ها بزرگ من است.

عباسعلی

حمیده عباسعلی: امسال عید پیش خانواده نیستم
*بهترین اتفاق ورزشی سال 95؟

- در سال 94 برای چهارمین بار پیاپی قهرمان کاراته آسیا شدم و این برای من ارزشمند است. علاوه بر آن در مسابقات جهانی فرانسه که سطح بالایی هم داشت کارم راضی کننده بود.

* آرزوی بزرگ تان در سال 95؟

- ابتدا باید این افتخار را داشته باشم تا به پیراهن ملی برسم. بعد از آن هدف بزرگم موفقیت در مسابقات جهانی اتریش است. در این باره باید سخت تلاش کنم.

*از عید نوروز بگویید؟

- نوروز زیباست. حال . هوای قشنگی دارد. همه چیز نو می شود. به نظر بهترین فرصت است تا برای طول سال برنامه ریزی کنیم. من هم با دقت اهداف خود را تعیین و حتی یادداشت می کنم.

* دوست دارید این ایام کجا باشید؟

- تا به امسال من همیشه عید در کنار خانواده بوده ام. اما امسال باید عازم مسابقات لیگ جهانی کاراته در هلند شوم. جالب ایت که این مسابقات 29 اسفند و اول فروردین ماه برگزار می شود و من مسابقاه دارم. الان سخت در حال آماده سازی هستم تا به موفقیت برسم. این هم از اتفاقات جالب زندگی ورزشی آن هم به شکل حرفه ای است. چاره ای هم نیست باید کنار بیایم. قطعا خانواده ام نیز موافقت دارند من برای موفقیت چنین روزهایی را دور از آنها سپری کنم.


دایی

دایی: پیروزی بر استرالیا بهترین خاطره من است

*بهترین اتفاق سال 94 ؟

- خدا را شکر سال خوبی را سپری کردیم و مشکل خاصی نداشتیم. چه در زندگی شخصی و چه زندگی ورزشی ام شرایط خوب بود. مهمتر از این موارد این بود که دولت آقای روحانی کار بزرگی کرد و همه را به آینده امیدوار کرد. امیدوارم با این توافقی که صورت گرفته مشکلات مردم به حداقل برسد و یکی از مواردی که در سال 94 باعث خوشحالی من و مردم شد، همین موضوع بود.

* خاطره شیرین وتلخ ورزشی تان ؟

- بهترین خاطره فوتبالی من بازی با استرالیاست و بدترین خاطره ورزشی ام مصدومیتم در مسابقات هیروشیمای 93 بود که تیم ملی هم حذف شد

*دوست دارید نورا دخترتان ورزشکار شود؟!

- به نظرم همه پدر و مادرها فرزندانشان را دوست دارند و این یک مسئله طبیعی است اما چون ما بیشتر سرگرم موارد بیرونی هستیم وقتی از فرزندم دور می شوم این وابستگی را بیشتر حس می کنم.به هیچ عنوان دوست ندارم نورا فوتبال بازی کند چرا که این رشته یک ورزش سخت و خشن برای خانم هاست. دوست دارم برای سلامتی اش ورزشکار شود اما نه اینکه در مملکت مان وارد ورزش حرفه ای شود.

* آیا می خواهید دامادتان فوتبالی باشد؟!

- اصلا به فکر داماد داشتن نیستم و می خواهم تا آخر عمر نورا را پیش خودم نگه دارم!

چیزی را دوست داشتید که به آن نرسیده باشید؟

- آدم خیلی از چیزها را دوست دارد که به دست بیاورد و شاید نتواند به آن برسد اما من همیشه یک مسئله را گفته ام و آن اینکه خیلی از چیزها که شاید اصلا فکرش را هم نمی کردم به دست آوردم. بابت این موضوع خدا را هم شاکرم. مطمئنا خیلی مسائل وجود دارد که آدم به آن نمی رسد اما یقین بدانید اگر بخواهم به سمت مسئله ای بروم تمام تلاش خود را انجام خواهم داد.


ذبیح الله پورشیب: هیچ جا یی ران نمی شود
پورشیب
*بهترین اتفاق ورزشی سال 94؟

- سال خوبی داشتم. خوشبختانه از همه مسابقاتی که شرکت کردم دست پر برگشتم. اما مدال مسابقات کاراته جهانی فرانسه برایم ارزشمندتر بود.


*آرزوی سال 95؟

- به امید خدا موفقیت در مسابقات جهانی اتریش هدف بزرگ من است.


* از عید نوروز بگو؟

- از این که وارد سال نو می شویم خوشحالم اما راستش از این که یک سال از عمرم می گذرد ناراحتم. عجیبه در روز تولدم این احساس رو ندارم. به نظرم عوض شدن طبیعت احساسم را در این ایام نسبت به گذر عمر بیشتر می کند.

*عید دوست دارید کجا باشید؟

- قطعا کنار خانواده ام. دوست دارم بگوییم و بخندیم. البته من بیشتر مواقع در حال تمرین و اردو هستم اما در این ایام نزدیکی بیشتری نسبت به خانواده ام دارم. هیچ جا ایران ما نمی شه. شیروان چرداول واقع در ایلام زادگاه من است. هوا در ایام عید در این منطقه بهشتی است. آب و هوای فوق العاده . جنگل و رودخانه های زیبا .منطقه ای تاریخی . هروقت قرار است این منطقه را ترک کنم دلم می گیرد.